Relatos dibujados: investigación biográfico-narrativa. Una propuesta documental desde la creación literaria

Authors

  • Selen Catalina Arango Rodríguez University of Antioquia

Keywords:

comprehension as a method, biographical-narrative investigation, processes of literary creation, education

Abstract

This essay analyzes the writing of the final text of a biographical-narrative  research  as  an  act  of  empathy  that  requires  the  matching  of  the biographies of researchers and the reports developed or compiled during the research process. Such process is explained through questions and reflections formulated during the reading of Birmajer’s short story Cicatrices [Scars]. This matching is described in the text as the act of drawing on the face, on one’s own formation. We review contributions by Gadamer, Grondin, Arfouch and Delory-Momberger.

|Abstract
= 246 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 417 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Selen Catalina Arango Rodríguez, University of Antioquia

Poet, feminist cultural critic and Doctor of Pedagogy from the National Autonomous University of Mexico. Member of the Diversity Study Group, professor at the Faculty of Education and Communications, and at the Institute of Philosophy of the University of Antioquia.

References

ARFOUCH, Leonor. 2007. El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

BONNETT, Piedad. 2013. Lo que no tiene nombre. Ciudad de México: Alfaguara.

DELORY-MOMBERGER, Christine. 2009. Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires y CLACSO Coediciones.

GADAMER, Hans-Georg. 2001. El giro hermenéutico. España: Ediciones Cátedra.

GRONDIN, Jean. 2009. El legado de Gadamer. En: El legado de la hermenéutica. Santiago de Cali: Programa Editorial Universidad del Valle, p. 63- 92.

BIRMAJER, Marcelo. 2008. Cicatrices. Buenos Aires: Calibriscopiol.

MÈLICH, Joan-Carles. 2012. Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

RODARI, Gianni. 1999. Gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Medellín: Panamericana.

RUNGE, Andres Klaus; GARCÉS GÓMEZ, J.F; MUÑOZ GAVIRIA, D.A. 2015. La pedagogía como campo profesional y disciplinar: un lugar estratégico para enfrentar las tensiones entre el reconocimiento científico, la profesionalidad y la regulación socio-estatal de la profesión docente. En: Paradigmas y conceptos en educación y pedagogía. Bogotá: Siglo del Hombre Editores y Grupo Historia de la Práctica Pedagógica, p. 201-223.

QUIGNARD, Pascal. 2002. Una terraza en Roma. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana.

ZAMBRANO, Maria. 2004. La razón en la sombra. Antología crítica. Madrid, Ediciones Ciruela.

Published

2019-05-11

How to Cite

Arango Rodríguez, S. C. . (2019). Relatos dibujados: investigación biográfico-narrativa. Una propuesta documental desde la creación literaria. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (40), 209–217. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/338488

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.