Education buildings and the city. Localizing educational structures and their contributions to urban and social development

Authors

  • Ángela María Franco Calderón

Keywords:

School buildings in Colombia, urban planning, Master Plan of Educative Equipment, educational infrastructure

Abstract

The central role of school buildings in urban and social development is currently assumed in Colombia as an opportunity to improve the life standards of citizens and to guarantee conditions of equality and equity. The project of turning the educative infrastructure into a motor of development has already rendered positive results in several Colombian cities; in fact, the advances of Bogotá in terms of planning is an innovative project that has favored the consolidation of these infrastructures as a system that contributes to the construction of city and citizenship.

How to reference this article:

Franco Calderón, Ángela María, "El edificio escolar en la ciudad. La localización de los equipamientos educativos y su aporte en el desarrollo urbano y social", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 54, mayo-agosto, 2009,pp. 141-153.

Received: may 2009

Accepted: june 2009

|Abstract
= 627 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 733 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángela María Franco Calderón

Profesora de la Escuela de Arquitectura,
Universidad del Valle. Líder del
Grupo de Investigación Observatorio
de Arquitectura y Urbanismo Contemporáneos.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá, 2004, Decretos, Decreto 190 de 2004, por medio del cual se compilan las disposiciones contenidas en los Decretos Distritales 619 de 2000 y 469 de 2003, 22 de junio, Alcaldía de

Bogotá, [en línea], disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=13935

_, 2006a, Decretos, Decreto 449 de 2006, por el cual se adopta el Plan Maestro de Equipamientos Educativos de Bogotá Distrito Capital, 31 de octubre, Alcaldía de Bogotá, [en línea], disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=22069

Colombia, Congreso de la República, 1997, Ley 388 de 1997, por la cual se modifica la Ley 9.a de 1989, y la Ley 3.a de 1991 y se dictan otras disposiciones, Diario Oficial No. 43.091, de 24 de julio de 1997, Diario Oficial No. 43.127, de 12 de septiembre de 1997, Gobernación de Antioquia, Departamento Administrativo

de Planeación, http://planeacion.gobant. gov.co/ catastro/instructivoscatastro/normatividadcatastral/ley388de1997ordenamientoterritorial.doc

Gallion, Arthur, 1965. Urbanismo, Planificación y Diseño, México, Compañía Editorial.

Perry, Clarence, 1929, The Neighborhood Unit, Nueva York, Regional Survey of New York and its Environs.

Sert, José Luis, "The human scale in city planning", en: Paul Zucker, New Architecture and City Planning, Nueva York, Hubner, 1944.

Trilla Bernet, Jaume, 2004, "Los alrededores de la escuela", Revista Española de Pedagogía, núm. 288, may.-ago.

Published

2011-08-08

How to Cite

Franco Calderón, Ángela M. (2011). Education buildings and the city. Localizing educational structures and their contributions to urban and social development. Revista Educación Y Pedagogía, 21(54), 141–153. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9784

Issue

Section

Artículos