It is not easy to be an adult. The new childhoods and adolescences’ asymmetries and equivalences

Authors

  • Mariano Nadorowski Torcuato Di tella University

Keywords:

Childhood, adolescence, adultness, minority of age, asymmetry, authority, Neil Postman.

Abstract

Following a course of work that we have been developing for several years, our goal in this article is to analyze the components of modern childhood, and to understand  the way by which, currently, the hypothesis of Neil Postman not only seem to ratify themselves but also require a greater research program, in order to understand the consequences of new circumstances. Initially, this text examines the work of some classical authors who have considered the concept of minority of age. Next, it explains the modern logics of the bonds between adults and children/adolescents, based on heteronomy, dependency, and obedience, thus delimiting the concept of asymmetry— distinctive of the political authority to adult authority—. Finally, it analyzes the changes of the adult individual, in the light of the advent of prefigurative cultures, and the dilution of adult/children differences brought about by modernity.

 

|Abstract
= 1351 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1135 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Nadorowski, Torcuato Di tella University

Doctor of Education, professor at the Universidad Torcuato Di tella, Argentina

References

Ariès, Philippe, 1986, “La infancia”, Revista de Educación, núm. 281.

Baquero, Ricardo, 2001, “La educabilidad bajo sospecha”, Cuaderno de Pedagogía Rosario, año IV, núm. 9, pp. 71-85 [véase en: Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), [en línea], disponible en: http://www.oei.es/docentes/articulos/educabilidad_sospecha_baquero.pdf].

Bell, Daniel, 1996, The Cultural Contradictions of Capitalism, New York, Basic Books.

Chua, Amy, 2011, Battle Hymn of the Tiger Mother, New York, Penguin Press.

D´Angelo Méndez, Estela y Piedad Pozo Luna, 2008, “Antiguos modelos para nuevas infancias. Un análisis para las prácticas educativas eventuales”, Cuadernos de Trabajo Social, vol. 21.

Foucault, Michel, 2009, “Clase del 5 de enero de 1983”, en: El gobierno de sí y de los otros, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Google Scholar, 2011, [en línea], disponible en: http://scholar.google.com.ar/scholar?cites=10239493176639298170&as_sdt=2005&sciodt=0,5&hl=es, consulta: 15 de marzo de 2011.

Habermas, Jürgen, 1980, Legitimation Crisis, London, Heinemann.

Hernández, José, 2008, Martín Fierro, Canto XV, Losada, Buenos Aires.

Hobbes, Thomas, 1984, Leviatán o la materia, forma y poder de una república eclesiástica y civil, Madrid, Sarpe.

Kant, Immanuel, 2001, “Contestación a la pregunta ¿Qué es la ilustración?”, Isegoría, núm. 25.

Marx, Karl y Frederich Engels, 1984, Manifiesto del Partido Comunista, Madrid, Sarpe.

Mead, Margaret, 1977, Cultura y compromiso: el mensaje de la nueva generación, Barcelona, Granica

Narodowski, Mariano, 1994, Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna, Buenos Aires, Aique

_, 1999, Después de clase. Desencantos y desafíos de la escuela actual, Buenos Aires, Noveduc.

_, 2005, “Destinos de la infancia y de los educadores: hiper y desrealización”, en: Germán Arellano Duque, coord., La educación en tiempos débiles e inciertos, Madrid, Antrophos, pp. 235-247.

_, 2011a, “¿Adulto? No, gracias”, Síntesis Educativa, 15 de febrero, [en línea], disponible en: http://sintesis-ducativa.com.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=227:adulto-no-gracias&catid=2:colaboraciones&Itemid=5

_, 2011b, “Cuando la infancia era discapacidad”, en: Alberto Crespo, comp., Representaciones culturales de la discapacidad, Buenos Aires, Letra Viva, en prensa.

Narodowski, Mariano y Ricardo Baquero, 1994, “¿Existe la infancia? Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, núm. 11, pp. 61-66.

Postman, Neill, 1994, The Disappearance of Childhood, New York, Vintage Books.

Rushkoff, Douglas, 1999, Playing the Future: What We can Learn from Digital Kids, New York, Riverhead Books.

Spock, Benjamin, 1946, The Common Sense Book of Baby and Child Care, New York, Duell, Sloan and Pearce.

Snyders, George, 1981, No es fácil amar a los hijos: reflexiones sobre uno de los más controvertidos temas de la pedagogía, Barcelona, Gedisa.

Teberosky, Ana, 1994, “Co-constructivismo y relaciones asimétricas”, Anuario de Psicología, núm. 69, pp. 83-87 [véase en Revistes Catalanes amb Accés Obert, [en línea], disponible en: http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/61313/88947].

Valsiner, Jaan, 1994, “Co-constructionism and development: a socio-historical tradition”, Anuario de Psicología, núm. 69.

Weber, Max, 1969, Economía y sociedad, México, Fondo de Cultura Económica.

Wilson, Adrian, 1980, “The infancy of the history of childhood: An appraisal of Philippe Ariès”, History and Theory, vol. 20, núm. 2, pp. 132-153.

Winnicott, Donald Woods, 1960, “The theory of the parent-infant relationship”, The International Journal of Psychoanalysis, núm. 41, pp. 585-595.

Published

2012-03-13

How to Cite

Nadorowski, M. (2012). It is not easy to be an adult. The new childhoods and adolescences’ asymmetries and equivalences. Revista Educación Y Pedagogía, 23(60), 101–114. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/11418