Experiences Influencing upon the Significance of Obstetric Care in Mexican Nurses

Authors

  • Consuelo Martínez Villa Nurse, Ph.D student. Professor, Universidad Autónoma de Chihuahua (México). email: magdamarvi@hotmail.com
  • Yesica Rangel Flores Nurse, PhD. Professor, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, San Luis Potosí (México). email: yrangelmaestria@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.v36n1e12

Keywords:

Nursing, obstetrics, obstetric delivery, delivery rooms, experiences, qualitative research.

Abstract

Objective. This work sought to learn which and how are the professional experiences that influence upon significance processes of obstetric care in nurses working in toco-surgery rooms.

Methods. This was a qualitative study with grounded theory approach. Individual interviews were conducted with 16 nurses who work in two public hospitals in a border city in northern Mexico. Data analysis was performed according to that proposed by Strauss and Corbin.

Results. Four categories were identified that explain the relationship established among the professional experiences and the significance processes of obstetric care; these are: Dilution of borders and demand for interculturality, Modification in the scale of values associated to care, Institutional and public policy crises, and Violence endured within the work setting. Obstetric care is signified within an imaginary that recognizes the existence of a globalized context, which requests problematizing the worldview not of the “other” but of “many others”, and not merely from those receiving care, but also from other professionals who participate in institutional care.

Conclusion. Significance processes analyzed show how the socio-historical situation and current policy require new attitudinal skills and knowledge for nursing to participate efficiently in obstetric care.

 

How to cite this article: Martínez C, Rangel Y. Experiences Influencing upon the Significance of Obstetric Care in Mexican Nurses. Invest.  Educ. Enferm. 2018; 36(1):e12.

|Abstract
= 896 veces | PDF
= 445 veces| | HTML ENGLISH
= 0 veces| | HTML SPANISH
= 1 veces| | VIDEO
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Bernal ML, Sánchez LE. Significado del cuidado obstétrico desde el cotidiano del estudiante de enfermería. Enferm. Univ. 2014; 11(3):81-6.

(2) Germán CB, Hueso NF, Huercanos EI. El cuidado en peligro de la sociedad global. Enferm. Glob. 2011 jul 12; (23):221-32.

(3) Ley Estatal del derecho de las mujeres a una vida libre de violencia del Estado de Chihuahua [Intenet]. Periódico Oficial del Estado 2014 ene 24 [cited Dec 22, 2016]. Available from: www.ordenjuridico.gob.mx/Documentos/Estatal/Chihuahua/wo22549.doc

(4) Castro R. Génesis y práctica del habitus médico autoritario en México. Rev. Mex. Sociol. 2014; 76(2):167-97.

(5) Valdez R, Hidalgo E, Mojarro M, Arenas LM. Nueva evidencia a un viejo problema: el abuso de las mujeres en las salas de parto. Rev. CONAMED. 2013; 18(1):14-20.

(6) Consejo Internacional de Enfermeras. Código deontológico del CIE para la profesión de enfermería [Internet]. [cited Jun 20, 2017] Available from: http://www.gestiondeenfermeria.com/acerca-de/codigo-deontologico/cod-cie/#sthash.wOHoEVQg.dpbs

(7) Wuest J, Merrit M. Feminist Grounded Theory, revisited: Practical Issues and new Understandings. In: Schreiber RS, Phillis NS, editors. Using Grounded Theory in nursing. New York: Springer; 2001. P. 159-76

(8) Glasser BG, Strauss AL. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. 7th ed. New Jersey: New Jersey; 2012.

(9) Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Bogotá: Editorial Universidad de Antioquia; 2002.

(10) Hernández RM. La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada Cuestiones Pedagógicas. 2014; 23(11):187-210.

(11) De la Cuesta C. Decisiones y elecciones: El diseño de la investigación cualitativa. Cult. Cuid. 2015; 19(43):9-11.

(12) Checa JC, Arjona A. Los imigrantes vistos por los españoles: entre la amenaza y la competencia (1997-2007). Rev. Estud. Soc. 2013; 47:118-32.

(13) Menéndez LE. Aproximación crítica al desarrollo de la antropología médica en América Latina. Rev. Nueva Antropol.1985; 7(28):11-2.

(14) Rifá R, Costa L, Espinosa C. Influencia de la formacion y competencia cultural sobre la actitud frente a la imigracion de los estudiantes de tercero de enfermeria. Rev. Fundacion Educ. Med. 2013;16: 105-10.

(15) Vargas SG, Berúmen LVB, Arias I, Mejía YM, Realivázquez LP, Portillo RS. Determinantes sociales de la atencion comunitaria: percepciones de la enfermera e indigena raramurí. Cult. Cient. Tecnol. 2015; 12(57):310-8.

(16) Castrillón E. La enfermera transcultural y el desarrollo de la competencia cultural. Cult. Cuid. 2015; 19(42):128-36.

(17) Martino FMG. The information and communication technologies and the psychological well-being in the Net generation. Hamut’ay. 2014; 1(1):39-51.

(18) Bongiovanni NC, Soler CE. Caracteristicas y expectativas laborales de la generación Y. Rev. ADENAG. 2016; 6:15-21.

(19) Moya JLM, Backes VMS, Prado ML, Sandin MP. La enfermería como grupo oprimido: las voces de las protagonistas. Texto Contexto-Enferm. 2010; 19(4):609-17.

(20) Egaña R. La construcción de políticas públicas en tiempos de crisis. Rev. CLAD Reforma y democracia [Internet]. ; 49 [cited Nov 5, 2017]. Available from: http://old.clad.org/portal/publicaciones-del-clad/revista-cladreforma-democracia/articulos/049-febrero-2011/Egana.pdf

(21) Castellón AMD. Occupational violence in nursing: explanations and coping strategies. Rev. Latino-Am. Enfermagem. ; 19(1): 156-63.

(22) Moreno LM, Quezada H, Guevara ES, Ibarra N, Martínez NL, Pedraza R. Las relaciones de género y el maltrato en las escuelas de medicina: una agenda pendiente en México y el mundo. Gac. Med Mex. 2016;152:812-8.

(23) Moreno LM, Quezada H, Guevara ES, Ibarra N, Martínez NL, Pedraza R. Las relaciones de género y el maltrato en las escuelas de medicina: una agenda pendiente en México y el mundo. Gac. Med Mex. 2016;152:812-8.

Published

2018-04-11

How to Cite

Martínez Villa, C., & Rangel Flores, Y. (2018). Experiences Influencing upon the Significance of Obstetric Care in Mexican Nurses. Investigación Y Educación En Enfermería, 36(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v36n1e12

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS