From the Book to the Radio Booth: Narratives of the City in the Radio Adaptation of the Novel El camino en la sombra
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.357224Keywords:
radio drama, novel, city, radio language, José Antonio Osorio LizarazoAbstract
This article examines the urban narratives in the radio drama El camino en la sombra, produced by the Radiodifusora Nacional de Colombia and based on the homonymous work by José Antonio Osorio Lizarazo. The analysis draws on theoretical contributions from disciplines such as history, literary studies, and radio production studies. The article argues that the city narrative presented in the radio drama aligns with the state project of creating a national culture grounded in technical modernization and the preservation of cultural traditions valued by the station’s administrators. To this end, a comparative analysis is conducted of the 20 episodes of the radio drama and the novel El camino en la sombra (1965 edition).
Downloads
References
Ang, I. (1985). Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. New York: Routledge.
Arias-García. E. (2019). La figura del narrador en la ficción radiofónica seriada: El caso de Taxi key. Index.Comunicación 9 (2), pp. 101-134.
Arroyave Álvarez, H. (2019). Resentimiento como respuesta emocional al daño en dos grupos de mujeres en el conflicto armado en Colombia. Revista de Psicología Universidad de Antioquia 11 (1), pp. 93-115.
Berman, M. (2018). La construcción de un género radiofónico: el radioteatro. Buenos Aires: Eudeba.
Bolaños-Florido, L. (2021). Lo cultural y lo popular en la Radio Nacional de Colombia, 1940-1985. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local 13 (27), pp. 146-182. https://doi.org/10.15446/historelo.v13n27.89101
Calvo, O. (2009). Literatura y nacionalismo: la novela colombiana de J. A. Osorio Lizarazo. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 37 (2), pp. 91-119.
Camacho, L. (1999). La imagen radiofónica. México: McGraw-Hill Interamericana.
Cappello, G. (2020). El melodrama como pulso esencial: una mirada desde la narrativa serial. Comunicación y Sociedad 1 (17), pp. 1-23.
Castrillón, C. (2015). Todo viene y todo sale por las ondas: formación y consolidación de la radiodifusión colombiana, 1929-1954. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Centro de Investigación sobre Dinámica Social. (2007). Ciudad, espacio y población: el proceso de urbanización en Colombia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Emmett, L. (2021). Feeling at home: Sound, affect and domesticity on radio soap operas. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media 19 (1), pp. 23-39.
Fernández Reyes, A. (2008). El suspenso del melodrama: entre modelos narrativos y modelos de conducta. Culturales 4 (8), pp. 7-52.
Fernández, J. (1994). Los lenguajes de la radio. Buenos Aires: Atuel.
Grimson, A. & Caggiano, S. (2010). Respuestas a un cuestionario: posiciones y situaciones (Alejandro Grimson y Sergio Caggiano). En N. Richard (ed.). En torno a los estudios culturales: localidades, trayectorias y disputas. (pp. 17-31). Santiago de Chile: Editorial ARCIS.
Hayes, J. E. (2012). White Noise: Performing the White, Middle-Class Family on 1930s Radio. Cinema Journal 51 (3), pp. 97-118.
Martín-Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
Martín-Barbero, J. (1992). Televisión y melodrama: géneros y lecturas de la televisión en Colombia. Bogotá: Tercer Mundo.
Moreno Gómez, S. (2019). La novelística de José Antonio Osorio Lizarazo: la modernización sin modernidad en Colombia. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia sede Bogotá].
Neira Palacio, E. (2002). La gran ciudad latinoamericana: Bogotá en la obra de José Antonio Osorio Lizarazo. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
Ong, W. (1987). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.
Osorio Lizarazo, J. (1965). El camino en la sombra. Barcelona: Editorial Aguilar.
Rea, L. (2013). Argentine Serialized Radio Drama in the Infamous Decade, 1930–1943: Transmitting Nationhood. Farnham, UK: Ashgate.
Radiodifusora Nacional de Colombia. (1976 aproximadamente). Radioteatro la novela El camino en la sombra [programa de radio]. en G. Vera (Productor). Bogotá: Radiodifusora Nacional de Colombia.
Sarlo, V. (2012). Signos de pasión: Claves de la novela sentimental del Siglo de las Luces a nuestros días. Buenos Aires: Biblos.
Silva, R. (2000). Hondas nacionales: La política cultural de la república liberal y la Radiodifusora Nacional de Colombia. Análisis Político 41, pp. 3-22.
Vergara Aguirre, A. (2014). Historia del arrabal: Los bajos fondos bogotanos en los cronistas Ximénez y Osorio Lizarazo, 1924-1946. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Volkening, E. (1972). Literatura y gran ciudad. Eco Revista de la Cultura en Occidente xxiv, pp. 323-352.
Williams, R. (1981). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona: Paidós.
Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudios de Literatura Colombiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.




