Experience and formation: The Bildung

Authors

  • Michel Fabre University of Nantes

Keywords:

Bildung, experience, formation, Johann Wolfgang von Goethe, Wilhelm Meister, novel of formation, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Phenomenology of the spirit, pedagogy.

Abstract

After a historic enunciation and a description of its different meanings, the concept of Bildung is presented here as experience, by means of a narrative reference to the German romanticism: Goethe’s Wilhelm Meister (as a formation novel), and of a philosophical reference to the German idealism: Hegel’s Phenomenology of the spirit (as a philosophical novel or a formation novel).

 

|Abstract
= 1685 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1074 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michel Fabre, University of Nantes

Philosopher, professor of Educational Sciences at the University of Nantes, in whose subject he received his doctorate.

References

Aristóteles, 1965, La poétique, París, Les Belles Lettres. Beillerot, Jacky, 1982, La société pédagogique, París, PUF.

Charbonnel, Nanine, 1987, L´impossible pensée de l´éducation. Sur le “Wilhelm Meister” de Goethe, Fribourg (Suiza), Delval.

Cohn-Plouchart, Danièle, 1990, “Le roman de formation”, en: L´éducation, approches philosophiques, Pierre Kahn, André Ouzoulias y Patrick Thierry, dirs., París, PUF.

Dumont, Louis, 1991, Homo aequaelis, tomo 2, L´idéologie allemande, París, Gallimard.

Durand, Gilbert, 1960, Les structures anthropologiques de l´imaginaire, París, PUF.

Gadamer, Hans-Georg, 1967, Vérité et méthode, París, Seuil.

_, 1991, “Vérité et méthode”, traducción francesa de las primeras páginas, por Francis Debyser, en: Education et Pédagogies, CIEP, núm. 12, dic.

Galvani, Pascal, 1991, Autoformation et fonction de formateur, Lyon, Chronique social.

Goethe, Johann Wolfgang von, 1954, Wilhelm Meister. Les années d´apprentissage, Les années de voyage, París, Gallimard, La Pléiade.

Habermas, Jürgen, 1973, “Travail et interaction”, en: La technique et la science comme idéologie. La fin de la métaphysique, París, Denoël-Gonthier.

_, 1976, Connaissance et intérêt, París, Gallimard. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1993, Fundamentos de la filosofía del derecho, Madrid, Libertarias.

_, 1998, Phénoménologie de l’esprit, 2 tomos, traducción francesa por Jean Hyppolite, París, Aubier- Montaigne, Bibliothèque philosophique.

Heidegger, Martin, 1962, Approche de Hölderlin, París, Gallimard.

_, 2005, “Memoria”, en: Aclaraciones a la poesía de Hölderlin, Madrid, Alianza.

Houde, Renée, 1989, “Las transitions de la vie adulte et la formation expérientielle”, Education permanente, núms. 100-101: “Apprendre par l´expérience”.

Kant, Emmanuel, 1910, Traité de Pédagogie, París, Félix Alcan.

Lukács, Georges, 1963, La théorie du roman, París, Gonthier.

Marcuse, Herbert, 1963, Eros et civilisation, contributions à Freud, París, Minuit.

Marx, Karl, 1968, Manuscrit de 1844, París, Editions sociales.

Péguy, Charles, 1992, Victor-Merie, comte Hugo, en OEuvres en prose complètes, vol. III, París, Gallimard.

Ricoeur, Paul, 1990, Soi-même comme un autre, París, Seuil.

Robert, Marthe, 1972, Roman des origines et origins du roman, París, Gallimard.

Schiller, Friedrich, 1943, Lettres sur l´éducation esthétique de l´homme, París, Aubier-Montaigne.

Published

2011-04-28

How to Cite

Fabre, M. (2011). Experience and formation: The Bildung. Revista Educación Y Pedagogía, 23(59), 215–225. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8717