Training and development of Chilean female Instructors. Characteristics of teaching work and professionalization, 1840-1900

Authors

  • Isidora Amparo Salinas Urrejola Metropolitan University of Education Sciences (UMCE).

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n12a05

Keywords:

female instructors, primary education, professionalization, feminization, teaching work.

Abstract

We address the formation of the female instructors in the nineteenth century, taking into account the practical conditions of education and the state impulse towards the professionalization of education in the escuelas normales, in response to the demands of a society that staked its transit towards modernity on its distance from the culture of popular world. Women were seen as the ideal agent for teaching due to their feminine nature; this had the effect of feminizing the profession, which by the end of the century put stress on the educational system from within, reproducing inequalities that impacted on women’s work.

|Abstract
= 580 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 377 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isidora Amparo Salinas Urrejola, Metropolitan University of Education Sciences (UMCE).

Doctor in History from the University of Chile. Professor at the Metropolitan University of Education Sciences (UMCE).

References

FUENTES MANUSCRITAS

Archivo Nacional de Chile, Santiago (ANC)

- Fondo Intendencia de Valparaíso

- Fondo Municipalidad de Los Ángeles

FUENTES IMPRESAS

Oficina Central de Estadística. Censo Jeneral de la República de Chile levantado el 19 de abril de 1865. Santiago: Imprenta Nacional, 1866.

Venegas, Alejandro. Sinceridad. Chile íntimo en 1910. Por el Dr. J. Valdés Cange. Santiago: Imprenta Universitaria, 1910.

PERIÓDICOS Y REVISTAS

El educador penquista. Sociedad de maestros de Concepción (Concepción) 1900.

El Monitor de las Escuelas Primarias (Santiago) 1852, 1858, 1860 y 1863.

Nuevos Rumbos. Periódico Quincenal. Órgano de la Asociación General de Profesores de Chile (Santiago) 1924.

BIBLIOGRAFÍA

Campos Harriet, Fernando. Desarrollo educacional, 1810-1960. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1960.

De Barbieri, Teresita. “Sobre la categoría de género. Una introducción teórico-metodológica”. Revista Debates en Sociología 18 (1993): 145-169.

Egaña, María Loreto. La educación primaria popular en el siglo XIX en Chile: Una práctica de política estatal. Santiago: LOM Ediciones / Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos, 2000.

Egaña, María Loreto. “Pedagogía y modernidad. Configuración del sistema de educación primaria popular en el siglo XIX en Chile”. Proposiciones 24 (1994): 328-334.

Egaña, María Loreto y otros. “Feminización y primera profesionalización del trabajo docente en las escuelas primarias, 1860-1930”. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana 26.1 (2011): 91-127.

Egaña, María Loreto y otros. La educación primaria en Chile: 1860-1930. Una aventura de niñas y maestras. Santiago: LOM Ediciones / Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación, 2003.

Labarca, Amanda. Historia de la enseñanza en Chile. Santiago: Imprenta Universitaria, 1939.

Monsalve, Mario. “...I el silencio comenzó a reinar”. Documentos para la historia de la instrucción primaria (1840-1920). Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana / Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos / Universidad Católica Blas Cañas, 1998.

Núñez, Iván. “La formación de docentes. Notas históricas”. Profesores para Chile. Historia de un proyecto. Comp. Beatrice Avalos. Santiago: Ministerio de Educación, 2002.

Núñez, Iván. “La profesión docente en Chile: saberes e identidades en su historia”. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana 41.2 (2011): 149-164.

Reyes, Leonora. “Movimientos de educadores y construcción de política educacional en Chile (1921-1932 y 1977-1994)”. Tesis de doctorado en Historia, Universidad de Chile, 2005.

Salazar, Gabriel. Del poder constituyente de asalariados e intelectuales (Chile, siglos XX y XXI). Santiago: LOM Ediciones, 2009.

Salazar, Gabriel. “Los dilemas de la auto-educación popular en Chile: ¿integración o autonomía relativa?”. Proposiciones 15 (1988): 84-129.

Salazar, Gabriel y Julio Pinto. Historia Contemporánea de Chile. Hombría y feminidad (Construcción cultural de actores emergentes). Tomo 4. Santiago: LOM Ediciones, 2002.

Salinas Urrejola, Isidora Amparo. “Pensar la escuela desde la escuela para el cambio social: el rol histórico de las maestras primarias en la construcción de la educación popular estatal (1927-1953)”. Tesis de doctorado en Historia, Universidad de Chile, 2017.

Scott, Joan W. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. Comp. Marta Lamas. México: Universidad Nacional Autónoma de México / Miguel Ángel Porrúa, 1996.

Thompson, Edward Palmer. Obra Esencial. Barcelona: Crítica, 2002.

Weber, Max. Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Published

2018-07-17

How to Cite

Salinas Urrejola, I. A. (2018). Training and development of Chilean female Instructors. Characteristics of teaching work and professionalization, 1840-1900. Trashumante. Revista Americana De Historia Social, (12), 76–97. https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n12a05

Issue

Section

Número temático: "Historia social del trabajo de mujeres en perspectiva de género. América Latina, siglos XIX y XX"