The cultural industry of television in Colombia: a research retrospective between 2008 and 2011
Keywords:
television in Colombia, cultural industry, government and media, new audiences, foreign investment, multichannel television, technological challengesAbstract
As part of the research Project Las industrias culturales como campo de investigación para la Facultad de comunicación de la Universidad de Medellín, one of the discussed subjects was television. The study of this particular subject focuses on research dealing with television as a cultural industry in Colombia, between 2008 and 2011, with the aim of expanding a previous state of the art developed by the School of Communication at the Universidad de Medellín. Our search led to four categories, in which this paper focuses. The categories are: evolution of national versus international television, challenges in the production and distribution of new television content for new audiences, television and government, and economic importance of television.
Downloads
References
Arango Forero, Germán. (2008 ). “Fragmentación de audiencias en una sociedad multicanal: gustos y preferencias de adolescentes en Bogotá. “Revista Palabra Clave. Vol. 11, No 1, 11-27.
Arango Forero, Germán, María Fernanda Arango, Laura Llaña, María Carolina Serrano. (2010). “Los medios de comunicación colombianos en el siglo XXI: La reconquista por la inversión extranjera.” Revista Palabra Clave. Vol. 13. No 1, 59-76.
Arango Forero, Germán, Manuel Ignacio González Bernal. (2009). “Televidencias juveniles en Colombia: fragmentación generada por un consumo multicanal”. Revista Palabra Clave Vol. 12, No 2, 215-234.
Artero, Juan P. (2010). “Online Video Business Models: YouTube vs. Hulu.”Revista Palabra Clave. Vol. 13. No 1, 111-123.
Barbero-Martín, Jesús. (2008). “¿Qué sabemos y que ignoramos de nuestra televisión?” En: Toma el control. Bogotá: Observatorio Nacional de Televisión, CNTV- Pontificia Universidad Javeriana, 129-152.
Beltrán Rey, Germán. (2008). “Mirar y ser mirada. La televisión colombiana en medio de las transiciones” En: Toma el control. Bogotá, Observatorio Nacional de Televisión, CNTV- Pontificia Universidad Javeriana, 97-127.
Cortés-Landázury, Raúl. (2010). “Del mass media, la comunicación y el desarrollo: anotaciones críticas sobre economía y medios” En: Revista Palabra Clave Vol. 13 N° 2 Julio.
Corredor, Manuel A. (2008). Televisión cultural: manual de conceptos, metodologías y herramientas. Ministerio de Cultura, República de Colombia.
García Álvarez, Hugo. (2008 ). “Vivir con la Televisión: 30 Años de Análisis de Cultivo.” Revista Anagramas Vol. 7. No.13, 91-106.
Jailler Castrillón, Érika, José Julián Herrera, Margarita Cruz Amalla. (2010). “Interactividad, participación, y televisión digital ¿está preparada lapoblación Colombiana?” En. Pensar la Comunicación (109-124). Medellín: Universidad de Medellín.
Luna Rassa, María F. (2008). “La caja lista ¿para qué cultura? Televisión Pública: Industria Creativa”en Industrias Culturales, Músicas e identidades.Bogotá. Pontificia Universidad Javeriana, 143–156.
Medina, Mercedes, Leticia Barrón. (2010). “La telenovela en el mundo” Revista Palabra Clave. Vol. 13. No 1, 77-97.
Pereira González, José M. et al. (2008). Industrias culturales, músicas e identidades: una mirada a las interdependencias entre medios de comunicación, sociedad y cultura. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Piscitelli, Alejandro. (1998). Post Televisión. Buenos Aires: Paidós.
Toffer, Alvin. (1990). El cambio del poder. Buenos Aires: Plaza y Janes.
Rey, Germán. (2008). “Mirar y ser mirada: la televisión en medio de transiciones.”En: Toma el control. Bogotá: Observatorio Nacional de Televisión, CNTV- Pontificia Universidad Javeriana. 97-128.
(2010). Compendio de Políticas Culturales. Ministerio de Cultura, República de Colombia. 129-152.
UNESCO. (2006). Comprender las Industrias Creativas: Las estadísticas como apoyo a las políticas públicas. En: <http://portal.unesco.org/culture/en/files/30850/11467401723cultural_stat_es.pdf/cultural_stat_es.pdf>.
Velásquez, Omar Mauricio, Alejandra Castaño Echeverri. (2009). “Prospectivas para el año 2012 de la televisión de interés público de producción local en Medellín-Colombia.” Revista Lasallista de investigación Vol. 6. No. 2, 54-63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.