The dueña Dolorida’s episode from the perspective of chivalry tales genre
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.21833Keywords:
Clamades, Clarmonda, chivalry tales, truth, fictionAbstract
Downloads
References
Aebischer, P. (1962). Paléozoologie de l’Equus Clavileñus, Cervant. Études de Lettres, 6, 93-130.
Aguilar Perdomo, M. del R. (2005). La recepción de los libros de caballerías en el siglo xvi: a propósito de los lectores en el Quijote. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 7, 45-67.
Baranda, N. (1994). Literatura caballeresca. Estado de la cuestión. Las historias caballerescas breves. Romanistisches Jahrbuch, 45, 272- 294.
Baranda, N. (1998). Transformarse para vivir: de roman medieval a historia de cordel decimonónica. En A. Ward (Coord.), Actas del xII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, 21-26 de agosto de 1995, Vol. 1 (pp. 68-76). Birmingham: University of Birmingham.
Baranda, N. (Ed). (1995). Historias caballerescas del siglo xvi. Vol. II. Madrid: Taurus.
Baranda, N. & Infantes, V. (Eds.). (1996). La narrativa popular en la Edad Media. La Doncella Teodor, Flores y Blancaflor, París y Viana. Madrid: Akal.
Baras, A. (1989). Teatralidad del Quijote. Anthropos, 98-99, 98-101.
Barnés Vázquez, A. (2011). Alejandro y Don Quijote. En J. F. González Castro & J. de la Villa (Eds.), Perfiles de Grecia y Roma. (Actas del XII Congreso Es-pañol de Estudios Clásicos), vol. III (pp. 341-349). Madrid: Sociedad Española de Estudios Clásicos.
Blecua, A. (2009). Sobre Belerofonte/Belorofonte. De Boccaccio a Napoleón. Faventia, 31 (1-2), 167-177.
Bonilla y San Martín, A. (Ed.)(1907-1908). Libros de caballerías. Madrid: Nueva Biblioteca de Autores Españoles.
Cabrera, L. (1990-1991). Rocinante, Clavileño, Baciyelmo: Palabra y realidad. Revista de EstudiosHispánicos, 17-18, 115-127.
Cervantes, M. de. (1836). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha de Miguel de Cervantes Saavedra. Comentada por D. Clemencín. Madrid: Aguado.
Cervantes, M. de. (1947-1948). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Man-cha de Miguel de Cervantes Saavedra: nueva Edición crítica con el comento refundido y mejorado. F. Rodríguez Marín (Ed.), Madrid: Patronato del IV centenario de Cervantes.
Cervantes, M. de. (2004). Don Quijote de La Mancha. F. Rico (Ed.). Madrid: Alfaguara.
Eisenberg, D. (1982). Romances of Chivalry in the Spanish Golden Age. Newark: Juan de la Cuesta.
Fernández, R. & Rodríguez, A. (1987). Sobre el «cuento» de la Dueña Dolorida, nueva Revista de Filología Hispánica, 35(1), 287-292.
Finci, S. (2008). Clavileño y la tradición de los viajes celestes. En Fine, R. & López Navia, S (Eds.), Cervantes y las religiones: actas del Coloquio Interna-cional de la Asociación de Cervantistas (pp. 741-754). Vervuert: Iberoamericana.
Fuchs, B. (1996). Border Crossings: Transvestism and ‘Passing’ in Don Quijote. Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 16 (2), 4-28.
Garrote Bernal, G. (1996). Intertextualidad poética y funciones de la poesía en el Quijote. Dicenda: Cuadernos de filología hispánica, 14, 113-128.
Gayangos, P. de. (1857). Libros de caballerías. Madrid: Rivadeneyra.
Gillet, J. E. (1957). Clavileño: su fuente directa y sus orígenes primitivos. Anales Cervantinos, 6, 251-255.
González, C. (2009). Estandartes, polvaredas, confusión e ira en Enrique Fi de oliva y en el episodio de los rebaños de ovejas de Don Quijote de la Mancha. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 42. Recuperado de: http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero42/enrifide.html [Consultado en noviembre de 2014].
González, C. (2012). Jóvenes, viejos, gordos y flacos: el Caballero Novel en «Enrique Fi de Oliva», «Tablante de Ricamonte» y «Don Quijote de la Mancha». Romance notes, 52 (2), 217-224.
González, E. (1955). La Dueña Dolorida del Quijote y la emperatriz de Cons-tantinopla. nueva Revista de Filología Hispánica, 9, 35-37.
Henry, A. (1969). L’ascendance littéraire de Clavileño. Romania, 90, 242-257.
Infantes, V. (1989). La prosa de ficción renacentista: entre los géneros literarios y el género editorial. Journal of Hispanic philologie,13 (2), 115-124.
Infantes, V. (1991). La narrativa caballeresca breve. En M. E. Lacarra (Ed.), Evolución narrativa e ideológica de la literatura caballeresca (pp. 165-181). Bilbao: Universidad del País Vasco.
Jiménez, A. M. (2001). El «Quijote» de Cervantes y el «Quijote» de pasamonte: una imitación recíproca. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.
Lobato Osorio, L. (2013). La función de la aventura novelesca en la articulación del género caballeresco breve. En A. González, A. Campos García Rojas, K. X. Luna Mariscal & C. Rubio Pacho (Eds.), palmerín y sus Libros: 500 años(pp. 475-490). México: El Colegio de México.
López-Baralt, L. (Ed.). (2004). El viaje maravilloso de Buluqiyã a los confines del universo. Madrid: Trotta.
Luna Mariscal, K. X. (2012). Crítica literaria y configuración genérica de las «historias caballerescas breves». Revista de poética Medieval, 26, 187-215.
Marín Pina, M. C. (1998). Motivos y tópicos caballerescos. En F. Rico (Dir.), Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha. Barcelona: Instituto Cervan-tes y Crítica. Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/introduccion/apendice/marin.htm [Consultado en noviembre de 2014]
Martínez Pérez, A. (2002). Una caracterización del viaje en la narrativa medieval a través del medio extraordinario utilizado: el viaje aéreo (de Cleomadés a Don Qui-jote). En R. Beltrán Llavador (Ed.), Maravillas, peregrinaciones y utopías: litera-tura de viajes en el mundo románico (pp. 47-58). Valencia: Universitat de València.
Menéndez y Pelayo, M. (1947). orígenes de la novela. t. II. Buenos Aires: Glem.
Redondo, A. (1984). De don Clavijo a Clavileño: algunos aspectos de la tradición carnavalesca y cazurra en el Quijote. Edad de oro, 3, 181-99.
Rodríguez, A. & Donahue D. (1985). Trifaldi, la dueña como bruja. Anales cervantinos, 23, 227-231.
Roubaud, S. (1998). Los libros de caballerías. En F. Rico (Dir.), Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha. Barcelona: Instituto Cervantes y Crítica. Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/introduccion/prologo/roubaud.htm [Consultado en noviembre de 2014]
Sanz Hermida, J. (1993). Aspectos fisiológicos de la dueña Dolorida: la meta-morfosis de la mujer en hombre. Actas del Tercer Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas (pp. 463-472). Barcelona: Anthropos.
Schevill, R. (1927). El episodio de Clavileño. En Estudios eruditos «in memo-riam» de Adolfo Bonilla y San Martín. Vol. 1(pp. 115-125). Madrid: Universidad Central.
Torres, B. (2002). Cuerpo y gesto en El Quijote de Cervantes. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.
Velasco, S. (2000). Marimachos, hombrunas, barbudas: The Masculine Woman in Cervantes. Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 20 (1), 69-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.