From formative research to scientific research: traces of the process

Authors

  • Liliana María Sánchez Mazo University of Antioquia
  • María Amparo Gallego Duque University of Antioquia

Keywords:

formative research, scientific research, research as a structuring axis, traces of researching process

Abstract

To the current curriculum of the Social Work program of the Universidad de Antioquia is relevant to execute academic processes that articulate formative research and scientific research, contributing from the academic, to explanatory productions of the social conditions to endeavor to improve them. The purpose on this reflection here is, on the one hand, to report the sense of assuming as a transversal axis the research for the Social Work program; and on the other hand, to illustrate its importance and the need to execute actions that make it possible and boost it. To report these aspects leads to focus the attention on the research senses: scientific and formative, and on its connections. Moving from the speech to the action generates the visualization of plausible ways to conjugate formative research with a clear scientific projection. The traces experienced from the research: Planning as an option for development: Contemporary bet. Study case of Local Planning and Participative Budget program, 2004-2007, “Comuna 1”, Municipality of Medellín, executed under the frame of a formative research process by eleven students from the Social Work program of Universidad de Antioquia, becomes a way to verify that it is possible to simultaneously articulate scientific and formative aspects. To reflect on this topic proposed here is significant in curriculum meanings, because it tries the theoretical and methodological consolidation of the Research Group of Social Intervention (GIIS). In this sense, it is expected that its content motivates to students and professors, to start of inspiring processes of an investigative spirit.

|Abstract
= 166 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 103 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana María Sánchez Mazo, University of Antioquia

Social Worker from the University of Antioquia. Master's degree in Urban-Regional Studies from the National University of Colombia, Medellin. Professor of the Faculty of Social Sciences of the University of Antioquia, researcher attached to the research group and Social Intervention-GIIS and Environment and Society-MASO of the University of Antioquia.  

María Amparo Gallego Duque, University of Antioquia

Final semester student of the Social Work program at the Universidad de Antioquia. 

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, Carlos Mario. Pedagogía como ciencia o epistemología de la educación. Editorial Félix Varela, La habana, Cuba, 1998.

CASTRO ÁLVAREZ, J. F. et al. Semilleros de investigación experiencias del cómo y el por qué. Biogénesis y RedSIN Universidad de Antioquia, Medellín, 2005.

DEPARTAMENTO DE TRABAJO SOCIAL. Diseño Curricular. En: Serie documentos de Trabajo Social No. 1.Área de investigación y gestión curricular, Facultad de Ciencias Sociales y Hu-manas, Universidad de Antioquia, 2002.

DEPARTAMENTO DE TRABAJO SOCIAL. Serie Documentos de Trabajo Social Nº 1. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, 2003

DEPARTAMENTO DE TRABAJO SOCIAL. Documento de trabajo sobre proyectos de aula, Uni-dad de Organización Curricular en Investigación. Área de investigación y Gestión curricular, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Antioquia, 2008.

DEPARTAMENTO DE TRABAJO SOCIAL. Documento Rector de Línea de Profundización. Área de investigación y gestión curricular. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universi-dad de Antioquia, 2008.

DEPARTAMENTO DE TRABAJO SOCIAL. Plan de mejoramiento 2009-2012. Documento de trabajo, Departamento de Trabajo Social, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Univer-sidad de Antioquia, 2009.

FACULTAD DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANAS. Políticas de Investigación, Acuerdo 0029. Consejo de Facultad. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia, 2001.

MUÑOz GAVIRIA, Diego A. De cómo la idea de universidad de Karl Jaspers preexistía en la América latina del siglo XIX y principios del XX. En revista Uni-pluri/versidad, volumen 5, número 2, Medellín, Colombia, 2005.

UNESCO & CRES (Instituto Internacional para la educación superior en América Latina y el Caribe). Declaraciónfinal de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. En revista DEBATES, No 50, Mayo-Agosto. Universidad de Antioquia Medellín, Colombia, 2008.

UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA. Plan de Desarrollo 2006-2016 Una universidad investigadora, in-novadora y humanista al servicio de las regiones. Rectoría, oficina de Planeación, Medellín, 2006.

Published

2015-08-14

How to Cite

Sánchez Mazo, L. M., & Gallego Duque, M. A. (2015). From formative research to scientific research: traces of the process. Revista Trabajo Social, (11). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/23847

Issue

Section

article