The Participatory-Action-Research. A way to research in the nursing practice

Authors

  • Eva Abad Corpa Enfermera, Magíster en Ciencias Enfermeras, doctoranda en Enfermería. Responsable del Área de Investigación de la Dirección General de Planificación, Ordenación Sanitaria y Farmacéutica e Investigación de la Consejería de Sanidad de la Región de Murcia, España. email: eva.abad@carm.es.
  • Pilar Delgado Hito Enfermera. Magíster en Ciencias Enfermeras, doctoranda en Enfermería. Profesora asociada de la Escuela Universitaria de Enfermería de la Universidad de Barcelona, España. email: pdelgado@ub.edu.
  • Julio Cabrero García Licenciado en Psicología, Doctor en Psicología. Catedrático de Escuela Universitaria. Departamento de Enfermería. Universidad de Alicante, España. email: julio.cabrero@ua.es.

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.7614

Keywords:

Qualitative research; nursing research; consumer participation.

Abstract

Within the qualitative research paradigm, the Participatory-Action- Research (PAR) integrates knowledge and action. It is not necessary to wait for knowledge to be produced to transfer it into practice. It is a method used for decades in disciplines such as education and sociology; however it is emerging in the health field. There are a variety of definitions, classifications and PAR models; this article aims to shed light upon this method of research, its history, philosophy and its use, given its potential and innovation in the field of health sciences.

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Published

2010-12-15

How to Cite

Abad Corpa, E., Delgado Hito, P., & Cabrero García, J. (2010). The Participatory-Action-Research. A way to research in the nursing practice. Investigación Y Educación En Enfermería, 28(3). https://doi.org/10.17533/udea.iee.7614

Issue

Section

REVIEW ARTICLE / ARTÍCULO DE REVISIÓN / ARTIGO DE REVISÃO

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