Impact and relevance of the graduate profile in a university sport program
Keywords:
university education, follow-up evaluation, teacher training, comprehensiveness, graduate profile, sport professionalAbstract
The aim of this article was to analyze the impact of the graduate profile of the professional in Sports of the Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte in Cali, Colombia. A mixed approach was used to guide the research. The graduate profile was evaluated to establish an order based on the attributes necessary for its development. Each profile was scored on a scale of zero to ten according to the criteria of level of compliance. This was followed by a questionnaire with Likert-type responses and a survey of open-ended questions to determine their perceptions and ways of understanding the profile. After ranking, the results indicate that the majority of respondents meet the general attributes of the graduate profile to a high degree: alignment, feasibility, representativeness, and comprehensiveness. On the other hand, the form, sufficiency and relevance are acceptable, although there is room for improvement. In order to adequately satisfy these three indicators, it is necessary to evaluate each of them to verify that all of the attributes are present. It follows that the fulfillment of all the general attributes of the graduate profile must be evaluated periodically in order to verify its fulfillment and to be able to constantly improve it.
Downloads
References
1. Bahamondes Acevedo, V., Flores Ferro, E., Maureira Cid, F., Vargas Vitoria, R., Gavotto Nogales, O., Véliz Véliz, C., y Aravena Garrido, C. (2021). Percepciones de los estudiantes de Educación Física sobre el desempeño del profesorado. Retos, 40, 180-185. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82160
2. Campaña-Jiménez, R. J., Gallego-Arrufat, M. J., y Muñoz-Leiva, F. (2019). Estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias en formación profesional: perfiles de estudiantes. Educar, 55(1), 203-229. https://doi.org/10.5565/rev/educar.876
3. Campos Sarmento, E. D., y Ribeiro de Lira, M. (2018). Formación de profesores, plan de estudios y práctica pedagógica: enseñanza interdisciplinaria. Educere, 22(72), 283-293. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/13469
4. Decreto 1330 de 2019. [Presidencia de la República]. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. 25 de julio de 2019.
5. Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
6. Isaza Gómez, G. D., González Hernández, E., Rengifo Cruz, R., y González Arango, L. F. (2019). Programas de formación superior en el campo de la educación física, el deporte y áreas afines en cuatro países de América Latina. Perfiles profesionales y desafíos. Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 111-129. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.7
7. Jaramillo, O. (2015). Pertinencia del perfil de los profesionales de la información con las demandas del mercado laboral. Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(2), 111-120. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a03
8. López Rengifo, C. F., Huamán Huayta. L. A., y Aguirre Chávez, C. F. (2021). Perfil de egreso: educación superior universitaria. Universidad Nacional del Centro del Perú.
9. Martelo, R. J., Villabona, N., y Jiménez Pitre, I. A. (2017). Guía metodológica para definir el perfil profesional de programas académicos mediante la herramienta ábaco de Régnier. Formación Universitaria, 10(1), 15-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100003
10. Martínez, A. (2024, 11 de enero). Definición de pertenencia. Concepto Definición. https://conceptodefinicion.de/pertinencia/
11. Pacheco Ríos, R., Maldonado Maldonado, E., y Ponce Carbajal, N. (2021) Dimensiones de los perfiles y las competencias de docentes y estudiantes de la carrera profesional de educación física. En H. A. Pineda Espejel, y M. Trejo Trejo (Comps.), Avances en educación física y deporte (pp. 92-130). Universidad Autónoma de Baja California. http://eprints.uanl.mx/23047/7/23047.pdf
12. Pérez Sosa, M. (2020). Análisis de las características, evolución y grado de satisfacción en la formación profesional en actividad física y deporte [Tesis de maestría, Universidad de la Laguna]. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22868
13. Ronquillo Triviño, L. E., Cabrera García, C. C., y Barberán Cevallos, J. P. (2019). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(1), 1-12. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653
14. Rus Arias, E. (2020, 1 de abril). Viabilidad. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/viabilidad.htm
15. Vega-Angarita, O. M. (2021). Resultados de aprendizaje: contexto normativo y conceptual en el marco actual del aseguramiento de la calidad. Revista Ciencia y Cuidado, 18(2), 5-7. https://doi.org/10.22463/17949831.3020
16. Vicario-Molina, I., Martín-Pastor, E., Gómez-Gonçalves, A., y González Rodero, L. M. (2020). Nuevos desafíos en la educación superior: análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del trabajo fin de grado de estudiantes de los grados de maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 31(2), 185-194. https://doi.org/10.5209/rced.62003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Orejuela Aristizábal, Ricardo Rengifo Cruz, Natali Arenales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.