Spain and the expolio of the european artistic collections during the World War II: the official report of 1998

Authors

  • José Manuel Serrano Álvarez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.tempus.n7a08

Keywords:

artistic plundering, Second World War, Spain, official report

Abstract

This article analyzes the official Spanish report of 1998 on the plundering of artistic works during the Second World War. It tries to focus on how the Spanish authorities generated a report commissioned to an academic in order to show that public authorities were interested in this matter. However, the analysis will show that it was very far from its objectives.

|Abstract
= 834 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 973 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Serrano Álvarez, University of Antioquia

Doctor in History from the University of Seville. Professor at the University of Antioquia.

References

Adam, Peter., AntonioPrometeo Moya, El arte del Tercer Reich. Barcelona: Tusquets, 1992.

Agosín, Marjorie. “Art Under Dictatorship”, Agni, n 31-32 (1990): 33-36.

Alford, Kenneth D.Hermann Göring and the Nazi art collection : the looting of Europe’s art treasures and their dispersal after World War II. Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2012.

Aly, Götz. La utopía nazi. Cómo Hitler compró a los alemanes. Barcelona: Crítica, 2008.

Baratieri, Daniela., Mark Edele, y Giuseppe Finaldi. Totalitarian Dictatorship: New Histories. New York: Routledge, 2013.

Feliciano, Héctor. El museo desaparecido: la conspiración nazi para robar las obras maestras del arte mundial. Barcelona: Planeta DeAgostini, 2006.

Ferguson, Niall. La guerra del mundo: los conflictos del siglo XX y el declive de Occidente (1904-1953). Barcelona: Debate, 2007.

Fest, Joachim C. Yo no: el rechazo del nazismo como actitud moral, Memorias y biografías (Taurus). Madrid: Santillana Ediciones Generales, 2007.

Fundación Carlos Ballesta López, http://www.fundacioncarlosballesta.com/blog/el-expolio-del-patrimonio-espanol-durante-la-guerra-de-independencia.

Gray, Ronald. Hitler y los alemanes, Historia del mundo para jóvenes. Torrejón de Ardoz (Madrid): Akal, 1991.

Griffin, Roger. Modernismo y fascismo. La sensación de comienzo bajo Mussolini y Hitler. Madrid: Akal, 2010.

Hinz, Berthold., Joaquim Dols Rusiñol. Arte e ideología del nazismo. Valencia: Fernando Torres, 1978.

Kershaw, Ian. The Nazi State: An Exceptional State? New Left Review Limited, 1989.

Kershaw, Ian. Totalitarianism revisited: Nazism and Stalinism in comparative perspective Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Kershaw, Ian. El mito de Hitler: imagen y realidad en el Tercer Reich. Barcelona: Crítica, 2012.

Kershaw, Ian. La dictadura nazi. Madrid: Ed. Siglo XXI, 2004.

Kershaw, Ian. The Nazi dictatorship: Problems and perspectives of interpretation. Edward Arnold London, 1989.

Martorell Linares, Miguel. “España y el expolio nazi de obras de arte”, Ayer, 55 (2004): 151-173.

Martorell Linares, Miguel. España y el expolio de las colecciones artísticas europeas durante la Segunda Guerra Mundial. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, 1998.

Nicholas, Lynn H. El saqueo de Europa: el destino de los tesoros artísticos europeos durante el Tercer Reich y la Segunda Guerra Mundial. Barcelona: Ariel, 2007.

Rizi, Andrea. Tras la pista del expolio nazi, El País, 25 octubre de 2006, http://elpais.com/diario/2006/10/29/cultura/1162072802_850215.html.

Samuel, Raphael. “Art and Power”, History Workshop Journal 41 (1996): 250-253.

Sebares, Francisco Erice. Guerras de la memoria y fantasmas del pasado: Usos y abusos de la memoria colectiva. Oviedo: Eikasia, 2009.

Werner, Alfred. “Ernst Barlach: Artist under a Dictatorship”. En Art Journal 22, n 2 (1962): 81-87.

Published

2018-06-02

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)