Scientific civilizing education: an imperative task for natural sciences education
Keywords:
scientific civilizing education, critical argumentation, socio-scientific issues, natural sciences education, the teaching of scienceAbstract
The question on the relationship between political education and the educations requires us to highlight the possible tensions between some of the purposes of natural sciences education and current political-normative demands, in order to take a stance on the commitments that are urgently needed in contemporary contexts and from a civilizing formative perspective. This perspective involves questioning the practices of science teaching as well as the epistemological, pedagogical, and sociopolitical stances that underpin them, showing them as aseptic and neutral regarding their implications for political education. It is in this regard that we state our central consideration: the importance of explicitly and deliberately assuming the choice for the teaching of sciences aimed at training in and for civility—a choice with pedagogical implications that, beyond utopia, is feasible and requires a shift in order to privilege spaces for critical argumentation and civilizing actions, linked to the appropriation of scientific cultures. Within the framework of these possible pedagogical journeys, we place the debates on socio-scientific issues (SSI) as spaces that highlight the links between science, ethics, economics, and politics.
Downloads
References
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Colombia: Imprenta Nacional de Colombia.
Foucault, Michel (1995). ¿Qué es la crítica? Revista internacional de Filosofía, (11), 5-25.
Foucault, Michel (1999). Estética, ética y hermenéutica. Buenos Aires: Paidós.
Furió, C., y Vilches, A. (1997). Las actitudes del alumnado hacia las ciencias y la relaciones ciencia, tecnología y sociedad. En Carmen, L. del (Ed.), La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias de la naturaleza en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
Gadamer, Hans-Georg (1993). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gimeno Sacristán, J. (2008). Educar por competencias, ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
Henao, B. L., Henao, B. E., Isaza, L. E., y Rodríguez, M. N. (2013). La evaluación de los aprendizajes como espacio pedagógico para una formación sociopolítica civilista. Recuperado de https://www.google.es/#q=%22LA+EVALUACI%C3%93N+DE+LOS+APRENDIZAJES+COMO+ESPACIO+PEDAG%C3%93GICO+PARA+UNA+FORMACI%C3%93N+SOCIOPOL%C3%8DTICA+CIVILISTA%2.
Henao, B. L., y Palacio M., L. V. (2013). Formación científica en y para la civilidad: un propósito ineludible de la educación en ciencias. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(1), 134-161. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134129372007.pdf
Hodson, D. (2003). Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 5(6), 645-670.
Hodson, D. (2004). Going Beyond STS: Towards a Curriculum for Sociopolitical Action. The Science Education Review, 3(1). Recuperado en mayo de 2013, de http:// www.scienceeducationreview.com/open_access/hodson-action.pdf
Hodson, D. (2010). Science Education as a Call to Action. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 10(3), 197-206. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/14926156.2010.504478
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2008). Designing argumentation learning environments. En S. Erduran, y M. P. Jiménez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based. Dordrecht: Springer.
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 ideas clave: competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: Grao.
Kolstø, Stein D. (2001). Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues, Science Education, 85(3), 291-310.
Leitão, Selma (2011). O lugar da argumentação na construção do conhecimento em sala de aula. En Selma Leitao y Maria Cristina Damianovic (Orgs.), La argumentación en la escuela. Campinas: Pontes Editores.
Moreira, M. A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, (6), 83-102.
Nieda, J., y Macedo, B. (1997). Un currículo científico para estudiantes de 11 a 14 años. Recuperado en mayo de 2013, de http://www.oei.org.co/oeivirt/curricie/index.html
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) (1998). VIII Conferencia Iberoamericana de Educación. Declaración de Sintra. Recuperado de http://www.oei.es/viiicie.htm
Postman, N., y Weingartner, C. (1969). Teaching as a Subversive Activity. Nueva York: Dell Publishing Co.
Sadler, T., y Zeidler, D. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), pp. 112-138.
Simonneaux, L. (2001). Role-Play or debate to promote students’ argumentation and justification on an issue in animal transgenesis. International Journal of Science Education, 23(9), 903-927.
Torres, J. (2007). Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid: Morata.
Villavicencio, S. (2007). Ciudadanía y civilidad: acerca del derecho a tener derechos. Colombia Internacional, (66), 36-51.
Zeidler, D., Sadler, T., Simmons, M., y Howes, E. (2005). Beyond STS: Research-based framework for socioscientific issues education. Science Education, 89(3), 357-377.
Zohar, A., y Nemet, F. (2002). Fostering students’ knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 35-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional