Radio spelling colombian university Radio

Authors

  • William Ricardo Zambrano Ayala Pan-American university

Keywords:

university radio, programming, narratives, language, audiences, digital convergence

Abstract

The use of Information and Communication Technologies (ICTs) in university radio has been affecting programming, narratives, languages, soundscapes and habits of audiences. The study explores several strengths and weaknesses faced by Colombian university radio stations on the development of ICTs while integrating new tools, contents, narratives, interactive spaces, working methods and languages previously separated. For this purpose, I developed a descriptive exploratory research, using surveys, focus groups and in-depth interviews with the actors of these radios, in order to raise new proposals to addressing the major challenges of digital convergence and its implications on the development of university radio. Significant differences were observed in those university radios still using traditional models and those who were facing new changes.  The recommendations are aimed to strengthen the new content, programming formats and audience profiles with universal access, to allow these stations to become actually an important platform for their presence and impact on society.

|Abstract
= 474 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 972 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Ricardo Zambrano Ayala, Pan-American university

Doctor in Information and Knowledge Society, from the Pontifical University of Salamanca, Spain, Salamanca, 2011. Master in Social Communication.Television Specialist from the Javeriana University.Director of the Social Communication program, Universidad Panamericana,Bogotá-Colombia.Research group in Communication, Media and Marketing,classified and recognized by Colciencias.

References

Albert, Pujols y Tudesq, André. (2002). Comunicación para Construir lo Público. Cap. 11 “Identidades y comunidades virtuales: redes de interacción”. Primera edición agosto.

Bernal, Patricia. (2002). Comunicación para Construir lo Público. Cap. 11 “Identidades y comunidades virtuales: redes de interacción”. Primera edición agosto.

Bohmann, Karin. (1989). Medios de Comunicación y sistemas informativos en México. Alianza Editorial Mexicana/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, México.

Cadavid, Amparo. (1990). La Radio: imagen de unos y otros. Revista Gaceta de Colcultura, núm. 7, p.22.

Cadavid, Amparo y Moreno, Oscar. (2009). Evaluación cualitativa de radio audiencias por la paz en el Magdalena Medio colombiano.Revista Signo y Pensamiento, vol. XXVIII, núm. 54, pp. 276-299.

Casajús, Lucía y Milito, Carlos. (2012). Internet ha cambiado la concepción tradicional de los medios de comunicación. La presencia de la radio [en línea]. Disponible en: http://www.linkedin.com/pub/luc%C3%ADa-casaj%C3%BAs/18/130/b25. [colsultado 7 de marzo de 2012].

Cebrián, Mariano. (2011). La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Gedisa.

Decreto 1446 de 1995 (agosto 30), derogado por el art. 96, Decreto Nacional 2805 de 2008, normas sobre el establecimiento, organización y funcionamiento de las cadenas radiales, capítulo I. Publicado en el Diario Oficial. 41983 de agosto 31 de 1995.

Gonzalez, Ray. (2010). Currents from the Dancing River: Contemporary Latino Fiction, Nonfiction, and Poetry. New York: Harcourt Brace.

Fernández, Christlieb. (2009). Los medios de difusión masiva en México. Juan Pablos Editor, México.

López Vigíl, José. (2010). Manual urgente para radialistas apasionados. Bogotá, Paulinas.

Maigret, Eric. (2005). Sociología de la comunicación y de los medios. Fondo de cultura Económico. México.

Milito, Carlos y Casajús. (2009). Comunicación, redes sociales, contenidos, [en línea]. Disponible en: http://www.linkedin.com/pub/luc%C3%ADa-casaj%C3%BAs/18/130/b25 [consultado el 15 de junio de 2012].

Montoya, Alma y Villa, Lucelly. (2006). Radio Escolar. Una onda juvenil para una comunicación participativa. Bogotá, Paulinas.

Pareja, Reynaldo. (2004). Historia de la Radio en Colombia, Bogotá, Servicio Colombiano de Comunicación Social.

Radio Universitaria de Colombia. (2012, 16, 17 y 18 de agosto). X Encuentro “Divulgación de la Ciencia en la Radio Universitaria”. Universidad de Cartagena, Cartagena.

Radio Universitaria de Colombia. (2012, 16, 17 y 18 de agosto). X Encuentro “Divulgación de la Ciencia en la Radio Universitaria”. Universidad de Cartagena, Cartagena.

Red de Radio Universitaria de Colombia. (2012). [en línea]. Disponible en: http://www.radiouniversitaria.org/ [Consultado 15 de agosto, 2012].

Resolución Número 00415 de 13 abril de 2010, artículo 60.Ministeriode Tecnologías de la Información y lasComunicaciones, p.1. Artículo 60. Fines del Servicio, Resolución Número 00415 de 13 abril de 2010,MinTIC.

Riaño Alcalá, Pedro. (2004). Migraciones forzadas y crisis de la memoria: los talleres de memoria con población desplazada en Colombia, documento 17, Vancouver, ubc.

Riaño, Pilar. (s. f.). Recuperar las memorias y elaborar los duelos [inédito]. (2000), “Recuerdos metodológicos: el taller y la investigación etnográfica”, en: Revista de Estudios Sociales, núm. 7, Universidad de los Andes.

Tacchi, Jo.; Slater, Don., y Lewis, Peter. (2011). Evaluating Community Based Media Initiatives. [en línea].Disponible en: an Ethnographic Action Research Approach, http://www.ourmedia. [Consultado 5 de marzo, 2007].

Published

2013-04-16

How to Cite

Zambrano Ayala, W. R. (2013). Radio spelling colombian university Radio. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (28), 115–137. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/15106

Issue

Section

Artículos de investigación

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.