Foucault in Cemento: “An Analytical of Power”

Authors

  • Daniela Lucena National University of the Arts - University of Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n11a01

Keywords:

painting, democracy, post-dictatorship, power, punk, politics.

Abstract

This article analyzes the exhibition “An Analytical of power”, held at Cemento discotheque in 1986 by artists Diego Fontanet, Gastón Vandam, and student Pablo Dreizik, who was a philosophy undergraduate at the time. The reconstruction of this event involved written and oral sources and the creation of an archive with previously unpublished images. This exhibition was a significant experience that encompassed aesthetics, theoretical approaches, street wonderings, forms of subjectivation and sociability in the cultural arena of Buenos Aires during the post-dictatorship.

|Abstract
= 526 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 320 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Lucena, National University of the Arts - University of Buenos Aires

Doctor in Social Sciences from the University of Buenos Aires. CONICET researcher and postgraduate professor at the Latin American Faculty of Social Sciences, the National University of the Arts and the University of Buenos Aires.

References

FUENTES MANUSCRITAS

Archivo Personal Diego Fontanet, Buenos Aires (APDF)

FUENTES ORALES

Alemann, Katja, entrevista realizada por Daniela Lucena y Gisela Laboureau. Tigre, 4 de octubre de 2011.

Dreizik, Pablo, entrevista realizada por Daniela Lucena. Buenos Aires, 27 de febrero de 2017.

Fontanet, Diego, entrevista realizada por Daniela Lucena. Buenos Aires, 21 de enero de 2017.

Pietrafesa, Patricia, entrevista realizada por Daniela Lucena y Gisela Laboureau. Buenos Aires, 5 de noviembre de 2013.

INTERNET

www.parlamentario.com (2013).

www.anred.org (2014).

www.pagina12.com.ar (2015).

BIBLIOGRAFÍA

Aboy Carlés, Gerardo. Las dos fronteras de la democracia argentina. La reformulación de las identidades políticas de Alfonsín a Menem. Rosario: Homo Sapiens Ediciones, 2001.

Burkart, Mara y Matías Giletta. “Introducción”. Observatorio Latinoamericano 12 (2013). http://www.antropojuridica.com.ar/wp-content/uploads/2014/03/Gara%C3%B1o-Observatorio-Latinoamericano-12-Dossier-30-a%C3%B1os-de-Democracia.pdf (27/01/2017).

Caimari, Lila. “Usos de Foucault en la investigación histórica”. Conferencia, Seminario Permanente de Investigación de la Maestría en Educación, Universidad de San Andrés, 2005. http://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/530/1/%5bP%5d%5bW%5d%20DT18-Caimari.pdf (01/02/2017).

Canavese, Mariana. “El efecto Foucault, entre el hombre nuevo y la crisis del marxismo”. Prismas. Revista de historia intelectual 16 (2012): 79-97.

Canavese, Mariana. Los usos de Foucault en la Argentina. Recepción y circulación desde los años cincuenta hasta nuestros días. Buenos Aires: Siglo XXI, 2015.

Canavese, Mariana. “Michel Foucault en la dictadura argentina”. Ponencia, IX Jornadas de Sociología, Universidad de Buenos Aires, 2011.

Canelo, Paula. “La descomposición del poder militar en la Argentina. Las Fuerzas Armadas durante las presidencias de Galtieri, Bignone y Alfonsín (1981-1987)”. http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/ochentas_canelo.pdf (23/03/2017).

Franco, Marina. “La ‘transición a la democracia’ en la Argentina frente a las cristalizaciones de la memoria”. Caravelle 104 (2015). DOI: 10.4000/caravelle.1602 (20/01/2017).

Foucault, Michel. Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI, 2001.

Jacoby, Roberto. El deseo nace del derrumbe: acciones, conceptos, escritos. Ed. Ana Longoni. Barcelona: La Central / Adriana Hidalgo Editora / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.

Longoni, Ana y otros. “Socialización del arte”. Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2012.

Longoni, Ana. “Incitar al debate, a una red de colaboraciones, a otro modo de hacer”. Afuera. Estudios de Crítica Cultural 13 (2013). http://www.revistaafuera.com/articulo.php?id=273&nro=13 (25/01/2017).

Lucena, Daniela y Gisela Laboureau. “El rol del cuerpo-vestido en la ruptura estética de Virus durante los últimos años de la dictadura militar”. Música Hodie 15.2 (2015): 192-202. DOI: 10.5216/mh.v15i2.39771 (07/02/2017).

Lucena, Daniela y Gisela Laboureau. Comps. Modo mata moda. Arte, cuerpo y (micro)política en los 80. Buenos Aires: EDULP, 2016.

Marín, Juan Carlos. La silla en la cabeza. Michel Foucault en una polémica acerca del poder y el saber. Buenos Aires: Nueva América, 1987.

Minelli, María Alejandra. “Algunas formas menores en la cultura argentina de fines del siglo XX”. Astrolabio 2 (2010). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/168/168 (13/05/2017).

Ollier, María Matilde. De la revolución a la democracia: cambios privados, públicos y políticos de la izquierda argentina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.

Rubinich, Lucas. “Construcción de relaciones de fuerza simbólica y radicalidad en la estética de Roberto Jacoby”. Apuntes de Investigación del CECyP 15 (2009): 113-158.

Terán, Oscar. Michel Foucault. El discurso del poder. México: Folios Ediciones, 1983.

Published

2018-01-29

How to Cite

Lucena, D. (2018). Foucault in Cemento: “An Analytical of Power”. Trashumante. Revista Americana De Historia Social, (11), 6–26. https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n11a01

Issue

Section

Research