Indigenous knowledge and processes of appropriation
Keywords:
Pedagogy of diversity, "ethnic" education, knowledge.Abstract
Starting from friendship bonds and the academic discussions generated from the development of the inquest process, the author looks retrospectively and critically at her recent professional formation as anthropologist at the Universidad de Antioquia. Guided by the dialogues held with the indigenous participants in the collective group of the Universidad Nacional de Colombia, Bogotá Campus, the authors reflects on "pedagogy of diversity" and questions "ethnic" education offered by the Colombian state to indigenous communities in the country.
How to reference this article:
Álvarez Echavarría, Natalia, "Conocimientos indígenas y procesos de apropiación", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. xix, núm. 49, (septiembre - diciembre), 2007, pp. 119-128.
Received: july 2007
Accepted: august 2007
Downloads
References
Aristizábal, Silvio, 2001, Conocimiento local y diversidad étnico y cultural, Bogotá, Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), 2001.
Castro Gómez, Santiago, 2006, "Descolonizar la universidad: La hybris del punto cero y el diálogo de saberes", en: Seminario Permanente Grupo de Investigación Diverser, Medellín.
Constitución Política de Colombia de 1991 (con reformas hasta el año 2005), Political Database of The Americas. Georgetown University, [en línea], disponible en: http://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/col91.html, consulta: 25 de julio de 2007.
Di Liscia, María Silvia y Aníbal O. Prina, 2002, "Los saberes indígenas y la ciencia de la ilustración", Revista Española de Antropología Americana, Madrid, vol. 32, ene.-dic., 2002, pp. 259-319.
Estermann, Josef, 1998, Filosofía andina: estudio intercultural de la sabiduría autóctona andina, Quito, Abya-Yala.
Gros, Christian, 2000, Políticas de la etnicidad: identidad, Estado y modernidad, Bogotá, ICANH.
Green, A., 2006, "La educación desde la Madre Tierra: un compromiso con la humanidad", en: Memorias del Congreso Internacional de educación, investigación y formación docente, Medellín, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, pp. 131-141.
Ministerio de Educación Nacional, 1996, La etnoeducación: realidad y esperanza de los pueblos indígenas y afrocolombianos (Decreto 804 de Mayo 18 de 1995 del Ministerio de Educación), Bogotá, MEN.
Moya, Ruth, "Reformas educativas e interculturalidad en América Latina", Revista Iberoamericana de Educación, [en línea], núm. 17, may.-ago., 1998, pp. 105-187, disponible en: http://www.rieoei.org/oeivirt/
rie17.htm
Unesco, 2001, "Declaración Universal sobre la Diversidad Cultural", Unesco, [en línea], disponible en: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID =13179&URL_DO = DO_TOPIC&URL_SECTION= 201 .html, consulta: 27 de julio de 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional