Asking questions: a starting point for learning sciences
Keywords:
Asking questions, teaching-learning of sciencesAbstract
The capability of asking questions has been and is one of the main triggers of relevant scientific contribution. The same way in which questions are fundamental to scientific development, they are in the teaching-learning process of sciences. It cannot be desirable that students enter a culture without teaching them to attempt problems for themselves, to ask themselves questions, and mostly to distinguish which are the interesting ones. The article presents some characteristics of the questions that could help bring together scientific contents to the student, that is: help them learn.
How to reference this article:
Márquez Bargalló, Conxita y Roca Tort, Montserrat, "Plantear preguntas: un punto de partida para aprender ciencias", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 61-71.
Received: april 2006
Accepted: june 2006
Downloads
References
Amos, S., 2000, "Teachers' Questions in the Science Clasrsroom", en: Aspects of Teaching Secondary Science, Londres, Sandsa Amos y Richard Booham.
Giordan, A., 1985, La enseñanza de las ciencias, Madrid, Siglo XXI de España.
Harlem, W, 2001, Taking the plunge. Primary School, Portsmouth, Heinemann.
Izquierdo, M.; Espinet, M.; García, M. P; Pujol, R. M. y Sanmartí, N., 1999, "Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar", Enseñanza de las Ciencias, número extra, jun., pp. 79-90.
Jakes, D., 2006, "Basing Learning Experiences in Essential Questions", http://www. gensrecit. gc.ca/workshops/pbl/docs/jakes
Johsua, S. y Dupin, J. J., 1993, Introduction a la didactique des sciences et des mathématiques, París, Presses Universitaires de France.
Jorba, J.; Gómez, I. y Prat, A., 1998, Parlar i escriure per aprendre. Ús de la llengua en situation d'ensenyament-aprenentatge de les arees curriculars, Barcelona, Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad Autónoma de Barcelona.
Lawson, A. E., 2002, Science Teaching and Development of Thinking, Belmont, Wadsworth/Thomson Learning.
Márquez, C.; Roca, M. y Via, A., 2003, "Plantejar bones preguntes: el punt de partida per mirar, veure i explicar amb sentit", en: Sanmartí, N., coord., Aprendre ciencies tot aprenent a escriure ciencies, Barcelona, Ed. 62.
Márquez, C.; Roca, M.; Gómez, A.; Sarda, A. y Pujol, R. M., 2004, "La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras", Investigación en la Escuela,
núm. 53, pp. 71-81.
OCDE, 2003, Learning for Tomorrow's World: First results from PISA 2003, París, OCDE Pub. Service. Osborne, R. y Freyberg, P, 1991, El aprendizaje de las ciencias, Madrid, Narcea.
Pedrinazi, E. y Sequeiros, L., 1999, "Conocer los archivos del planeta", Alambique, núm. 22, pp. 9-16.
Pickett, S. T. A.; Kolasa, J. y Jones, C. G., 1994, Ecological Understanding, San Diego, Academic Press, Inc.
Pro Bueno, A. de, 1999, "Planificación de unidades didácticas por los profesores: análisis de tipos de actividades de enseñanza", Enseñanza de las Ciencias, vol. 17, núm. 3, pp. 411430.
Roca, M., 2001, "Com intervenen els exercicis o activitats dels llibres de text en el procés de construcció del coneixement", Trabajo de investigación en el marco del programa de Doctorado de Didáctica de les Ciencies la Matemática, documento interno UAB.
Scardamalia, M. y Bereiter, C., 1992, "Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita", Infancia y Aprendizaje, núm. 58, pp. 43-64.
Wartosfsky, M. W, 1968, Introducción a la filosofía de la ciencia, Madrid, Alianza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional