Teaching research from the perspective of conceptual fields of Gèrard Vergnaud
Keywords:
Teaching of physics, college teaching, research on teaching, theory of conceptual fields of VergnaudAbstract
In this paper are presented the results of investigations on physics from the perspective of the theory of Gèrard Verganud, which made evident the potentiality of this parameter of research on teaching. Research is understood as a process of construction of knowledge and the Gowin scheme is rated to analyze the structure of meanings in research processes.
How to reference this article:
CABALLERO SAHELICES, Concesa, “La investigación en enseñanza desde la perspectiva de los campos conceptuales de Gèrard Vergnaud. Resultados de investigaciones en física”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 43-60.
Received: september 2005
Accepted: november 2005
Downloads
References
BERNABEU, G.; MARTÍNEZ, M. A., y CARRASCO, V., 2004, “La planificación del cambio docente en el espacio europeo de educación superior. Redes de investigación en docencia universitaria ECTS de la Universidad de Alicante”, Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria, vol. 4, núm. 1.
CABALLERO, M. C., 2003, “La progresividad del aprendizaje significativo de conceptos”, Textos de apoyo del programa internacional de doctorado en enseñanza de las ciencias de la Universidad de Burgos/UFRGS, Actas del PIDEC, vol. 5, pp. 137-154.
COVALEDA, R.; MOREIRA, M. A. y CABALLERO, M. C., 2005, “Los significados de los conceptos de sistema y equilibrio en el aprendizaje de la mecánica. Estudio exploratorio con estudiantes universitarios”, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 4, núm. 1.
ESCUDERO, C.; MOREIRA, M. A. y CABALLERO, M. C., 2003, “Teoremas-en-acción y conceptos-en-acción en clases de física introductoria en secundaria”, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 2, núm. 3.
FRANCHI, A., 1999, “Considerações sobre a teoria dos campos conceituais”, en: ALCÁNTARA MACHADO, S. D. et al., Educação Matemática: uma introdução, São Paulo, EDU, pp. 155-195.
GOWIN, D. B., 2005, The Art of Educating with V Diagrams, Nueva York, Cambridge University Press.
LLANCAQUEO, A.; CABALLERO, M. C. y MOREIRA, M. A., 2003, “El aprendizaje del concepto de campo en física: una investigación exploratoria a luz de la teoría de Vergnaud”, Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 25, núm. 4, pp. 399-417.
MOREIRA, M. A., 1983, Ensino e aprendizagem. Enfoques teóricos, São Paulo, Moraes.
___________ , 1990, Pesquisa em ensino: O Vê epistemológico de Gowin, São Paulo, Editora Pedagógica e Universitària.
NOVAK, J. D. y GOWIN, D. B., 1988, Aprendiendo a aprender, Barcelona, Martínez Roca.
PALMERO, M. L. R. y MOREIRA, M. A., 2004, “La teoría de los campos conceptuales de Gèrard Vergnaud”, en: MOREIRA, M. A., La teoría de los campos conceptuales de Vergnaud, la enseñanza de las ciencias y la investigación en el área, Porto Alegre, Instituto de Física, Universidad Federal Río Grande do Sul.
STIPCICH, M. S.; MOREIRA, M. A. y CABALLERO, M. C., 2004, “Una interpretación de las opiniones de ingresantes a la universidad sobre la noción de interacción”, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 3, núm. 1.
VERGNAUD, G., 1982, “A Classification of Cognitive Tasks and Operations of Thought involved in Addition and Subtraction Problems”, en: CARPENTER, T.; MOSER, J. y ROMBERG, T., Addition and Subtraction. A Cognitive Perspective, Hillsdale, N. J., Lawrence Erlbaum, pp. 39-59.
___________ , 1983a, “Quelques problèmes thèoriques de la didactique a propos d’un example: les estructures additives”, Atelier International d’Eté: recherche en Didactique de la Physique, La Londe les Maures, France, 26 de jun.-13 de jul.
___________ , 1983b, “Multiplicative Structures”, en: LESH, R. y LANDAU, M., eds., Acquisition of Mathematics Concepts and Processes, Nueva York, Academic Press Inc., pp. 127-174.
___________ , 1988, “Multiplicative Structures”, en: HIEBERT, H. y BERH, M., eds., Research Agenda in Mathematic Education. Number Concepts and Operations in the Middle Grades, Hillsdale, N. J., Lawrence Erlbaum, pp. 141-161.
___________ , 1990, “La théorie des champs conceptuels”, Récherches en Didactique des Mathématiques, vol. 10, núm. 23, pp. 133-170.
___________ , 1994, “Multiplicative Conceptual Field: What and why?”, en: GUERSHON, H. y CONFREY, J., eds, The Development of Multiplicative Reasoning in the Learning of Mathematics, Albany, N.Y., State University of New York Press, pp. 41-59.
___________ , 1996a, “Education: the best part of Piaget’s heritage”, Swiss Journal of Psychology, vol. 55, núms. 2-3, pp. 112-118.
___________ , 1996b, “A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos”, Revista do GEMPA, Porto Alegre, núm. 4, pp. 9-19.
___________ , 1996c, “Algunas ideas fundamentales de Piaget en torno a la didáctica”, Perspectivas, vol., 26, núm. 10, pp. 195-207.
___________ , 1998, “A comprehensive theory of representation for mathematics education”, Journal of Mathematical Behavior, vol. 17, núm. 2, pp. 167-181.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional