From the Book to the Radio Booth: Narratives of the City in the Radio Adaptation of the Novel El camino en la sombra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.357224

Keywords:

radio drama, novel, city, radio language, José Antonio Osorio Lizarazo

Abstract

This article examines the urban narratives in the radio drama El camino en la sombra, produced by the Radiodifusora Nacional de Colombia and based on the homonymous work by José Antonio Osorio Lizarazo. The analysis draws on theoretical contributions from disciplines such as history, literary studies, and radio production studies. The article argues that the city narrative presented in the radio drama aligns with the state project of creating a national culture grounded in technical modernization and the preservation of cultural traditions valued by the station’s administrators. To this end, a comparative analysis is conducted of the 20 episodes of the radio drama and the novel El camino en la sombra (1965 edition).

|Abstract
= 103 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 130 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yubely Andrea Vahos Hernández, University of Antioquia

Historiadora de la Universidad de Antioquia y magíster en Comunicaciones de la misma institución. Sus líneas de investigación son historia de la radio, comunicación y literatura e historia de Colombia siglo XX. 

References

Ang, I. (1985). Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. New York: Routledge.

Arias-García. E. (2019). La figura del narrador en la ficción radiofónica seriada: El caso de Taxi key. Index.Comunicación 9 (2), pp. 101-134.

Arroyave Álvarez, H. (2019). Resentimiento como respuesta emocional al daño en dos grupos de mujeres en el conflicto armado en Colombia. Revista de Psicología Universidad de Antioquia 11 (1), pp. 93-115.

Berman, M. (2018). La construcción de un género radiofónico: el radioteatro. Buenos Aires: Eudeba.

Bolaños-Florido, L. (2021). Lo cultural y lo popular en la Radio Nacional de Colombia, 1940-1985. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local 13 (27), pp. 146-182. https://doi.org/10.15446/historelo.v13n27.89101

Calvo, O. (2009). Literatura y nacionalismo: la novela colombiana de J. A. Osorio Lizarazo. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 37 (2), pp. 91-119.

Camacho, L. (1999). La imagen radiofónica. México: McGraw-Hill Interamericana.

Cappello, G. (2020). El melodrama como pulso esencial: una mirada desde la narrativa serial. Comunicación y Sociedad 1 (17), pp. 1-23.

Castrillón, C. (2015). Todo viene y todo sale por las ondas: formación y consolidación de la radiodifusión colombiana, 1929-1954. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Centro de Investigación sobre Dinámica Social. (2007). Ciudad, espacio y población: el proceso de urbanización en Colombia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Emmett, L. (2021). Feeling at home: Sound, affect and domesticity on radio soap operas. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media 19 (1), pp. 23-39.

Fernández Reyes, A. (2008). El suspenso del melodrama: entre modelos narrativos y modelos de conducta. Culturales 4 (8), pp. 7-52.

Fernández, J. (1994). Los lenguajes de la radio. Buenos Aires: Atuel.

Grimson, A. & Caggiano, S. (2010). Respuestas a un cuestionario: posiciones y situaciones (Alejandro Grimson y Sergio Caggiano). En N. Richard (ed.). En torno a los estudios culturales: localidades, trayectorias y disputas. (pp. 17-31). Santiago de Chile: Editorial ARCIS.

Hayes, J. E. (2012). White Noise: Performing the White, Middle-Class Family on 1930s Radio. Cinema Journal 51 (3), pp. 97-118.

Martín-Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.

Martín-Barbero, J. (1992). Televisión y melodrama: géneros y lecturas de la televisión en Colombia. Bogotá: Tercer Mundo.

Moreno Gómez, S. (2019). La novelística de José Antonio Osorio Lizarazo: la modernización sin modernidad en Colombia. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia sede Bogotá].

Neira Palacio, E. (2002). La gran ciudad latinoamericana: Bogotá en la obra de José Antonio Osorio Lizarazo. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Ong, W. (1987). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.

Osorio Lizarazo, J. (1965). El camino en la sombra. Barcelona: Editorial Aguilar.

Rea, L. (2013). Argentine Serialized Radio Drama in the Infamous Decade, 1930–1943: Transmitting Nationhood. Farnham, UK: Ashgate.

Radiodifusora Nacional de Colombia. (1976 aproximadamente). Radioteatro la novela El camino en la sombra [programa de radio]. en G. Vera (Productor). Bogotá: Radiodifusora Nacional de Colombia.

Sarlo, V. (2012). Signos de pasión: Claves de la novela sentimental del Siglo de las Luces a nuestros días. Buenos Aires: Biblos.

Silva, R. (2000). Hondas nacionales: La política cultural de la república liberal y la Radiodifusora Nacional de Colombia. Análisis Político 41, pp. 3-22.

Vergara Aguirre, A. (2014). Historia del arrabal: Los bajos fondos bogotanos en los cronistas Ximénez y Osorio Lizarazo, 1924-1946. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Volkening, E. (1972). Literatura y gran ciudad. Eco Revista de la Cultura en Occidente xxiv, pp. 323-352.

Williams, R. (1981). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona: Paidós.

Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.

Published

2025-07-31

How to Cite

Vahos Hernández, Y. A. (2025). From the Book to the Radio Booth: Narratives of the City in the Radio Adaptation of the Novel El camino en la sombra. Estudios De Literatura Colombiana, (57), 138–158. https://doi.org/10.17533/udea.elc.357224