Becoming a teacher

Authors

  • Inés Elvira Castaño Silva
  • Graciela Fandiño Cubillos

Keywords:

Children's education teachers, amateur teachers, teacher formation

Abstract

This research is part of the line: "Conceptions and Believes of Teachers in Children's Education". This has been developed for some time in the Children's Education program of the Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. The study focuses on the teaching issues of beginner teachers, those who begin their professional work once their formation has concluded at the university. The study is carried out from a prospective of teacher socialization where four degrees of problems were found: personal, social, didactic and institutional.

How to reference this article:

Castaño Silva, Inés Elvira y Graciela Fandiño Cubillos, "Haciéndose maestro", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 46, (septiembre-diciembre), 2006, pp. 111-124.

Received: october 2006

Accepted: november 2006

|Abstract
= 335 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 112 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inés Elvira Castaño Silva

Profesora del Programa de Educación Infantil de la Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá.

Graciela Fandiño Cubillos

Profesora del Programa de Educación Infantil de la Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá.

References

Bonilla - Castro, E. y P. Rodríguez, 1997, Más allá del dilema de los métodos, Bogotá, Norma.

Cornejo, José, 1999, "Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina", Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), núm. 19, pp. 51-100.

Feiman y Floden, 1981, "A consumer's guide to Teacher Development, East Lansing", Research Series, Michigan, Institute for Research on Teaching, núm. 94.

Fuller, F. y D. Brown, 1975, "Becoming a Teacher", en: Ryan, ed., Teacher Education, Chicago, NSSE, pp. 25-52.

Jiménez Narváez M., et al., 2005, "La profesora principiante de preescolar y su modelo didáctico para enseñar ciencias naturales: un estudio de caso", Revista Enseñanza de las Ciencias, número extra, VII Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias.

Jordell, K., 1987, "Problems of Beginning and more Experienced Teachers in Norway", Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 29, núm. 3, pp. 105-121

Lacey, C., 1977, The Socialization of Teachers, Londres, Methuen and Co.

Lucas Martín, A., 1986, "El proceso de socialización: un enfoque sociológico", Revista Española de Pedagogía, núm. 173, pp. 357-370.

Marcelo García, Carlos, 1992, Aprender a enseñar: un estudio sobre el proceso de socialización de los profesores principiantes, Madrid, Centros de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia (CIDE).

____________ , 1999, "Estudios sobre estrategias de inserción profesional en Europa", Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), núm. 19, pp. 101-144.

Martínez M., 1991, La investigación cualitativa etnográfica en educación, Caracas, Texto.

____________ , 2004, "Los grupos focales de discusión como método de investigación", Sitio web Miguel Martínez [en línea], disponible en: http://prof.usb.ve/miguelm/gruposfocales.html, fecha de consulta: 22 de julio del 2005.

Sarramona, J., 1998, "¿Qué es ser profesional docente?", Revista Teoría de la Educación, vol. 10, pp. 95-144.

Veenman, S., 1984, "Perceived Problems of Beginning Teachers", Review of Educacional Research, vol. 54, núm. 2, pp. 143-178.

Published

2010-09-10

How to Cite

Castaño Silva, I. E., & Fandiño Cubillos, G. (2010). Becoming a teacher. Revista Educación Y Pedagogía, 18(46), 111–124. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6939

Issue

Section

Artículos