Plants Sing in the Garden: The Constitution of a Plant Rhetoric and an Ecological Nomadic Subjectivity in the Poetry Book El Jardín (1992), by Diana Bellessi
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a16Keywords:
vegetal rhetoric, becoming, metapoems, ecological nomadic subjectivity, ecopoliticsAbstract
This article states that in the poems El jardín (1992) of the argentine poet Diana Bellessi, a plant rhetoric is elaborated through the poetic strategies of the vegetable becoming (Deleuze & Guattari, 1988) of the poetic voice and of the metapoems that standardize the act of write with the pose or garden. Through these strategies, the poet configures an ecological nomadic subjectivity (Braidotti, 2004) that not only denounces the sex-generic violence that is registered on women, but also postulates an ecopolitic (Shiva, 1997) that advocates coexistence and respect for biodiversity.
Downloads
References
Amorós, C. (1991). Hacia una crítica de la razón patriarcal. Madrid: Anthropos.
Baeza, A. (2012). No ser más la bella muerta. Erotismo, sujeto y poesía en Delmira Agustini, Teresa Wilms Montt y Clara Lair. Santiago: Ediciones USACH.
Bellessi, D. (2009) «El jardín». Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Briadotti, R. (1998). Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade (2004). Barcelona: Gedisa.
Brito, E. (1998). «Prólogo». Antología de poetas chilenas. Santiago: Dolmen.
Darío, R. (1952). Poesía. libros poéticos completos y antología de la obra dispersa. México, Fondo de Cultura Económica.
Deleuze, G. & Félix G. (1988). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia (1988). Valencia: Pre-Textos.
Del Río, A. (2015). Llaves del pensamiento cautivo. Santiago: Garceta.
Dickinson, E. (2013). Poesía completa. (Trad. Enrique Goicolea). Madrid: Amargord.
Genovese, A. (1998). La doble voz. Poetas argentinas contemporáneas. Buenos Aires: Biblos.
Hozven, R. (2001). Convergencias y divergencias en torno al concepto de subalternidad. Taller de Letras, 29, 55-68.
Kirkpatrick, G. (2005). Disonancias del modernismo. Buenos Aires: Libros del Rojas.
Lamas, M. (2007). Feminismo. Transmisiones y retransmisiones. México: Penguin Random House.
Ludmer, J. (1985). «Tretas del débil». En P. González & E. Ortega (Eds.). La sartén por el mango. Puerto Rico: Editorial Huracán.
Mies, M. & Vandana S. (2016). «Prefacio a la nueva edición». Ecofeminismo. Teoría, crítica y perspectiva. Barcelona: Icaria.
Mies, M. y Vandana, S. (1998). La praxis del ecofeminismo: biotecnología, consumo y reproducción. Barcelona: Icaria.
Monteleone, J. (2009). La poesía como tierra sin mal: habla, mirada, gracia y donación. Prólogo a Bellessi, Diana. Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Moreno, M. (2002). El fin del sexo y otras mentiras. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Orozco, O. (1985). Obra poética. Buenos Aires: Corregidor.
Ortega, E. (2016). Habitar el paisaje: tres poetas sudamericanas: Bellessi, Fariña, Varela (2016). Santiago de Chile, Cuarto Propio.
Parra, V. (2016). Violeta Parra. Poesía. Valparaíso: Editorial Universidad de Valparaíso.
Salomone, A. (2006). Alfonsina Storni: mujeres, modernidad y literatura. Buenos Aires: Corregidor.
Salomone, A. (2011) Poesía, memoria y comunidad nacional Chile Argentina en posdictadura. Revista Sociedad & Equidad, 1 ,1-22.
Puleo, A. (2011). Ecofeminismo. Para otro mundo posible. Valencia: PUV.
Rojo, G. (2010). «Prólogo». Gabriela Mistral. Antología esencial. Madrid: Biblioteca Nueva.
Santa Cruz, G. (2011). Ojo líquido. Santiago: Palinodia.
Shiva, V. (1997). Biopiratería. El saqueo de la naturaleza y el conocimiento. Madrid: Icaria.
Spivak, G. (2003). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Nota introductoria de Santiago Giraldo. Revista Colombiana de Antropología, 39, 1-69.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
