Rewriting among bodies by walking through po(e)sible paths. A proposal for new spaces for education and educative research

Authors

  • Noemí Duran Salvadó

Keywords:

a/r/tography, educational research, narrative of education, the body in school, personal relationships in education, self-narrative, school devices, school as conversation.

Abstract

My own journey is the starting point of this excursion, this story. I jump from one place to another, like crossing a river while looking for the next stone. I am driven by an initial question: given the impossibility of totally knowing the other, I ask myself how to address personal relationships in a creative way in order to learn from this impossibility. The first landscape I go through and that I share in this article is titled “Recognizing our body written by others” and is connected to my doctoral dissertation: “The school as conversation among strangers. Researching with children through artistic languages” (Duran, 2012), in which I study the narrative and relational dimension of the ways in which we learn to be and exist in school. This study shows that the school arrangements for self-narratives promote standardization; this inspires in me some ideas to stop such constraining dynamics and to explore new settings for listening and for expressing the self, allowing the proliferation of subjectivities as well as alternate ways to produce and share knowledge. In the second part of the article I elaborate on this proposal and invite readers to walk along another landscape: “Rewriting among bodies by walking through po(e)sible paths”.

How to reference this article:

Duran Salvadó, Noemí, “Reescribir entre cuerpos andando caminos po(e)sibles. Propuesta de nuevos escenarios para la educación y la investigación educativa”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 25, núm. 65, enero-abril, 2013, pp. 79-105.

Received:  19/02/2013

Accepted: 30/04/2013

|Abstract
= 504 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 217 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Noemí Duran Salvadó

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001643879

References

Barcelona Alternativa, s. f., [en línea], disponible en: http://www.facebook.com/BARCELONaLTERNATIVA?ref=ts&fref=ts

Béjart, M., 2005, Cartas a un joven bailarín, Buenos Aires, Libros del Zorzal.

Buitrago, A., 2009, ed., Arquitecturas de la mirada, Alcalá, Universidad de Alcalá.

Caminos poesibles, s. f., [en línea], disponible en: http:// www.facebook.com/pages/Caminos-poesibles/309662319139521?ref=ts&fref=ts

Citro, S. y P. Aschieri, coords., 2012, Cuerpos en movimiento. Antropología de y desde las danzas, Buenos Aires, Biblos.

Charlot, B., 2000, Da Relaçao com o Saber: elementos para uma teoria, Porto Alegre, Artmed.

Clandinin, D. J. y F. M. Conelly, 1990, “Stories of Experience and Narrative Inquiry”, Educational Reseracher, vol. 19, núm. 5, pp. 2-14.

—, 1995, “Relatos de experiencia e investigación narrativa”, en: J. Larrosa, ed., Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona, Laertes.

—, 2000, Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research, San Francisco, Jossey Bass Publishers.

Conle, C., 1999, “Why Narrative? Which Narrative? Struggling with Time and Place in Life and Research”, Curriculum Inquiry, vol. 29, núm. 1, pp. 7-32.

Conversación entre desconocidos en un bar, 2010, [en línea], disponible en: http://escolaconversadesconeguts.com/eng/converses.php

Diotima, 2004, El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana, Barcelona, Icaria.

Dona Ludens o Mujer Dormida, s. f., [en línea], disponible en: http://donaludens.wordpress.com/poetica-de-lossentidos/

Duran, N., 2012, “La escuela como una conversación entre desconocidos. Investigar con niños mediante lenguajes artísticos”, tesis doctoral, Universidad de Barcelona,[en línea], disponible en: http://www.tdx.cat/handle/ 10803/84058.

Ellsworth, E., 2005, Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad, Madrid, Akal.

Erickson, F. y J. Wilson, 1982, Sights and Sounds of Life in Schools: A Resource Guide to Film and Videotape for Research and Education, East Lansing, Mich., Institute for Research on Teaching, College of Education, Michigan State University.

Fridman, S., 2009, Ivana Azul. Entre sueños o algo así… Buenos Aires.

Generalitat de Catalunya, 2007, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Decret 142/2007 DOGC núm. 4915, Currículum d’Educació Primària, Barcelona, Generalitat de Catalunya.

Hernández, F., 2005, “Cómo se ven y cómo se sienten. El papel de la Escuela Primaria en la subjetividad infantil”, Cuadernos de Pedagogía, vol. 350, pp. 56-60.

Jódar, F., 2007, Alteraciones pedagógicas. Educación y políticas de la experiencia, Barcelona, Laertes.

Kaschnitz, M.L., 2009, La Casa de la Infancia, Barcelona, Minúscula.

Kuhn, A., 1991, Cine de mujeres, Madrid, Cátedra.

Larrosa, J., 1995, Escuela, poder y subjetividad, Madrid, La Piqueta.

—, 1998, La experiencia de la lectura. Estudios sobre la literatura y formación, Barcelona, Laertes.

—, 2003, Entre las lenguas, Lenguaje y educación después de Babel, Barcelona, Laertes.

—, 2007, “Prólogo”, en: Larrosa, J., I. Assunçao y J. De Sousa, comps., Miradas cinematográficas sobre la infancia. Niños atravesando el paisaje, Madrid, Miño y Dávila.

Maclure, M., Holmes, R., Macrae, C., Jones, L., 2010, “Animating classroom ethnography: Overcoming videofear”, International Journal of Qualitative Studies in Education, vol. 23, núm. 5, pp. 543-556.

Manen, M. V., 2004, El tono en la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía, Barcelona, Paidós.

Manning, E., 2009, Incipient Action: The Dance of the Notyet. Relationscapes: Movement, Art, Philosophy, Cambridge, Mass, MIT Press.

Masschelein, J. y M. Simons, 2006, Mensajes E-ducativos desde tierra de nadie, Barcelona, Laertes.

Nancy, J. L., 2007, Listening, New York, Fordham University Press.

Pinnegar, S. y J. Daynes, 2007, “Locating narrative inquiry historically”, in: D. Clandini, ed., Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodology, Sage, Thousand Oaks,

CA., pp. 3-34.

Ricoeur, P., 1999, La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, Madrid, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Springgay, S. et al., eds., 2008, Being with A/r/tography, Rotterdam, Sense Publishers.

Walkerdine, V., 2000, “La infancia en el mundo post-moderno: la psicología de desarrollo y la preparación de los futuros ciudadanos”, en: T. Tadeus, Las pedagogías psicológicas

y el gobierno del yo en tiempos neoliberales, Sevilla,Publicaciones M.C.E.P.

Published

2017-08-27

How to Cite

Duran Salvadó, N. (2017). Rewriting among bodies by walking through po(e)sible paths. A proposal for new spaces for education and educative research. Revista Educación Y Pedagogía, 25(65-66), 79–105. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328770

Issue

Section

Artículos