Gamified community processes. A strategy for promoting healthy lifestyles
Keywords:
physical education, healthy lifestyles, gamification, educational innovation, community projects, recreationAbstract
Since 2019, the Universidad Santo Tomás has been developing projects in two marginalized areas of Bogotá, with the aim of creating an installed capacity to respond to the training needs of community actors and guarantee the rights to recreation and health. Among the pedagogical actions implemented by the university, gamification has become a fundamental strategy to promote recreation and healthy lifestyles among the more than 400 children, adolescents, community mothers and caregivers of the institution's Social Projection Centers affected by the projects. This was made possible in part by the participatory action research approach, which takes into account the interests and needs of these populations. One of the results is the creation of a toolbox on physical culture, sport and recreation, which, with a practical language aimed at the community, facilitates the approach to the territories and breaks the communication barrier. Formative processes such as these are a space where students from the university's faculties of sport and recreation carry out their academic internships, while at the same time guaranteeing innovation and the promotion of healthy living through recreation.
Downloads
References
1. Acosta Fajardo, L. V., Piratova López, D. A., y Ruiz González, L. J. (2022). Caracterización de la gamificación, las dimensiones sociales y emocionales de la salud y sus factores de riesgo en niños, niñas y adolescentes [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. (Inédita).
2. Acuerdo Local 004 de 2020. [Junta Administradora Local de Suba]. Por el cual se adopta el plan de desarrollo económico, social, ambiental y de obras públicas para la localidad de Suba 2021-2024: “Un nuevo contrato social y ambiental para la Bogotá del siglo XXI”. Un nuevo contrato social y ambiental para Suba. 15 de octubre de 2020. http://suba.gov.co/sites/suba.gov.co/files/planeacion/plan_local_suba.pdf
3. Fernández Tijero, M. C. (2016). El origen de la mujer cuidadora: apuntes para el análisis hermenéutico de los primeros testimonios. Índex de Enfermería, 25(1-2), 93-97. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100021
4. Franco-Giraldo, Á. (2022). La salud pública en Colombia (1991-2021). Promoción de la salud y prevención: una revisión. Revista de Salud Pública, 24(1), 1-10. https://doi.org/10.15446/rsap.v24n1.103378
5. Gallardo Vázquez, P., y Camacho Herrera, J. M. (2016). La investigación participativa y su aplicación en el campo social y educativo. Wanceulen Editorial.
6. Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
7. Herrera, F. (2017). Revista L de Lengua 02. Gamificar el aula de español. Formacionele. https://formacionele.com/almacen/ebook02-formacionele-gamificacion.pdf
8. Llopis, M. A., y Balaguer, P. (2016). El uso del juego en la educación. Gamificación. En O. Chiva Bartoll, y M. Martí Puig (Coords.), Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación (pp. 85-102).
9. Ostos Ortiz, O. L., y Cortés Gallego, M. A. (2019). Los campos de acción en la Universidad Santo Tomás. Resultados del estudio 2012-2018. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 12(1), 15-40. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2019.0001.01
10. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (s. f.). Los ODS en acción. https://www1.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
11. Proyecto de Acuerdo Local 073 de 2020. [Junta Administradora Local de Suba]. Por medio del cual se adopta el plan de desarrollo económico, social, ambiental y de obras públicas para la localidad de Ciudad Bolívar 2021-2024: “Un nuevo contrato social y ambiental para la Bogotá del siglo XXI”. 4 de octubre de 2020. http://www.ciudadbolivar.gov.co/sites/ciudadbolivar.gov.co/files/planeacion/pdl_ciudad_bolivar_compressed-comprimido.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Viviana Sierra Delgadillo, Leidy Viviana Acosta Fajardo, Lady Johanna Ruiz González, Cindy Joulieth Castro Ramírez, Juan Pablo Romero Correa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.