Digital inclusion in Argentinean public education. The Program Connecting Equality

Authors

  • Silvia Lago Martínez University of Buenos Aires
  • Ana Marotias University of Buenos Aires
  • Sheila Amado

Keywords:

Program Connecting Equality, information and communication technologies (ICTs), public education, digital inclusion, policies for information society.

Abstract

This article analyzes the Program Connecting Equality (PCE) as part of a national policy of educational digitalinclusion in Argentina. It presents a brief overview of the information and communication technology (ICTs) programs implemented since the beginning of the twenty first century in Latin America, observing the changes occurred in ten years. It concludes with the experiences named “model 1:1”, especially the Program Connecting Equality. Based on the fundamentals and the strategic actions of this policy, we ask ourselves which the priority areas are and how they correspond to the everyday reality and the needs of the actors involved. Finally, an exploration of the school is performed, with special emphasis on how the concept of digital inclusion is perceived, how teachers may implement ITCs in their everyday activities, challenges and concerns, and what happens to the roles of students and teachers in each case.

 

|Abstract
= 3263 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1615 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Lago Martínez, University of Buenos Aires

Professor and Researcher at the Faculty of Social Sciences of the University of Buenos Aires (UBA) and co-directs the research program on the information society at the Gino Germani Institute

Ana Marotias, University of Buenos Aires

Graduate in Communication Sciences, Master in Social Sciences and Education from FLACSO and doctoral fellow from the UBA.

Sheila Amado

Sociology student

References

Aladi/SEC (2003): “La brecha digital y sus repercusiones en los países miembros de la Aladi”. Estudio 157. Rev. 1, 30 de julio, Aladi, [en línea], disponible en: http://www.aladi.org/nsfaladi/estudios.nsf/decd25d818b0d76c032567da0062fec1/169f2e26bfc7a23c03256d74004d6c5f/$FILE/157Rev1.pdf, consulta: abril de 2004.

Comisión de Planificación y Coordinación Estratégica del Plan Nacional de Telecomunicaciones “Argentina Conectada, s. f., “Plan Nacional de Telecomunicaciones ‘Argentina Conectada’”, Argentina Conectada, [en línea], disponible en: http://www.argentinaconectada.gob.ar//adjuntos/139/documentos/000/025/0000025555.pdf

Conectar Igualdad, s. f., “Fundamentos del programa. Objetivos”, Conectar Igualdad, [en línea], disponible en: http://www.conectarigualdad.gob.ar/sobre-el-programa/fundamentos-del-programa/, consulta: diciembre de 2010.

Dussel Inés y Quevedo Luis, 2010, VI Foro Latinoamericanode Educación; Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital,Buenos Aires, Santillana.

Educ.ar, [en línea], disponible en: http://www.educ.ar/Finquelievich, Susana (2011): “Políticas públicaspara la educación en la sociedad de la información:tres modelos diferentes en Argentina”, conferencia dictada en INET 2011: Agenda para el Desarrollo, Lima, 23 y 24 de marzo.Guerra,

Massiel y Valeria Jordán, 2010, “Políticas públicas de sociedad de la información en América Latina: ¿una misma visión?”, Santiago de Chile, CEPAL, [en línea], disponible en: http://www.eclac.org/ddpe/publicaciones/xml/1/39181/W314Esp.pdf, consulta: julio de 2011.

Hinostroza J. Enrique y Christian Labbé, 2011, “Políticas y prácticas de informática educativa en América Latina y El Caribe”, Santiago de Chile, CEPAL, [en línea], disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/5/43615/sps171-Politicas-practicas-de-Tic-May2011.pdf, consulta: junio de 2011.

Katzman, Rubén, 2010, “Impacto social de la incorporación de las nuevas tecnologías de información y comunicación en el sistema educativo”, Santiago de Chile, CEPAL, [en línea], disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/41364/sps166-kaztman-gsunkel-alis-2010.pdf, consulta: abril de 2011.

Lago Martínez, Silvia, dir., 2004, “La apropiación social de internet: las experiencias de los ‘telecentros’ en Argentina y América Latina”, informe de investigación, realizada entre 2003 y 2004, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

_, 2005, “Las políticas gubernamentales para la sociedad de la información en la Argentina”, en: Octavio Islas, coord., Internet y la sociedad de la información, tomo I, Ecuador, Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (Ciespal).

Martín-Barbero, Jesús, 2010, “Convergencia digital y diversidad cultural”, en: Denis de Moraes, comp., Mutaciones de lo visible. Comunicación y procesos culturales en la era digital, Buenos Aires, Paidós, pp. 137-164.

Paz, Lorena y Darío de Benedetti, 2011, “Aclaraciones conceptuales del modelo 1:1. Un estado del arte tamizado”, Nuevas tecnologías vs. Viejas tecnologías, [en línea], 2 de febrero, disponible en: http://nuevastecnologiasvsviejastecnologias.blogspot.com/2011_02_01_archive.html, consulta: 30 de junio de 2011.

Rivoir, Ana, 2009, “Innovación para la inclusión digital. El Plan Ceibal en Uruguay”, Mediaciones Sociales, Madrid, núm. 4, I semestre, pp. 299-328.

Robinson, Scott, 2005, “Reflexiones sobre la inclusión digital”, Nueva Sociedad, Venezuela, núm. 195, enero-febrero, pp. 126-140.

Sunkel, Guillermo, Daniela Trucco y Sebastián Möller, 2010, “Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y las comunicaciones en América Latina. Potenciales beneficios”, División de Desarrollo Social de la CEPAL, proyecto @LIS2 Alianza para la Sociedad de la Información 2, “Diálogo político inclusivo e intercambio de experiencias”,Santiago de Chile, CEPAL, [en línea], disponible en: http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/9/42669/sps-169-tics-aprendizajes.pdf, consulta: mayo de 2011.

Published

2013-01-24

How to Cite

Lago Martínez, S. ., Marotias, A., & Amado, S. (2013). Digital inclusion in Argentinean public education. The Program Connecting Equality. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 205–218. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14204