Pre-Service teachers for elementary, middle and high school emancipation in Colombia

Authors

  • Cristian Camilo Orozco Sánchez Universidad Tecnológica del Chocó
  • Carlos Federico Ayala Zuluaga Universidad de Caldas

Keywords:

professional development, teacher training, physical education, university education, teacher identity, professional internship

Abstract

The aim of this work was to demonstrate the emancipatory impact of the pre-service teachers in elementary, middle and high school of the students of the Bachelor’s degree program in Physical Education, Recreation and Sport at the Universidad de Caldas, Colombia. The framework of the study was a hermeneutic paradigm with a qualitative approach. Descriptive methods were used with eight students of the program (four men and four women) who were doing their internship.  In order to collect the information, in-depth interviews were carried out with the interns of the public educational institutions in the department of Caldas. It was found that internships significantly promote the professional development of student teachers, as they allow them to acquire knowledge through experience in educational contexts. In conclusion, pre-Service teachers are fundamental to the emancipatory training of students because they help them acquire the knowledge necessary to build their teaching identity.

|Abstract
= 7 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Acosta Silva, D. A., y Vasco Uribe, C. E. (2013). Habilidades, competencias y experticias: más allá del saber qué y el saber cómo. Unitec. https://hdl.handle.net/20.500.12962/1779

2. Castillo-Retamal, F., Silva-Reyes, L., Muñoz-González, M., López-Toro, L., Plaza-Cofré, P., Arredondo-Muñoz, F., y Faúndez-Casan, C. (2021). Prácticum virtual en Educación Física: entre pandemia e incertidumbre. Retos, (42), 792-804. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87180

3. Foucault, M. (1984). Vigilar y Castigar. El nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

4. Galán Casado, D. (2017). Moriña, A. (2017) Investigar con historias de vida. Metodología biográfico-narrativa. Madrid, Narcea. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 275-276. https://doi.org/10.14201/17515

5. González Sanmamed, M., y Fuentes Abeledo, E. J. (2011). El prácticum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, (354), 47-70. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354-03.html

6. Habermas, J. (2018). Ciencias sociales reconstructivas vs. comprensivas. En Conciencia moral y acción comunicativa (pp. 31-56). Trotta Editorial.

7. Orozco Gómez, W. (2023). Apuntes para la reconceptualización de la identidad docente desde perspectivas deconstructivas. Hacia la noción de identificación. Pedagogía y Saberes, (58), 173-186. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942023000100173

8. Orozco-Sánchez, C. C., y Ayala-Zuluaga, C. F. (2020). Sentidos del feedback en el prácticum de educación física, recreación y deporte. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(2), 47-66. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.2.4

9. Salinas-Quintanilla, A. M. A., y De La Fuente-Rodríguez, P. N. (2021). Práctica reflexiva, tarea pendiente en el prácticum del estudiante normalista. Zona Próxima, (34), 163-186. https://doi.org/10.14482/zp.34.371.13

10. Schön, D. (2002). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

11. Tardif, M. (2010). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.

12. Zabalza Cruchaga, M. A. (1989). Teoría de las prácticas. En M. A. Zabalza Beraza (Coord.), La formación práctica de los profesores. Actas del II Symposium sobre Prácticas Escolares, 25-27 de septiembre de 1989, Poio (Pontevedra) (pp. 15-40). Universidad de Santiago de Compostela. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=558404

Published

2024-12-20

How to Cite

Orozco Sánchez, C. C., & Ayala Zuluaga, C. F. (2024). Pre-Service teachers for elementary, middle and high school emancipation in Colombia. Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/359187

Issue

Section

5ª Conferencia Internacional de Formación Universitaria de los Profesionales del Campo

Most read articles by the same author(s)