Motivational factors in the practice of physical activity of the students of physical education of santiago of chile

Authors

  • Claudia Galvez SEK University
  • Eduardo Espinoza SEK University
  • Carlos Veliz SEK University
  • Elizabeth FloresFlores Ferro Central University
  • Fernando Maureira SEK University

Keywords:

self-determination, competition, autonomy, interpersonal relation, physical education

Abstract

Introduction: the theory of self-determination is based on the satisfaction of psychological basic needs: competition, autonomy and relation with the others, to achieve high levels of motivation. Aim: knowing the psychometric properties of The Mediators' Scale Motivation in the Sport (MSMS) in physical education students of Santiago de Chile and determine the levels of satisfaction of motivational needs. Method: 212 students from three universities were evaluated by MSMS. Results: MSMS was diminished to 18 ítems remaining grouped in 3 factors that explain 58,342 % of the variance, presented a global value of reliability of 0,911. Both males and ladies think that his companions of training are nice, trust in his force and feel
satisfied when they can choose activities of training. Conclusion: MSMS is a valid and reliable instrument to apply it in Chilean physical education students. On the other hand, the satisfaction of each one of the needs does not present significant differences with regard to sex, course and diurnal-evening day of study.

|Abstract
= 480 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 624 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Galvez, SEK University

Physical Education Student. SEK University, Santiago de Chile.

Eduardo Espinoza, SEK University

Physical Education Student. SEK University, Santiago de Chile.

Carlos Veliz, SEK University

Physical Education Student. SEK University, Santiago de Chile.

Elizabeth FloresFlores Ferro, Central University

Master's student in Teaching and University Research. Central University, Santiago de Chile

Fernando Maureira, SEK University

PhD. in education. Teacher Faculty of Cultural Heritage and Education. SEK University, 
Santiago de Chile

References

Amado, D., Leo, F., Sánchez, D., & García, T. (2010). Importancia de los aspectos motivacionales sobre las estrategias del afrontamiento en practicantes de danza: una perspectiva desde la teoría de autodeterminación. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 5(2), 179-194. Documento

Carrasco, H., Chirosa, L., Tamayo, I., Cajas, B., & Reigal, R. (2015). Efectos de un programa extraescolar basado en juegos reducidos sobre la motivación y las necesidades psicológicas básicas en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1), 23-31. Documento

Carratala, E. (2004). Análisis de la teoría de las metas de logro y de la autodeterminación en los planes de especialización deportiva de la Generalitat Valenciana (Tesis Doctoral). España: Universidad de Valencia, Departamento de Psicobiología y Psicología Social. Documento

Célis-Merchán, A. (2006). Adaptación al español de la escala revisada de Motivos para la Actividad Física (MPAM-R) y el Cuestionario de Clima Deportivo (SCQ). Avances en Medición, 4, 73-90. Documento

Deci, E., & Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182-185. Documento

García, V. (2012). La motivación autónoma y el bienestar psicológico. En J. Quezada (Ed), Psicología Positiva (pp.29-38). Lima: Universidad Femenina del Sagrado Corazón. Documento

Gil, A., Jiménez, R., Moreno, M., García, L., & Moreno, B. (2010). Análisis de la motivación intrínseca a través de las Necesidades psicológicas básicas y la dimensión Subjetiva de la toma de decisiones en jugadores de Voleibol. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 5(1), 29-44. Documento

González-Cutre, D., Martínez, C., Alonso, N., Cervelló, E., Conte, L., & Moreno, J. A. (2007). Las creencias implícitas de habilidad y los mediadores psicológicos como variables predictoras de la motivación autodeterminada en deportistas adolescentes. En J. Castellano, J. & O. Usabiaga (Eds.), Investigación en la Actividad Física y el Deporte II (pp.407-417). Vitoria: Universidad del País Vasco. Documento

González, J., Navas, M., Notari, I., Olmedo, A., & Pinilla, C. (2014). Motivación, optimismo y autoconcepto en deportistas. Reidocrea, 3, 41-49. Documento

Maureira, F., Méndez, T. & Soto, C. (2014). Inteligencias múltiples en estudiantes de educación física de la USEK de Chile. Revistas Ciencias de la Actividad Física UCM, 15(2), 53-62. Documento

Mesurado, B. (2008). Explicaciones psicológicas sobre la motivación y el sustrato neurobiológico que posibilita la misma. Psicología y Psicopedagogía, 7(19), 1-14. Documento

Moreno, J., González-Cutre, D., Chillón, M., & Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303. Documento

Moreno, J., Hernández, A., & González-Cutre, D. (2009). Complementando la teoría de la autodeterminación con las metas sociales: un estudio sobre la diversión en educación física. Revista Mexicana de Psicología, 26(2), 213-222. Documento

Moreno, J., Huéscar, E., Peco, N., Alarcón, E., & Cervelló, E. (2011). Desarrollo y validación de escalas para la medida de la comunicación en educación física y relación con la motivación intrínseca. Universitas Psychologica, 11(3), 957-967. Documento

Moreno, J., & Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39-54. Documento

Murcia, J., Gimeno, E., & Coll, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 25(1), 35-51. Documento

Ryan, R., & Deci, E. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Springer Science & Business Media.

Ryan, R. & Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. Documento

Published

2015-10-02

How to Cite

Galvez, C., Espinoza, E., Veliz, C., FloresFlores Ferro, E., & Maureira, F. (2015). Motivational factors in the practice of physical activity of the students of physical education of santiago of chile. VIREF Revista De Educación Física, 4(3), 74–86. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/23172

Issue

Section

Informe de investigación