Impact of the internships in the introductory level of the Bachelor's Degree in Physical Education in a Colombian University

Authors

  • Diego Fernando Villamizar Gómez Universidad Pedagógica Nacional
  • Lina Rocío Egea Borda Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

pedagogical competences, physical education, teacher training, pedagogical internship, epistemological realities

Abstract

Pedagogical internships at the undergraduate level of teacher education are fundamental to having a broad vision of the implications of one's professional practice. Several authors affirm that pedagogical internships are a process of self-reflection that leads to didactic conceptualization, research and experimentation, and constitute a learning scenario that allows the future educator to develop pedagogical, didactic and disciplinary competencies. The objective of this work was to analyze the impact of the internships in the introductory level of the Bachelor's degree in Physical Education at the Universidad Pedagógica Nacional in Colombia, identifying the main scenarios and epistemological and disciplinary realities of physical education as a fact and social practice. A structured interview with the coordinators of the introductory semesters between 2016 and 2023 was used as an instrument. A critical analysis of the discourse and a documentary review of the issues of the journal Mundo Corporal, produced in this stage of the career, were carried out. Pedagogical internship with a social sense in physical education addresses other aspects of students' lives besides school, such as personal history, family, neighborhood, park, market, tourist and interesting places, and the rural environment.

|Abstract
= 62 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 34 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Arboleda Machado, N. J., y Galak, E. L. (2023). La educación física colombiana como campo: una mirada a través de Bourdieu. Educar em Revista, 39, 1-17. https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/85970

2. Chinchilla, V. (2022). La educación física como hecho y práctica social. En W. Riaño Casallas, A. Díaz Velasco, y E. Sarmiento (Eds.), ¿Qué es eso de educación física? Consideraciones sobre la propuesta epistemológica de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Kinesis.

3. Fox, V. (2005). Análisis documental de contenido: principios y prácticas. Alfagrama.

4. Gallo Cadavid, L. E. (2010). Los discursos de la educación física contemporánea. Kinesis.

5. González López, A. H., Ocampo Alzate, C. M., y Tenorio Ramírez, L. L. (2022). Reconstruir para resignificar: sentidos de la práctica pedagógica y educativa en estudiantes de la Facultad de Educación. Revista Lumen Gentium, 6(1), 116-133. https://doi.org/10.52525/lg.v6n1a8

6. Hernández-Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

7. Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos posibles. CINDE. http://hdl.handle.net/20.500.11907/2121

8. Meinel, K. (2004). Didáctica del movimiento. Ensayo de una teoría del movimiento en el deporte desde el punto de vista pedagógico. Kinesis.

9. Meza Mejía, M. C. (2021). Innovación y procesos reflexivos. La práctica pedagógica de los formadores de docentes. Zona Próxima, (34), 187-190. https://doi.org/10.14482/zp.34.371.14

10. Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2014). La práctica educativa como escenario de aprendizaje. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Acreditacion-de-licenciaturas/Documentos/357388:La-practica-pedagogica-como-escenario-de-aprendizaje

11. Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2022). Orientaciones curriculares para la educación física, recreación y deportes en educación básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411706_recurso_3.pdf

12. Molano Abril, M. A. (2023). La educación física como campo de saber. Kinesis.

13. Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

14. Planella Ribera, J. (2006). Cuerpo, cultura y educación. Desclée de Brower.

15. Reyes, V. (2022). La educación física como hecho y práctica social: una biopraxis en los procesos de formación de licenciados en educación física. En W. Riaño Casallas, A. Díaz Velasco, y E. Sarmiento (Eds.), ¿Qué es eso de educación física? Consideraciones sobre la propuesta epistemológica de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Kinesis.

16. San Martín Cantero, D., San Martín Aedo, R., Pérez Morales, S., y Bórquez Mella, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Actividades Investigativas en Educación, 21(2), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783

17. Strauss, A. L. (1990). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge University Press.

18. Strauss, A. L., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2024-12-20

How to Cite

Villamizar Gómez, D. F., & Egea Borda, L. R. (2024). Impact of the internships in the introductory level of the Bachelor’s Degree in Physical Education in a Colombian University. Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/359193

Issue

Section

5ª Conferencia Internacional de Formación Universitaria de los Profesionales del Campo

Most read articles by the same author(s)