Gamified community processes. A strategy for promoting healthy lifestyles

Authors

  • Viviana Sierra Delgadillo Universidad Santo Tomás
  • Leidy Viviana Acosta Fajardo Universidad Santo Tomás
  • Lady Johanna Ruiz González Universidad Santo Tomás
  • Cindy Joulieth Castro Ramírez Universidad Santo Tomás
  • Juan Pablo Romero Correa Universidad Santo Tomás

Keywords:

physical education, healthy lifestyles, gamification, educational innovation, community projects, recreation

Abstract

Since 2019, the Universidad Santo Tomás has been developing projects in two marginalized areas of Bogotá, with the aim of creating an installed capacity to respond to the training needs of community actors and guarantee the rights to recreation and health. Among the pedagogical actions implemented by the university, gamification has become a fundamental strategy to promote recreation and healthy lifestyles among the more than 400 children, adolescents, community mothers and caregivers of the institution's Social Projection Centers affected by the projects. This was made possible in part by the participatory action research approach, which takes into account the interests and needs of these populations. One of the results is the creation of a toolbox on physical culture, sport and recreation, which, with a practical language aimed at the community, facilitates the approach to the territories and breaks the communication barrier. Formative processes such as these are a space where students from the university's faculties of sport and recreation carry out their academic internships, while at the same time guaranteeing innovation and the promotion of healthy living through recreation.

|Abstract
= 65 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 20 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Acosta Fajardo, L. V., Piratova López, D. A., y Ruiz González, L. J. (2022). Caracterización de la gamificación, las dimensiones sociales y emocionales de la salud y sus factores de riesgo en niños, niñas y adolescentes [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. (Inédita).

2. Acuerdo Local 004 de 2020. [Junta Administradora Local de Suba]. Por el cual se adopta el plan de desarrollo económico, social, ambiental y de obras públicas para la localidad de Suba 2021-2024: “Un nuevo contrato social y ambiental para la Bogotá del siglo XXI”. Un nuevo contrato social y ambiental para Suba. 15 de octubre de 2020. http://suba.gov.co/sites/suba.gov.co/files/planeacion/plan_local_suba.pdf

3. Fernández Tijero, M. C. (2016). El origen de la mujer cuidadora: apuntes para el análisis hermenéutico de los primeros testimonios. Índex de Enfermería, 25(1-2), 93-97. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100021

4. Franco-Giraldo, Á. (2022). La salud pública en Colombia (1991-2021). Promoción de la salud y prevención: una revisión. Revista de Salud Pública, 24(1), 1-10. https://doi.org/10.15446/rsap.v24n1.103378

5. Gallardo Vázquez, P., y Camacho Herrera, J. M. (2016). La investigación participativa y su aplicación en el campo social y educativo. Wanceulen Editorial.

6. Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

7. Herrera, F. (2017). Revista L de Lengua 02. Gamificar el aula de español. Formacionele. https://formacionele.com/almacen/ebook02-formacionele-gamificacion.pdf

8. Llopis, M. A., y Balaguer, P. (2016). El uso del juego en la educación. Gamificación. En O. Chiva Bartoll, y M. Martí Puig (Coords.), Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación (pp. 85-102).

9. Ostos Ortiz, O. L., y Cortés Gallego, M. A. (2019). Los campos de acción en la Universidad Santo Tomás. Resultados del estudio 2012-2018. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 12(1), 15-40. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2019.0001.01

10. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (s. f.). Los ODS en acción. https://www1.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

11. Proyecto de Acuerdo Local 073 de 2020. [Junta Administradora Local de Suba]. Por medio del cual se adopta el plan de desarrollo económico, social, ambiental y de obras públicas para la localidad de Ciudad Bolívar 2021-2024: “Un nuevo contrato social y ambiental para la Bogotá del siglo XXI”. 4 de octubre de 2020. http://www.ciudadbolivar.gov.co/sites/ciudadbolivar.gov.co/files/planeacion/pdl_ciudad_bolivar_compressed-comprimido.pdf

Published

2024-12-20

How to Cite

Sierra Delgadillo, V., Acosta Fajardo, L. V., Ruiz González, L. J., Castro Ramírez, C. J., & Romero Correa, J. P. (2024). Gamified community processes. A strategy for promoting healthy lifestyles. Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/359423

Issue

Section

4º Congreso Internacional de Ocio y Recreación