Professors' beliefs in the formation of Physical Education students
Keywords:
curriculum, physical education, teacher trainingAbstract
This project is associated with a concern of the curriculum committee of the University Institute of Physical Education and Sports (IUEFD) of the Universidad de Antioquia, which seeks to provide research support to the curriculum through the macroproject “A participatory curriculum with social, historical and cultural relevance for the training of professionals in the field at the IUEFD”. The objective was to understand the beliefs that support the discourses and practices of the faculty that train future physical education and sport professionals at this university institution. For this purpose, a qualitative study with a historical-hermeneutic approach was designed. The results of this work should allow understanding and interpreting the discourses and hegemonic beliefs of the university teachers of the institution, in terms of social, historical, cultural, institutional, pedagogical, disciplinary and professional aspects.
Downloads
References
1. Barbero González, J. I. (1996). Cultura profesional y currículum (oculto) en educación física: reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio. Revista de Educación, (311), 13-49. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1996/re311/re311-02.html
2. Bonilla-García, M. Á., y López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio, 57, 305-315. http://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
3. Carreiro da Costa, F. (2009). El pensamiento del profesorado en el proceso enseñanza-aprendizaje en educación física. Educación Física y Deporte, 23(2), 41-60. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2053
4. Coenders, F., Terlouw, C., y Dijkstra, S. (2008). Assessing Teachers’ Beliefs to Facilitate the Transition to a New Chemistry Curriculum: What Do the Teachers Want? Journal of Science Teacher Education, 19, 317-335. https://doi.org/10.1007/s10972-008-9096-5
5. Díaz-Barriga Arceo, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 37-57. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2010.1.15
6. Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5a ed.). Deusto.
7. Smyth, J. (1991). Una pedagogía crítica de la práctica en el aula. Revista de Educación, (294), 275-300. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1991/re294/re294-14.html
8. Strauss, A., y Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
9. Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
10. Torres-Santomé, J. (2019). Formación del profesorado y educación como proyecto político e inclusivo. Educação & Realidade, 44(3), 1-27. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684911
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Albeiro Echeverri Ramos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.