Basic standards for school buildings, a critical view

Authors

  • Jaime Gutiérrez Paz

Keywords:

Education buildings, basic standards, school architecture

Abstract

The starting point of an architect's design process is the search of theoretical and technical information, as well as the observation of similar exemplary works. In the case of school buildings, in Colombia there exists a considerable amount of technical documents about standards and basic areas that are necessary for their functioning; nevertheless, no matter how important these documents are, there is not a significative explanation on the relations between pedagogy and school architecture. That is why it is necessary to develop some key aspects about this topic, in order to suggest guidelines for future projects, and to underline the importance of teaching methods in the conception of education buildings.

How to reference this article:

Gutiérrez Paz, Jaime, "Estándares básicos para construcciones escolares, una mirada crítica", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 54, mayo-agosto, 2009, pp. 155-176.

Received: may 2009

Accepted: june 2009

|Abstract
= 1569 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 775 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime Gutiérrez Paz

Profesor de la Escuela de Arquitectura
de la Universidad del Valle, integrante
del Grupo de Investigación
Observatorio de Arquitectura y Urbanismo
Contemporáneos

References

Alonso García, Francisco Ramón, 2006, "Contextos arquitectónicos del medio ambiente: de la arquitectura escolar a la del conocimiento", Observatorio medioambiental, Instituto Universitario de Ciencias Ambientales, Universidad Complutense de Madrid, núm. 9, pp. 267-296.

Benavides Suescún, Carlos, 2007, Hábitat escolar, más allá de la infraestructura educativa, Bogotá, Alcaldía Mayor de Bogotá y Secretaría de Educación.

Carter Gamberini, María Francisca, 2007, "Distension como valor espacial. Estrategias arquitectónicas para la Reforma Educativa Rural", en: Seminario Historia y Crítica de la Arquitectura, Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Arquitectura, Magister en Arquitectura, [en línea], disponible en: www.magisterarq.cl/fileadmin/docs/trayectoria_trabajos/Sem_historia_y_cr_tica/FCARTER.pdf, consulta: septiembre de 2008.

Hertzberger, Herman, 2001, "Educación espacial: Herman Hertzberger, proyectos docentes y lecciones de arquitectura", Arquitectura Viva, vol. 5-6,núm. 78, pp. 22 -31.

Hoyuelos, Alfredo, 2005, "La cualidad del espacioambiente en la obra pedagógica de Loris Malaguzzi", en Isabel Cabanellas et al., Territorios de la infancia. Diálogo entre arquitectura y pedagogía, Barcelona, Graó, pp. 154-166.

Icontec, 2000, Norma técnica colombiana. Ingeniería civil y arquitectura. Planeamiento y diseño de instalaciones y ambientes escolares. Comentarios sobre el tema de la comunidad auditiva. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia, Serie Normas, sep.

Neufert, Ernest, 1956, Arte de proyectar en arquitectura, Barcelona, Gustavo Gili.

Russell, Bertand, 1971, La sabiduría de Occidente, Madrid, Aguilar.

Secretaría de Educación Distrital, Alvaro Rivera Realpe & Asociados Ltda., 2000, Construyendo pedagogía. Estándares básicos para construcciones escolares, Bogotá, Alcaldía Mayor de Bogotá.

Sharoun, Hans, s. f., "Gráfica de la planta del colegio de Sharoun, Darmstadt, 1951", en: Romana Schneider, "Tendances de l'architecture scolaireen Allemagne au xxe siècle", Histoire de l'éducation, [en línea], disponible en: http://histoire-education.revues.org/index706.html, consulta: 21 de julio de 2009.

Syring, Eberhard y Jorg C. Kirschenmann, 2004,Sharoun, Koln, Taschen.

Toranzo, Veronica, 2008, "Pedagogía y arquitectura en las escuelas primarias argentinas", REXE. Revista de Estudios y Esperiencias en Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile, núm. 13, pp. 11-20.

Unesco, 1986, Normas y estándares para las construcciones escolares, París, División de Políticas y Planeamientode la Educación, Unesco.

Zuleta, Estanislao, 2001, Educación y democracia, Medellín, Hombre Nuevo Editores.

Published

2011-08-08

How to Cite

Gutiérrez Paz, J. (2011). Basic standards for school buildings, a critical view. Revista Educación Y Pedagogía, 21(54), 155–176. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9786

Issue

Section

Artículos