Incidence of sports and physical activity practices at an early age, about sports practices that develop between 17 and 30 years in university students
Keywords:
Sport, Physical activity, University students, MotivationAbstract
Aim: Carry out a descriptive analysis of the relationship between sports practice and physical activity at an early age, at more advanced ages, in undergraduate students at the University of Antioquia, Colombia. Method: 100 undergraduate students from the University of Antioquia, aged between 17 and 30, were randomly selected. For the collection of the information, was used the Questionnaire for the analysis of the motivation and practice of physical-sport activity (Hellín et al., 2004), modified
in order to achieve a greater approximation to the specific characteristics of the study proposed. The results were analyzed by means of descriptive statistics and making use of the computer tool Excel 2010. In addition, the information was grouped in tables, in order to facilitate its analysis. Results: It was found that a greater percentage of the population practiced sport in school age. In
addition, there was a decrease in the practice of physical activity or sports as the age advances. On the other hand, the sports preferences of the surveyed population and some social and personal factors that may influence the continuation or desertion of sports practices in undergraduate students were studied. Conclusion: Although most of the students surveyed have been practicing a sport or physical activity since childhood, this is not the main factor in the continuity of sports practice at more advanced ages, recognizing that there are other variables with more influence, such as lack of time or the academic burden to do so.
Downloads
References
Cambronero, M., Blasco, J., Chiner, E., & Lucas, Á. (2015). Motivos de participación de los estudiantes universitarios en actividades físico-deportivas. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 179-186.
Gutiérrez, M. (2000). Actividad física, estilos de vida y calidad de vida. Revista de Educación Física, 77, 5-14.
Hellín, P., Moreno, J., & Rodríguez, P. (2004). Motivos de práctica físico-deportiva en la Región de Murcia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 4(1-2), 101-116.
OMS Organización Mundial de la Salud (2016). Estrategia Mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud: Actividad física. Ginebra: OMS.
Pavón, A., & Moreno, J. (2006). Diferencias por edad en el análisis de la práctica físico-deportiva de los universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(1), 53-67.
Piéron, M., Telama, R., Almond, L., & Carreiro, F. (1999). Estilo de vida de jóvenes europeos: un estudio comparativo. Revista de Educación Física, 76, 5-13.
Víllora, S., López, L., Jordán, O., & Moreno, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual