FACTORS RELATED TO NURSING STAFF JOB SATISFACTION IN A MEDICAL AND SURGERY HOSPITAL

  • Juan Máximo Molina Linde Psicólogo. Investigador. Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias de Andalucía (AETSA). Correo electrónico: juanm.molina.ext@juntadeandalucia.es
  • Francisco Avalos Martínez Enfermero. Licenciado en Antropología. Unidad del dolor y Cuidados Paliativos. Hospital Universitario Virgen de las Nieves. Correo electrónico: favalos59@hotmail.com
  • Laura Juliana Valderrama Orbegozo Psicóloga. Asistente de investigación. Grupo de Medición y Evaluación Psicológica. Universidad Javeriana de Cali. Correo electrónico: ljvalderrama@puj.edu.co
  • Ana Fernanda Uribe Rodríguez Psicóloga. Directora del Departamento del Ciencias Sociales. Grupo de Medición y Evaluación Psicológica. Universidad Javeriana de Cali. Correo electrónico: auribe@puj.edu.co
Keywords: Job satisfaction, nursinf staff, hospital care, quality management.

Abstract

Objective: to analyze the degree of job satisfaction of staff nurses working in a medical and surgical hospital, and to establish the socio-demographics and professional factors related to their job satisfaction.

Methodology: cross-sectional and performed on seventy five persons of the nursing staff of the medical and surgery hospital (total: 510) of Ciudad Sanitaria Virgen de las Nieves of Granada (Spain), by means of a self-administered and anonymous survey. The questionnaire has two parts: the first one is Font-Roja test (it measures the job satisfaction) and the second one are the socio-demographic and labor variables.

Results: the average age of the staff who answered the survey was 42.9 years; 72% women, married 64.9%; permanent staff; 58.7% hospitalization staff and a 67.6% have rotating turns. The Font-Roja degree of global satisfaction was medium (69.92 ± 10.48), range from 24 to 120. The best valued dimension is “interpersonal relation with the workmate” (3.82 ± 0.86) and the worse one is “professional promotion” (2.28 ± 0.75). The work place is a predicting element of the job satisfaction (ß=-0,297, p=0,018).

Analysis and discussion: a work place guaranteeing more job satisfaction for the nursing staff would improve the quality of care received by the patients of this type of personnel.

|Abstract
= 16 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 11 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Mozota JR, Ansorena L, Rebollo H, Antolín I. Resumen de la encuesta de satisfacción del personal en el Hospital Nacional Valdecilla. Todo Hosp. 1990;67:21-28.

(2) Lomeña Villalobos JA, Campaña Villegas FM, Nuevo Toro G, Rosas Soria D, Berrocal Gámez A, García Molina F. Burnout y satisfacción laboral en atención primaria. Med Fam Andal. 2004;5:147-155.

(3) Mompart MP. Administración de servicios de enfermería. Barcelona: Masson-Salvat; 1997.

(4) Olivar Castrillón C, González Morán S, Martínez Suárez MM. Factores relacionados con la satisfacción laboral y el desgaste profesional en los médicos de atención primaria de Asturias. Aten Primaria. 1999;24:352-359.

(5) Sobrequés J, Cebrià J, Segura J, Rodríguez C, García M, Juncosa S. La satisfacción laboral y el desgaste profesional de los médicos de atención primaria. Aten Primaria. 2003;31:227-233.

(6) Simón García MJ, Blesa Malpica AL, Bermejo Pablos C, Calvo Gutierro MA, Gómez De Enterría Pérez C. Estresores laborales y satisfacción en la enfermería de una unidad de críticos. Enferm Intensiva. 2005;16:3-14.

(7) Miñarro I, Bruguera J, Verdú I, Díaz MA, Larraínzar MJ, Molinos FJ. La satisfacción laboral en el Hospital Asepeyo-Sant Cugat del Vallès. Gest Hosp. 2002;13:26-30.

(8) Velarde-Ayala RJ, Priego-Álvarez H, López-Naranjo JI. Estudio de satisfacción laboral del médico de la consulta externa de medicina familiar del centro médico ISSET. Hit Cienc Econ Admon. 2004;27:55-66.

(9) Maslow AH. Motivation and personality. 2aed. New York: Harper and Bros Publishers; 1970.

(10) Saturno PJ, Quintana O, Varo J. ¿Qué es calidad?: tratado de calidad asistencial en atención primaria. Madrid: Dupont Pharma; 1997.

(11) Meliá JL, Pradilla JF, Martí N, Sancerni MD, Oliver A, Tomás JM. Estructura factorial, fiabilidad y validez del cuestionario de satisfacción S21/26: un instrumento con formato dicotómico orientado al trabajo profesional. Rev Psicol Univ Tarracon. 1990;12:25-39.

(12) Aranaz JM, Mira JJ. Cuestionario Font Roja: un instrumento de medida de la satisfacción en el medio hospitalario. Todo Hosp. 1988;52:63-66.

(13) Peiró JM. El cuestionario de satisfacción laboral de profesionales de la salud de equipos de atención primaria. Rev Psicol Salud. 1989;1:135-74.

(14) Robles-García M, Dierssen-Sotos T, Martínez-Ochoa E, Herrera-Carral P, Rosa Díaz-Mendi A, Llorca-Díaz J. Variables relacionadas con la satisfacción laboral: un estudio transversal a partir del modelo EFQM. Gac Sanit. 2005;19:127-134.

(15) House J, Strecher V, Metzer H, Robbins C. Occupational stress and health among men and women in the Tecumseh Community Health Study. Health Soc Behav. 1986;27:62-77.

(16) Cruz E, Vázquez J, Aguirre V, Fernández MI. Evaluación de la satisfacción del personal de enfermería. Aten Primaria. 1994;3:469-73.

(17) Acámer Raga F, López Arribas C, López-Torres Hidalgo J. Satisfacción laboral de los profesionales sanitarios en atención primaria. Aten Primaria. 1997;20:401-407.

(18) Anglada Mirabent N, Cañadell Ledesma E. Satisfacción de enfermería de atención primaria en las comarcas del Alt y Baix Empordà. Aten Primaria. 2000;25:90-96.

(19) Molina Linde JM, Avalos Martínez F. Satisfacción laboral y desgaste profesional del personal de enfermería [internet]. Granada: Fundación Index; 2007 [acceso el 11 de mayo de 2008]. Disponible en <http://www.index-f.com/tesela/ts1/ts6327.php>.

(20) Landeweerd JA,Boumans NPG. Nurses’ work satisfaction and feelings of health and stress in three psychiatric departments. Int J Nurs Stud. 1988;25:225-234.

(21) Peya Gascóns M. Satisfacción laboral: una breve revisión. Nursing. 2008;26:62-65.

(22) Burnard P, Morrison P, Phillips C. Job satisfaction amongst nurses in an interim secure forensic unit in Wales. Aust N Z J Ment Health Nurs. 1999;8:9-18.

(23) Chu CI, Hsu HM, Price JL, Lee JY. Job satisfaction of hospital nurses an empirical test of a causal model in Taiwan. Int Nurs Rev. 2003;50:176-82.

(24) Tzeng HM. The influence of nurses’ working motivation and job satisfaction on intention to quit an empirical investigation in Taiwan. Int J Nurs Stud. 2002;9:867-78.

(25) Cavanagh SJ. Job-satisfaction of nursing staff working in hospitals. J Adv Nurs. 992;17:704-711.

Published
2009-11-06
How to Cite
Molina Linde J. M., Avalos Martínez F., Valderrama Orbegozo L. J., & Uribe Rodríguez A. F. (2009). FACTORS RELATED TO NURSING STAFF JOB SATISFACTION IN A MEDICAL AND SURGERY HOSPITAL. Investigación Y Educación En Enfermería, 27(2). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/2816
Section
ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS