Trajectories of women and their situation of dependency during old age from the decolonial perspective
Keywords:
Decolonialidad, Vejeces, Diferencias, DesigualdadesAbstract
The document addresses the analysis of the life trajectories in a dependency environment of older women in urban and rural contexts in northeastern Mexico, focusing on the heterogeneity present between the groups depending on the context of rural / urban residence, as well as the generation in which they are located. For this study, the results were carried out with 351 women aged 65 and over with at least one type of dependency, this means, they require support from a third party to carry out activities related to daily life. The analysis seeks to reveal from the de-colonial and intercultural perspective the particularities of the groups, highlighting the socio-historical, political, economic and cultural construction in old age and the way in which autonomy / functionality is conceptualized and evidenced in its limitation or decrease (economic dependencies, affective, instrumental, advanced and functional), The ways in which social ties are woven and support networks are established .From the perspective that predominates or considered unique, it tends to consider the way of aging as one, forgetting the differences between the groups, omitting the particularities present between groups by gender, race, class, which constitute social inequalities.
Downloads
References
Blanco, M. (2011). El enfoque del curso de vida: orígenes y desarrollo. Revista Latinoamericana de Población. 5(8,) 5-31. https://www.redalyc.org/pdf/3238/323827304003.pdf
Cuevas, P. (2013). Memoria colectiva. Hacia un proyecto Decolonial. En: Walsh, C. (Edit.) Pedagogías Decoloniales. Prácticas insurgentes de (re)existir y (re)vivir. Ediciones Abya–Yala. 69-103.
Curcio, C. (2010) Investigación y Envejecimiento: Del dato a la teoría. Hacia la promoción de la Salud. 15(1), 144-166. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/1977
Danel, P. (2020). Reflexiones en torno a la colonialidad y los enlaces posibles con la dispacidad. En: C. Tello y P. Danel. (Coord.) Decolonialidad, identidades divergentes e intervenciones. Universidad Nacional de la Plata. 41-51.
Lugones, M. (2005). Multiculturalismo radical y feminismos de mujeres de color. Revista Internacional de Filosofía Política. Universidad Autónoma Metropolitana, (25), 61-76. https://www.redalyc.org/pdf/592/59202503.pdf
Manes, R. Carballo, B. Cejas, R. Machado, E. Prins, S. Sabino, D. y Wood, S. (2016). Vejeces desiguales. Un análisis desde el enfoque de derechos de las personas mayores. Revista Margen.(83), 1-13. https://www.margen.org/suscri/margen83/manes83.pdf
Merlo, Y. (2019). Vejeces múltiples: Un enfoque decolonial, desde el género y la justicia social.
Revista Debate Público. Reflexión de Trabajo Social. 9(17), 205-213. http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2019/08/22_Laguillo.pdf
Portocarrero, G. (2013). La utopía del blanqueamiento y la lucha por el mestizaje. En: Grimson,
A. y Bidaseca, K. (Coord.) Hegemonía cultural y políticas de la diferencia. CLACSO, 165-200.
Richard, N. (2013). Multiplicar la(s) diferencia(s): género, política, representación y deconstrucción. En: Grimson, A. y Bidaseca, K. (Coord.) Hegemonía cultural y políticas de la diferencia. CLACSO, 135-146.
Tamez, B. (2020). Envejecer con dependencia. Situación diferencial entre contextos rurales y urbanos de Nuevo León. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Yuni, J. y Urbano, C. (2008). Envejecimiento y género: perspectivas teóricas y aproximaciones al envejecimiento femenino. Revista Argentina de Sociología. Consejo de Profesionales en Sociología. 6(10), 151-169. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistaargentinadesociologia/2008/vol6/no10/9.pdf
Viveros, M. (2016) La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Revista Debate Feminista. (52). 1-17. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0188947816300603
Walsh, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminos. En: Walsh, C. (Edit.) Pedagogías Decoloniales. Prácticas insurgentes de (re)existir y (re)vivir. Ediciones Abya–Yala. 23-67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.