Influence of a self-defense didactic unit on self-control

Authors

  • Anselmo Tudela Esparza Catholic University of Valencia

Keywords:

martial arts, self-defense, self-control, physical education

Abstract

Objective: To analyze the level of self-control before and after applying a self-defense didactic unit in the subject of physical education. Method: Sample of 99 students and application of the self-control questionnaire of Rosenbaum (1980). Results: It is demonstrated as a didactic unit of martial arts, with the aim of teaching basic aspects of self-defense, increases self-control in the students. Conclusion: The self-defense didactic unit is an interesting resource to be included in the physical education subject, not only because of its utilitarian condition but also because of the pedagogical benefits it brings

|Abstract
= 1087 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 820 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anselmo Tudela Esparza, Catholic University of Valencia

Degree in Physical Activity and Sports Sciences. University Master's Degree in Secondary and Baccalaureate Teacher Training. Catholic University of Valencia San Vicente Mártir.

References

Cecchini, J., Losa, J., González, C., & Arruza, J. (2008). Repercusiones del Programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.

Cecchini, J., Montero, J., Alonso, A., Izquierdo, M., & Contreras, O. (2007). Effects of personal and social responsibility on fair play in sports and self-control in school-aged youths. European Journal of Sport Science, 7(4), 203-211.

Dabauza, P. (1986). Judo aplicado a la defensa personal. España: Librerías Deportivas Esteban Sanz.

Espartero, J., & Villamón, M. (2009). La utopía educativa de Jigoro Kano: el judo Kodokan. Recorde: Revista de História do Esporte, 2(1), 1-40.

Federación Española de Lucha (2017). Programa técnico hasta Cinturón Negro 1o Dan de defensa personal policial. Recuperado de http://www.felucha.com/reglamentos

Fischler, S., & Sucher, J. (2000). Martial Arts: The real story.USA: Pacific Street Films.

Funakoshi, G. (2006). Karate Jutsu: las enseñanzas originales del gran maestro Funakoshi. España: Editorial Hispano Europea.

García, S., Tobal, F., Martín, P., Gutiérrez, C., & Castellanos, V. (2015). Las artes marciales, su origen y actualidad: una visión enfocada en el Judo, Karate y Wushu. Orientando Temas de Asia Oriental, Sociedad, Cultura y Economía, 8, 141-174.

Hellison, D. (1995). Teaching personal and social responsibility through physical activity. USA: Human Kinetics.

Hong, C. (1996). Taekwon-Do. El arte coreano de la defensa personal. Argentina: International Taekwon-Do Federation.

Kazdin, A. (1996). Modificaciones de conducta y sus aplicaciones prácticas (2aEd.). Colombia: Manual Moderno.

Lakes, K., & Hoyt, W. (2004). Promoting self-regulation through school-based martial arts training. Journal of Applied Developmental Psychology, 25(3), 283-302.

Llopis, D., & Llopis, R. (2002) ¿Favorece el autocontrol la participación deportiva? En: II Congreso de Ciencias del Deporte. Madrid.

López, F., Peralta, I., Muñoz, M., & Godoy, J. (2003). Autocontrol y consumo de drogas. Adicciones, 15(2), 127-136.

Nipon Budokan (2004). The budo Charter (Budo Kensho). Disponible en: http://www.nipponbudokan.or.jp/shinkoujigyou/budochater.html

Nitobe, I. (2010). Bushido: el espíritu de Japón. México: Dojo Ediciones - Océano.

Pascual, F. (2005). Aprenda defensa personal. Argentina: Grupo Imaginador Ediciones.

Pelegrín, A. (2002). Conducta agresiva y deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(1), 39-56.

Puspahayati, Q. (2014). Self-control remaja yang mengikuti karate dengan yang tidak mengikuti karate. Jurnal Online Psikologi, 2(1).

RFEJYDA (2017). Programa oficial de defensa personal de la REFEJYDA. Disponible en: http://www.rfejudo.com/documentos/efn/programas/PDF-Programa-hasta5%C2%BA-Dan-de-Defensa-Personal.pdf

Rosenbaum, M. (1980). A schedule for assessing self-control behaviors: Preliminary findings. Behavior Therapy, 11, 109-121.

Tejero, C., Ibáñez, A., & Pérez, A. (2008). Cultura de paz y no violencia. La defensa personal como propuesta educativa. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 8(31), 199-211.

Torres, R. (1997). Aikido: un arte marcial de la posmodernidad. En: III Congreso Argentino de Educación Física y Ciencia. La Plata.

Tudela, A. (2019). Influencia de una unidad didáctica de defensa personal sobre actitudes violentas de los alumnos. Athlos Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el Juego y el Deporte, 16, 1-35.

Twemlow, S., & Sacco, F. (1998). The application of traditional martial arts practice and theory to the treatment of violent adolescents. Adolescence, 33(131), 505-518.

Villamón, M. (1999). Introducción al judo. España: Editorial Hispano Europea.

Published

2019-04-01

How to Cite

Tudela Esparza, A. (2019). Influence of a self-defense didactic unit on self-control. VIREF Revista De Educación Física, 8(2), 16–29. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336799

Issue

Section

Artículo de revisión