Revisiting the National Literary Historiography: Jiménez de Quesada and the Margins of the Nation in the Literary Histories of José María Vergara and Antonio Gómez Restrepo
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.356318Keywords:
history of Colombian literature, Gómez Restrepo, José María Vergara, Jiménez de Quesada, margins of the nationAbstract
This article revisits the discussion on the designation of Gonzalo Jiménez de Quesada as the first author of the history of Colombian literature, made by José María Vergara and Antonio Gómez Restrepo in their literary histories. Across its three sections, the article examines the possible origins of Colombian literary history, reviews and discusses some details of Jiménez de Quesada’s life and works, and explores the contributions of Martín Fernández de Enciso and Gonzalo Fernández de Oviedo, who wrote narratives about the Colombian territory some years before the emergence of the so-called first national literary author.
Downloads
References
Anderson, B. (2007). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Arango Ferrer, J. (1965). Raíz y desarrollo de la literatura colombiana. Bogotá: Ediciones Lerner.
Arango Ferrer, J. (1978). Horas de literatura colombiana. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Bhabha, H. (2007). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Bolaños, A. (1990). Panegírico y libelo del primer cronista de Indias, Gonzalo Fernández de Oviedo. Thesaurus: Boletín del Instituto Caro y Cuervo 45 (3), pp. 578-649. Recuperado de https://bit.ly/3CMh5qf [12.09.2023]
Coello de la Rosa, A. (2016). El proceso de escritura del Sumario (1526) de Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés en el seno de circulaciones y transferencias culturales con el humanismo italiano. Pedralbes: revista d’història moderna (36), pp. 143-178. Recuperado de https://bit.ly/3klujEl [12.09.2023]
Curcio Altamar, A. (1975). Evolución de la novela en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Escobar Mesa, A. (2003). Lectura crítica de las historias literarias colombianas. Poligramas (19), pp. 75-92. Recuperado de: https://bit.ly/3INYy0O [12.09.2023]
Fernández de Enciso, M. (1974). Summa de Geografía. Bogotá: Biblioteca Banco Popular.
Fernández de Oviedo, G. (1851-1855). Historia general y natural de las Indias, islas y Tierra Firme del mar Océano. Tomos i, ii, ii y iv. Madrid: Imprenta de la Real Academia de la Historia de España. Recuperado de https://bit.ly/3WdyAqy [12.09.2023]
Fernández de Oviedo, G. (1950). Sumario de la natural historia de las Indias. México: Fondo de Cultura Económica.
Frankl, V. (1963). En Antijovio de Gonzalo Jiménez de Quesada y las concepciones de realidad y verdad en la época de la contrarreforma y el manierismo. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.
Gómez Restrepo, A. (1945). Historia de la literatura colombiana. Bogotá: Imprenta Nacional.
Gómez Sánchez, D. (2017). Literaturas precolombinas: entre lo ancestral y lo colonial. Revista Co-Herencia 14 (27), pp. 41-64. DOI: 10.17230/co-herencia.14.27.2
González Ortega, N. (2013). Colombia: una nación en formación en su historia y literatura. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
González-Stephan, B. (2002). Fundaciones: canon, historia y cultura nacional. La historiografía literaria del liberalismo del siglo XIX. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
Guzmán Méndez, D. P. (2020). Memoria y canon en las historias de la literatura colombiana (1867-1944). Bogotá: Ediciones Universidad Santo Tomás.
Jiménez de Quesada, G. (1952). El Antijovio. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Millán de Benavides, C. (1999). Epítome de la conquista del Nuevo Reino de Granada. Universitas Humanística 48 (48), pp. 11-17. Recuperado de https://bit.ly/3iJzAFd [12.09.2023]
Navia Velasco, C. (2009). Las historias literarias colombianas y los estudios de género. La manzana de la discordia 2 (8), pp. 43-51. DOI: 10.25100/lamanzanadeladiscordia.v4i2.1451.
Obeso, C. (2017). Cantos populares de mi tierra. Barranquilla: Universidad del Norte.
Orjuela, H. H. (1982). Yurupary: epopeya indígena suramericana. Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo 37 (1), pp. 107-119. Recuperado de https://bit.ly/3QG82gq [12.09.2023]
Orjuela, H. H. (1985). Orígenes de la literatura colombiana: Gonzalo Fernández de Oviedo. Thesaurus: Boletín del Instituto Caro y Cuervo 40 (2), pp. 241-292. Recuperado de https://bit.ly/3XAxPZC [12.09.2023]
Orjuela, H. H. (1986). Estudios sobre literatura indígena y colonial. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Orjuela, H. H. (1995). Itinerario de la poesía colombiana. Poesía colonial. Bogotá: Editorial Kelly.
Orjuela, H. H. (2002). Introducción al estudio de las literaturas indígenas. Historia Crítica de la Literatura Colombiana. Bogotá: Editorial Guadalupe.
Palencia-Roth, M. (2016). Inquietudes coloniales: literatura e historiografía literaria de “Colombia”. Estudios de Literatura Colombiana 39, pp. 139-151. DOI: 10.17533/udea.elc.n39a09.
Quesada Gómez, C. (2007). Gonzalo Jiménez de Quesada: la retórica frente al infortunio. En T. Barrera (Coord.). Herencia cultural de España en América. Poetas y cronistas en el Nuevo Mundo-Siglo XVI (pp. 159-180). Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.
Santa, E. (1979). Jiménez de Quesada y la literatura colombiana. Boletín Cultural y Bibliográfico 16 (3), pp. 40-52. Recuperado de https://bit.ly/3H4RP1c [12.09.2023]
Tacca, O. (1968). La historia literaria. Madrid: Editorial Gredos.
Vargas, N. (2006). Aproximación al problema de las literaturas de minorías. Mujeres, negros e indígenas en el mapa historiográfico de la literatura colombiana. Lingüística y Literatura 49, pp. 115-133. Recuperado de https://bit.ly/3GLbmT2 [17.09.2023]
Vergara, J. (2017). Historia de la literatura en Nueva Granada. Bogotá: Ministerio de Cultura-Biblioteca Básica de Cultura Colombiana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.