Proprioception with balls in school stage children

Authors

  • Margot Sorelly Noreña Osorno University of Antioquia

Abstract

It is proposed a sequence of exercises with ball, aimed at developing proprioception in young children. The proposal is made from a literature review on proprioception in the infant stage and exercises with the ball, and from the professional experience of the author, especially in proprioception workshops.

|Abstract
= 1561 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 7642 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margot Sorelly Noreña Osorno, University of Antioquia

Degree in Physical Education, Specialist in Pedagogy of Physical Education, Recreation and 
Sports for Children. Professor at the University of Antioquia, Professor at the Cooperative
University of Colombia.

References

Ahonen, J., Lahtinen, T., Sandström, M., Pogliani, G. & Wirhed, R. (2001). Kinesiología y anatomía aplicada a la actividad física. España: Paidotribo.

Alonso, M. (2009). Fröebel. La pelota como primer juguete del niño. En J.L.Hernández, L. Sánchez, & I. Pérez (Coords.), Temas y perspectivas sobre educación. La infancia ayer y hoy (p.97-198). España: Globalia Ediciones ANTHEMA.

Benítez, J.D., & Poveda, J. (2010). La propiocepción como contenido educativo en primaria y secundaria en educación física. Revista Pedagógica ADAL, 21, 24-28.

be Vir Pilates (2011). ¿Por qué pocas repeticiones en Pilates? Ir al texto

Brody, J. E. (Julio 10, 2015). Los efectos negativos de las pantallas en niños y adolescentes. The New York Times. Ir al texto

Cañizares, J. (1997). 524 ejercicios con balón medicinal: para la educación física y el entrenamiento deportivo. España: Wanceulen.

Clippinger, K.S. (2007). Dance anatomy and kinesiology. USA: Human Kinetics.

Cooper, D. (sf). Therapy ball exercises for children. Ir al texto

Cragl, C. (2004). Abdominales con balón. Aprovechando Pilates para construir excelentes abdominales. USA: Inner Traditions en Español.

Glanzer, M. (1981). Una clasificación de los juguetes. International Journal of Early Childhood, 13(2), 172-176.

Goldenberg, L., & Twist, P. (2009). Entrenamiento con balón de fuerza: serie completa de ejercicios con balón de estabilidad y medicinal. Madrid: Arkano Books

Heredia, J., Chulvi, I., Isidro, F., Marín, M. & Ramón, M. (2008). El entrenamiento funcional y la inestabilidad en el fitness. EF Deportes, 12 (117).

Loos, S., & Metref, K. (2007). Jugando se aprende mucho. España: Narcea. Paredes, J. (2002). El deporte como juego: un análisis cultural (Tesis doctoral). España: Universidad de Alicante.

Paredes, J. (2007). Historia del fútbol: evolución cultural. EF Deportes, 11(106).

Reyes-Navia, R. (1998). El juego. Procesos de desarrollo y socialización. Bogotá: Cooperativa Editoria Magisterio.

Rico, C. & Rico E. (2014). El fitball como asiento. EF Deportes, 19, 191.

Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria. España: Inde publicaciones.

Roland, J. (2013) ¿Cuáles son los beneficios de usar pelotas de estabilidad en escuelas? Ir al texto

Romero, S. (2011). 100% Fit-Ball. Armenia: Kinesis.

Trigo, E. (1992). Juegos motores y creatividad. España: Paidotribo.

Westlake, L. (2008). Entrenamiento con Balón de ejercicios. España: Paidotribo.

Westlake, L. (2010). La técnica del fitball: desarrollo de ejercicios. España: Paidotribo.

Published

2016-01-29

How to Cite

Noreña Osorno, M. S. (2016). Proprioception with balls in school stage children. VIREF Revista De Educación Física, 4(4), 1–32. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/25638

Issue

Section

Unidad Didáctica