Educative competences connected to the teaching profession
Keywords:
Teachers' professional competence, organizational capacities, teamwork, conflict resolution, non-verbal language, new technologiesAbstract
This article deals with the concept of professional competence connected to education, in order to answer this question: ¿Which teaching competences are developed inside a democratic school? For this purpose, some basic characteristics related to the teaching profession inside and outside the classroom are presented: setting up of the teachinglearning place, teamwork, participation in conflict resolution and in the administration of education centers, and the use of new technologies.
How to reference this article:
Rodríguez G., Juana María, “Competencias educativas vinculadas a la profesión docente”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 53, enero-abril, 2009, pp. 113-123.
Received: may 2008
Accepted: november 2008
Downloads
References
Angulo, F., 1999, Entrenamiento y coaching. Los peligros de una vía revitalizada, Madrid, Akal.
Calvo, J., 2003, Problemas de convivencia en los centros educativos, Madrid, Fundamentos Psicopedagógicos.
Cano, E., 2005, Cómo mejorar las competencias de los docentes, Barcelona, Grao.
Delors, J., 1996, La educación encierra un tesoro, Madrid, Santilla.
Gallart, M. y C. Jacinto, 1995, “Competencias laborales. tema clave en la articulación educación-trabajo”, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, [en línea], disponible en: http://www.oei.es/oeivirt/fp/cuad2a04.htm
Gimeno, J. y A. Pérez, 1983, La enseñanza. Su teoría y su práctica, Madrid, Akal.
Hargreaves, A., 1996, Profesorado, cultura y posmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado, Madrid, Morata.
Le Boterf, G., 2001, Ingeniería de las competencias, Barcelona, Gestión 2000.
Marqués, P., 2000, “Nueva cultura, nuevas competencias para los ciudadanos. La alfabetización digital. Roles de los estudiantes de hoy”, Pangea, [en línea], disponible en: http://www.pangea.org/peremarques/competen.htm.
Neill, S. y C. Caswell, 2005, La expresión no verbal en el profesorado, Octaedro, Barcelona.
Noto, C., 2002, “Normas de convivencia en el aula y en el centro”, en: G. Casamayor, ed., Cómo dar respuesta a los conflictos, Barcelona, Grao.
Perrenoud, P., 2001, “La formación de los docentes en el siglo XXI”, Revista de Tecnología Educativa, vol. 14, núm. 4, pp. 503-523.
_, 2004, Diez competencias para enseñar, Barcelona, Grao.
Viñas, J., 2002, “Comunicación y participación en el centro y en el aula para la resolución de conflictos”, en: G. Casamayor, ed., Cómo dar respuesta a los conflictos, Barcelona, Grao.
Zabala, M., 2001, La convivencia en los centros escolares: una visión de conjunto, Galicia, XII Jornadas de Consejos Escolares de las Comunidades Autónomas del Estado, Cosello Escolar de Galicia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional