M. MUJICA LÁINEZ: PARODIC HUMOR AND LITERARY REPLY AGAINST THE ALTERNATE. DE MILAGROS Y DE MELANCOLÍAS
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.16174Keywords:
M. Mujica Láinez, De milagros y de melancolías, literary reply, parody, the alternate thingAbstract
in De milagros y de melancolías (1968) Mujica Láinez reaffirms a radical change in his thematic and aesthetic options with regard to his previous works. Thus he does not construct characters, spaces and temporalities with precise biographical, geographical, and historical references, but he opts for parodic anachronisms in interdiscursive relation with Argentine and Latin American historiography; he creates absolutely fictional characters, spaces and temporalities: the vicissitudes of San Francisco de Apricotina (a Latin American imaginary city). Therefore, the author addresses the vision of the world as alternate thing.
Downloads
References
Obras de Manuel Mujica Láinez:
Mujica Láinez, Manuel. (1943). Canto a Buenos Aires. Buenos Aires: Guillermo Kraft.
--- (1949). Aquí vivieron: historias de una quinta de San Isidro, 1583-1924. Buenos Aires: Sudamericana.
--- (1951). Misteriosa Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana.
--- (1962). Bomarzo: Buenos Aires: Sudamericana.
--- (1965). el unicornio. Buenos Aires: Sudamericana.
--- (1967). Crónicas reales. Buenos Aires: Sudamericana.--- (1967-1968). Cuaderno manuscrito de notas de Milagros y de melancolías (inédito).
--- (1968) De milagros y de melancolías. Buenos Aires: Sudamericana.
Estudios críticos-literarios, historiográficos. Planteos teórico-metodológicos:
Avellaneda, Andrés. (1983). el habla de la ideología: modos de réplica literaria en la Argentina contemporánea. Buenos Aires: Sudamericana.
--- (1986). Censura, autoritarismo y cultura: Argentina, 1960-1983. t. 1. Buenos Aires: Ceal.
Buch, Esteban. (2003). The Bomarzo affair: ópera, perversión y dictadura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Calabrese, Elisa y Aymará De Llano. (2006). Animales fabulosos: las revistas de Abelardo Castillo. Mar del Plata: Martín.
Cella, Susana. (1999). “La irrupción de la crítica”. En: Susana Cella (ed.), Historia crítica de la literatura argentina. Vol.10. La irrupción de la crítica. Buenos Aires: Emecé, 7-16.
Costa, Ricardo y D. Teresa Mozejko (eds.). (2002). Lugares del decir. Rosario: Homo Sapiens.
(2009). Gestión de las prácticas: opciones discursivas. Rosario: Homo Sapiens.
Cruz, Jorge. (1978). Genio y figura de Manuel Mujica Láinez. Buenos Aires: Eudeba.
De Santis, Pablo. (2000). “Risas argentinas: la narración del humor”. En: Elsa Drucaroff (ed.). Historia crítica de la literatura argentina. Vol.11. La narración gana la partida. Buenos Aires: Emecé, 493-510.
D’Urbano, Jorge. (1967). “Música argentina en clave internacional”. Panorama, julio, 1967, 5461.
Drucaroff, Elsa (2000). “La narración gana la partida”. En: Elsa Drucaroff (ed.) Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 11. La narración gana la partida. Buenos Aires: Emecé,7-15.
Ghiano, Juan Carlos. (1969). “Mujica Láinez cronista de la América Meridional”. Sur,316-317, 92-100.
González, Horacio (2000). “El boom: rastros de una palabra en la narrativa y la crítica argentina”. En: Sylvia Saítta (dir.). Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 11. La narración gana la partida. Buenos Aires: Emecé, 405-429.
González Lanuza, Eduardo. (1969). “De milagros y de melancolías”. En: Comentario, may-jun, 1969, 77-79.
Harss, Luis. (1966). Los nuestros. Buenos Aires: Sudamericana.
“La imaginación sin poder”. (1968). En: Confirmado, 26, dic, 1968: 40.
Massa, Pedro. (1965). “La argentinidad auténtica es inconcebible sin la levadura y la esencia españolas” (entrevista a Juan Carlos Onganía). ABC,10299, domingo 11 de julio de 1965, 39-40.
Ministerio de Relaciones Exteriores y de Culto. Boletín Oficial. 17, abril, 1967.
Olguín, Sergio y Claudio Zeiger. (1999). “La narrativa como programa. Compromiso y eficacia”. En: Susana Cella (ed.). Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 10. La irrupción de la crítica. Buenos Aires: Emecé, 359-375.
Román, Claudia y Silvio Santamarina. (2000). “Absurdo y derrota. Literatura y política en la narrativa de Osvaldo Soriano y Tomás Eloy Martínez”. En: Elsa Drucaroff (ed.), Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 11. La narración gana la partida. Buenos Aires: Emecé, 49-69.
Sigal, Silvia. (1991). Intelectuales y poder en la década del sesenta. Buenos Aires: Puntosur.
Tcach, César. (2007). “Capítulo 1. Golpes, proscripciones y partidos políticos”. En: Daniel James (ed.). nueva historia argentina. Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976). T. 9. Buenos Aires: Sudamericana, 17-62.
Terán, óscar. (1991). nuestros años sesenta. La formación de la nueva izquierda intelectual en la argentina: 1956-1966. Buenos Aires: Puntosur.
Torres, Juan Carlos. (2002). “Introducción a los años peronistas”. En: Juan C. Torres (ed.) nueva historia argentina: los años peronistas (1943-1955). T. 8. Buenos Aires: Sudamericana, 11-77.
Vidal, Armando. (2000). “¿Perón era tehuelche?” Clarín, [sección política], 16, jul, 2000. Consultado el 22, jun, 2012. Disponible en: http://old.clarin.com/diario/2000/07/16/p01401.htm.
Williams, Raymond. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.