FIVE KEY CONCEPTS FOR AN ANALYSIS OF DISCOURSE ABOUT THE CONTEMPORARY ART CRITICISM IN COLOMBIA

Authors

  • Gloria Maria Zapata Marin University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.8378

Keywords:

discourse, criticism, contemporary art, discursive subjects

Abstract

This paper combines two fields of knowledge: art criticism in Colombia and the discourse field. An investigation is made about the way that art critics set up, in their critical texts, the work of art as a discursive space, from five main concepts.

|Abstract
= 107 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 789 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gloria Maria Zapata Marin, University of Antioquia

Magíster en Lingüística y Español de la Universidad
del Valle (2009). Actualmente se desempeña como coordinadora de la Licenciatura
en Educación Básica con énfasis en Humanidades, Lengua Castellana de la
Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia. Es miembro del Grupo de
Investigación en Textualidad y Cognición GITECLE de la Universidad del Valle.

References

Acha, Juan. 2004. Crítica del Arte: teoría y práctica., México: Trillas.

Calle, Margarita. 2008. “Identidades paradójicas y mediaciones contextuales en el arte contemporáneo”. En: Domínguez, J., Fernández, C. A., Giraldo, E. y Tobón, D. J. (eds.). Moderno, contemporáneo: un debate de horizontes. VII Seminario Nacional de Teoría e Historia del Arte, Medellín: La Carreta. Editores, pp. 255-265.

Charaudeau, Patrick. 2004. “La problemática de los géneros discursivos: De la situación a la construcción textual”. Revista Signos, 56, pp. 23-39.

Foucault, Michel. 1992. El Orden del Discurso. Buenos Aires: Tusquets Editores.

Giraldo, Efrén. 2008. “La construcción del concepto de lo contemporáneo en la crítica de arte en Colombia, de Marta Traba a Esfera Pública: seis momentos, veinte tesis, cinco críticos y diez publicaciones acerca de una ubicación cultural aplazada”. En: Domínguez, J., Fernández, C. A., Giraldo, E. y Tobón, D. J. (eds.). Moderno, contemporáneo: un debate de horizontes. VII Seminario Nacional de Teoría e Historia del Arte, Medellín: La Carreta. Editores, pp. 135-189.

Martínez, María Cristina. 2005. La construcción del proceso argumentativo en el discurso. Cali: UNESCO-MECEAL:LE.

Martínez, María Cristina. 2007, “La orientación social de la argumentación en el discurso: una propuesta integrativa”. Marafioti, Roberto (ed.). En: Parlamentos: Teoría de la argumentación y debate parlamentario. Buenos Aires: Biblos, pp.197-214.

Ponce De León, Carolina. 2005. “La crítica de arte en Colombia (1974-1994): ¿Qué es la crítica?”. En: El efecto mariposa: ensayos sobre arte en Colombia 1985-2000. Bogotá: Instituto Distrital de Cultura y Turismo, pp. 240-244.

Van Dijk, Teum. 2003. Ideología y Discurso. Barcelona: Ariel.

Published

2011-04-11

How to Cite

Zapata Marin, G. M. (2011). FIVE KEY CONCEPTS FOR AN ANALYSIS OF DISCOURSE ABOUT THE CONTEMPORARY ART CRITICISM IN COLOMBIA. Lingüística Y Literatura, (58), 101–111. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.8378

Issue

Section

Linguistic studies