Construction and deconstruction of a pedagogical experience in the field of formative research in social work.

Authors

  • Nora Eugenia Muñoz Franco University of Antioquia
  • Alex Pérez álvarez University of Antioquia

Keywords:

formative investigation, process, exploration thematic lines

Abstract

This article is the description of an investigation experience built with and for social work students in the University of Antioquia, from which it was and is possible to develop a process that could allowe to build academic groups in exploration thematic lines, where reflection and collective construction. could make possible studies in tune with particular contexts and, above all, to generate an investigation process, in which the purpose would be to learn to develop investigation with academic, ethic-political and metodological criteria, proper ofsocial work. All this implicates to get over the concepÚon that comes with students and sorne teachers, who keep considering that the objective of the formative investigation in the last pregrado levels, is just for the fulfilment of the graduation piece of work.

|Abstract
= 302 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 112 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nora Eugenia Muñoz Franco, University of Antioquia

Social Worker, Master in Collective Health, Research Professor of the Department of Social Work of the U. of A.

Alex Pérez álvarez, University of Antioquia

Social Worker, Master in Habitat Studies, Research Professor of the Department of Social Work of the U. of A.

References

Ayuste, Ana. Flecha, Ramón y Otros. Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar. España: Grao. 1999.

Bruner, Jerome. La elaboración del sentido. Editorial Paidós, Barcelona, 1990, pp. 10-28.

Fals Borda, Orlando. La Investigación Acción Participativa. Inicios y Desarrollos. Cooperativa editorial Magisterio. Lima, Perú, 2003.

Freire, Paulo. La Naturaleza Política de la Educación. Cultura, poder y liberación. Introducción Henry Giroux. Barcelona, Buenos Aires, México: Ediciones Paidós, 1990, p. 89.

Freire, Paulo. Política y Educación. México: Siglo veintiuno editores, 1996, p. 35.

Geertz, Clifford. La interpretación de las culturas. Gedisa, Barcelona. 1992, pp. 5-20.

Gergen, Kenneth. El yo saturado. Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Paidós Barcelona, 2002, p. 25.

Ghiso, Alfredo y Mejía Marco Raúl. Sistematización de Experiencias. Propuestas y Debates.---Bogotá: Dimensión Educativa, junio 2004.

Habermas, Jurgen. Teoría de la Acción Comunicativa. Tomo II, pp. 155-180. · Not, Louis. Las pedagogías del Conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica. 1994. pp. 6-24.

Orozco Silva, Luis Enrique. "La formación integral como base para definir estrategias de un pensamiento lúcido y pertinente." En: Debates. Universidad de Antioquia. N o. 32. Octubre 2001-Marzo 2002. Medellín, p. 35.

Peresson, Mario; Mariño, Germán y Cendales, Lola. Educación Popular y Alfabetización en América Latina. Bogotá: Dimensión Educativa, 1983, p. 215.

Restrepo Gómez, Bernardo. Cultura Investigativa y maestro investigador: Aprendizajes de una experiencia. Memorias Congreso Nacional Investigación-Acción Educativa. Medellín: abril de 2002. 38 p.

Savater, Fernando. Educar un acto de coraje. En: Educación, la Agenda del Siglo XXI. Bogotá: UNESCO, Ediciones Tercer Mundo, 1998. p. 14.

CONETS Colombia. Formación investigativa en trabajo social, memorias del encuentro nacio-nal sobre formación investigativa en trabajo social, Santiago de Cali, febrero 16 y 17 de ¡ 2006. 259 p.

Departamento De Trabajo Social. Investigación formativa y científica en trabajo social-Jornada de reflexión. Medellín: Universidad de Antioquia, 27 de abril de 2004. 64 p.

Cibergrafia

Bravo, Néstor. El seminario investigativo: el seminario como práctica pedagógica para la formación integral. En: http://acreditacion.unillanos.edu.co/contenidos. Accedo: Septiembre 3 de 2007.

Published

2014-09-16

How to Cite

Muñoz Franco, N. E., & Pérez álvarez, A. (2014). Construction and deconstruction of a pedagogical experience in the field of formative research in social work. Revista Trabajo Social, (6), 31–56. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/20665

Issue

Section

article