Auditing the Good Start Program: an opportunity for thinking early education

Authors

  • Shaira Leal Matta University of Antioquia
  • Ángela Inés Palacio Baena University of Antioquia
  • Diana María Posada Giraldo University of Antioquia
  • Jhair Díaz Monterroza University of Antioquia

Keywords:

auditing in education, Programa Buen Comienzo, childhood and early education

Abstract

This article analyzes the auditing to the Good Start Program (Programa Buen Comienzo), led by Universidad de Antioquia School of Education from 2009 to 2011. The text recognizes and questions the tensions around the concepts of supervision in the discourses of participants, and its implications for the School of Education as an institution devoted to educational and pedagogical knowledge with a supervising role; it also accounts for the lessons learnt and the challenges that resulted from this experience. Finally, it approaches the concepts of childhood and early education, which emerged as an invitation to continue thinking about these topics.

|Abstract
= 360 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 92 veces|

Downloads

Author Biographies

Shaira Leal Matta, University of Antioquia

Degree in Children's Pedagogy from the University of Antioquia; member of the academic group Infancias y Culturas Juveniles, attached to the Department of Pedagogy of the Faculty of Education of the University of Antioquia; student of the Master's Degree in Education at the University of Antioquia; Professor of Chair of the Integrative Practical I and Childhood and Youth Cultures training spaces, of the Faculty of Education of the University of Antioquia.

Ángela Inés Palacio Baena, University of Antioquia

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001478398

Diana María Posada Giraldo , University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000025240

References

Antelo, E. (11 de Junio de 2005). La falsa antinomia entre enseñanza y asistencia. El monitor. Recuperado de http://www.me.gov.ar/monitor/nro4/dossier4.htm

Buckingham, D. (2002). En busca del niño y La muerte de la infancia. En David Buckingham. Crecer en la era de los medios electrónicos (pp. 15-53). Madrid: Morata.

Carli, S. (2005). La infancia como construcción social. En Sandra Carli et al. (Orgs.), De la familia a la escuela: infancia, socialización e subjetividad (pp. 11- 39). Buenos Aires: Santillana.

Delors, J. (2007). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Ediciones Unesco.

Universidad de Antioquia, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Centro de Estudios de Opinión (2004). Encuesta

de calidad de vida 2004. Disponible en: http://tesis.udea.

Frigerio, G. (2012). Lo que se pone en juego en las relaciones pedagógicas. Recuperado de: http://aprende enlinea.udea.edu.co/lms/moodle/mod/resourceview.php?id=129319

Frigerio, G. y Diker G. (2008) Infancia y derechos: las raíces de la sostenibilidad. Aportes para un porvenir. UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/

images/0016/001611/161137S.pdf

Kant, E. (1985). Tratado de pedagogía. Bogotá: Ed. Rosaristas. Recuperado de http://www.carlosmaldonado.org/articulos/KANT.pdf

Meirieu, P. (2004) El maestro y los derechos del niño. ¿Historia de un malentendido? Barcelona: Rosa Sensat, Octaedro.

Municipio de Medellín (2005). Decreto Municipal 626 del 2005. Manual de interventoría del municipio de Medellín.

Municipio de Medellín (2009). Decreto Municipal 0521 del 2009. Procedimiento administrativo para imposición de sanciones por incumplimientos contractuales. Municipio de Medellín. Secretaría de Educación – Universidad de Antioquia. Contrato interadministrativo 4600020355, firmado el 20 de agosto del 2009, con acta de inicio del 28 de septiembre del mismo año.

Municipio de Medellín. Secretaría de Educación – Universidad de Antioquia. Contrato interadministrativo 4600028712, firmado el 30 de septiembre del 2010, con acta de inicio del 14 de octubre y fecha de terminación del 30 de diciembre del mismo año.

Municipio de Medellín. Secretaría de Educación – Universidad de Antioquia. Contrato interadministrativo 4600030606, firmado el 26 de enero del 2011, con acta

de inicio del 30 de enero del 2011, con fecha de terminación del 30 de diciembre del 2011.

Narodowski, M. (1994). Un cuerpo para la institución escolar. En Mariano Narodowski, Infancia y poder: la conformación de la pedagogía moderna (pp. 23-60). Buenos Aires: AIQUE.

Noguera, C., y Marín, D. (2007). La infancia como problema o el problema de la infancia. Revista Colombiana de educación, (53), 107-126. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413635247006

Ramírez, G. (2005). La interventoría social. Un escenario de trabajo interdisciplinario. Universidad de Antioquia. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Centro de Estudios de Opinión, Medellín. Recuperado de: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ceo/article/download/1698.

Terigi, F. (Coord.) (2009). Segmentación urbana y educación en América Latina. Aportes de seis estudios sobre políticas de inclusión educativa en seis grandes ciudades de la región. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4), 28-47.

Universidad de Antioquia, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Centro de Estudios de Opinión (2004). Encuesta de calidad de vida 2004. Disponible en: http://tesis.udea..edu.co/dspace/bitstream/10495/2372/1/Encuesta%20de%20calidad%20de%20vida%202004.pdf

Published

2019-10-26

How to Cite

Leal Matta, S., Palacio Baena, Ángela I., Posada Giraldo , D. M., & Díaz Monterroza, J. (2019). Auditing the Good Start Program: an opportunity for thinking early education . Revista Educación Y Pedagogía, 26(67-68), 86–98. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340172

Issue

Section

Artículos