Pedagogic plan for the teaching and learning of Mini Volleyball in children 9 to 11 years

Authors

  • Karem Daveiba Albarracín Millán Pedagogical and Technological University of Colombia
  • Rafael Antonio Montes Borda Pedagogical and Technological University of Colombia

Keywords:

Mini Volleybal, Sports Learning, School, Playful

Abstract

Objective: To develop and implement a teaching program of mini volleyball based on ludic and adapted to school. Method: from observing a process of traditional teaching of mini volleyball, where low motivation in participating children was evident, and based on a review of literature on the subject, was made an educational plan for teaching and learning of mini volleyball based on the playful and using alternative material. From three schools of Boyacá department (Colombia), 48 students were selected (24 boys and 24 girls) between 9-11 years without experience in mini volleyball game. Results: Unlike what was observed in the traditional plan of mini volleyball teaching, the teaching plan based on the playful and in the use of adapted materials to the needs and possibilities of the school, encourages and facilitates the sport learning. Conclusion: In school sports teaching it has a significant impact the motivation, the didactics, the playful and the adapting of the  means to needs and possibilities of children. 

|Abstract
= 1730 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 3211 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karem Daveiba Albarracín Millán, Pedagogical and Technological University of Colombia

Tenth semester student of physical education, recreation and sports. Pedagogical and 
Technological University of Colombia - Pedagogical Trends Group.

Rafael Antonio Montes Borda, Pedagogical and Technological University of Colombia

Master in pedagogy of physical culture. Pedagogical and Technological University of Colombia - 
Pedagogical Trends Group.

References

Blázquez, D. (1995). Iniciación Deportiva y Deporte Escolar. México: Editorial INDE.

Cancio, R. & Calderín, O. (2010). Consideraciones a tener en cuenta para la iniciación deportiva. Lecturas EF Deportes, 14(141).

Cortina. C. (2007). Voleibol Fundamentos Técnicos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza.

FIVB Federación Internacional de Voleibol (2012). Reglas oficiales de voleibol 2013–2016 (Aprobadas por el 33er Congreso FIVB 2012). Suiza: FIVB.

García, C. (2011). Estudio de dos modelos de enseñanza para la iniciación en voleibol. (Tesis doctoral). España: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación.

Jaimes, G., Álvarez, A., & Monroy, L. (2013). Las competencias cognitivas y emocionales desde la educación física. Colombia: Kinesis.

Kessel, J. (2009). Mini voleibol, voleibol para jóvenes (Versión 10.1.12). EEUU: USA Volleyball.

Mayer, R. (2002). Psicología de la Educación: el aprendizaje en las áreas de conocimiento. España: Pearson Educación.

Muchanga, L. (2007). El mini voleibol como agente de desarrollo de la motricidad del niño. España: Pequevoley.

Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Suiza: OMS.

Palao, J., & Guzmán, S. (2008). Efecto de la existencia de red y del tipo de balón sobre la participación y la percepción del proceso en la iniciación al voleibol mediante formas jugadas. Apunts Educación Física y Deportes, 94, 37-44.

Sánchez-Bañuelos, F. (2003). Didáctica de la Educación Física para Primaria. Madrid. Pearson Educación.

Published

2015-08-05

How to Cite

Albarracín Millán, K. D., & Montes Borda, R. A. (2015). Pedagogic plan for the teaching and learning of Mini Volleyball in children 9 to 11 years. VIREF Revista De Educación Física, 4(2), 1–13. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/23701

Issue

Section

Informe de investigación