The use of curricular materials in physical education: rationality and professional development of teachers

Authors

Keywords:

Pedagogical Autonomy, Textbook, Material Resources, Teacher Training, Secondary Education

Abstract

Curricular materials are instruments used in the school context as mediators of the teachinglearning process. During its use in the educational practice use are materialized both the model of teaching and the way to conceive the curriculum. The aim of this work is to present two basic ways of understanding the use of curricular materials supported by two different professional rationalities, relating both to the professional development of teachers. In this way, the general characteristics of the way of understanding these curricular materials from a technical rationality and from a practical rationality are collected, differentiating the situations of proletarianization or teaching professionalization according to the type of rationality applied by teachers. Finally, some implications that these forms of use have for Physical Education and their teachers are discussed. They are related to the practical nature of this subject, the development of practical knowledge in students, the predominance of certain contents in teaching, the use of technologies for the control and measurement of physical activity, the influence of the tradition and the professional culture in the subject and the initial formation of the teachers.

|Abstract
= 603 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1021 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pere Molina, University of Valencia

Professor of the Department of Physical and Sports Education of the University of Valencia Vice-dean of the Faculty of Physical Activity and Sports Sciences of the University of Valencia

Alejandro Martínez-Baena, University of Valencia

Assistant Professor of the Department of Physical and Sports Education of the University of Valencia. Coordinator of External Practices of the Faculty of Physical Activity and Sports Sciences of the University of Valencia

Fernando Gómez-Gonzalvo, San Jorge University

Professor of the Department of Physical Activity and Sports Sciences of the San Jorge University

References

Apple, M. (1984). Economía de la publicación de libros de texto. Revista de Educación, 275, 43- 62.

Apple, M. (1987). Educación y poder. Barcelona: Paidós.

Apple, M. (1988). Work, class and teaching. In J. Ozga (Ed.), Schoolwork. Aproaches to the Labor Process of Teaching (pp.99-115). Milton Keynes. Oxford University Press.

Apple, M. (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós/MEC.

Area, M. (1999). Los materiales curriculares en los procesos de diseminación y desarrollo del currículum. En J. Escudero (Ed.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp.189-208). Madrid: Síntesis.

Area, M. (2001). Usos y prácticas con medios y materiales en el contexto escolar: De la cultura impresa a la cultura digital. Kikiriki. Cooperación Educativa, 61, 39-44.

Area, M. (2002). Integración escolar de las nuevas tecnologías. Entre el deseo y la realidad. Organización y Gestión Educativa, 6, 14-18.

Area, M. (2004). Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid: Pirámide.

Arnold, P. (1991). Educación física, movimiento y currículum. Madrid: Morata.

Ball, D., & Cohen, D. (1996). Reform by the Book: What is –or Might Be- the Role of Currículum Materials in Teacher Learning and Instructional Reform. Educational Researcher, 25(9), 6-8.

Barbero, J. (1996). Cultura profesional y curriculum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio. Revista de Educación, 311, 13-49.

Bayona, B. (2009). Reflexiones y propuestas sobre las políticas de gratuidad de los libros de texto en España. Madrid: ANELE.

Blanco, N. (1994). Materiales curriculares: los libros de texto. En J. Angulo & N. Blanco (Coords.), Teoría y desarrollo del currículum (pp.263-279). Archidona: Aljibe.

Blanco, N. (2001). La dimensión ideológica de los libros de texto. Kirirki. Cooperación educativa, 61, 50-56.

Carbonell, J. (2001). La ventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.

Clandinin, D., & Connelly, F. (1992). Teachers as currículum Makers. In P. Jackson (Ed.), Handbook of Research on Curriculum. A project of the American Educational Research Association (pp.363-401). Nueva York: Macmillan.

Contreras, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.

Contreras, J. (2006). La autonomía docente: implicaciones para la formación del profesorado. En A. Gómez & J. Escudero (Coords.). La formación del profesorado y la mejora de la educación: políticas y prácticas (pp.245-268). Barcelona: Octaedro.

Darling, L. (1982). Policy and Professionalism. In A. Lieberman (Ed.), Building a Professional Culture in Schools (pp.55-77). Nueva York: Teacher College Press. Densmore, K. (1990). Profesionalismo, proletarización y trabajo docente. En T. Popkewitz (Ed.), Formación del profesorado. Tradición. Teoría. Práctica (pp.119-147). Valencia: Universitat de València.

Devís, J., Peiró, C., Molina, P., Villamón, M., Antolín, L., & Roda, F. (2001). Los materiales curriculares impresos en educación física: clasificación, usos e investigación. Movimento, II(15), 116-136.

Devís, J., & Molina, P. (2001). Los estudios del currículum y la educación Física. En B. Vázquez (Coord.), Bases educativas de la actividad física y el deporte (pp.243-276). Madrid: Síntesis.

Eisner, E. (1979). The educational imagination. Nueva York: Macmillan Publishing.

Eisner, E. (1988). The art of educational evaluation. Londres: Falmer Press.

Escudero, J. (1992). Del diseño y producción de medios al uso pedagógico de los mismos. En J. De Pablos & C. Gortari (Eds.), Las nuevas tecnologías de la información en la educación (pp.15- 30). Sevilla: Alfar.

Fernández, M. (1992). De la democratizacion al profesionalismo. Educación y Sociedad, 11, 23-44.

Fernández, M. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.

Fernández, J. (1996). Los materiales didácticos en la educación física. Píxel Bit. Revista de Medios y Educación, 6, 77-96.

Fernández, J. (1998). Los materiales didácticos en educación física. Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, 1, 223-248.

Gimeno, J. (1984). Prólogo. En L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del curriculum (pp.9-24). Madrid: Morata.

Gimeno, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

Gimeno, J. (1990). Presentación. En T. Popkewitz (Ed.), Formación del profesorado. Tradición. Teoría. Práctica (pp. IX-XVI). Valencia: Universitat de València.

Gimeno, J. (1991). Los materiales y la enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 194, 10-15.

Gimeno (2006). Herramientas que exigen saberes. Cuadernos de Pedagogía, 363, 12-16.

Ginsburg, M. (1990). Reproducción, contradicción y conceptos del profesionalismo: el caso de los futuros profesionales. En T. Popkewitz (Ed.), Formación del profesorado. Tradición. Teoría (pp.80-118). Práctica. Valencia: Universitat de València.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós-MEC.

Giroux, H., & McLaren P. (1990). La educación del profesorado como espacio contrapúblico: apuntes para una redefinición. En T. Popkewitz (Ed.), Formación del profesorado. Tradición. Teoría. Práctica (pp.244-271). Valencia: Universitat de València.

Grundy, S. (1991). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata.

Grundy, S. (1993). Más allá de la profesionalidad. En W. Carr (Ed.), Calidad de la enseñanza e investigación-acción (pp.65-85). Sevilla: Diada.

Guarro, A. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja. Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Pirámide.

Hargreaves, A. (1995). Development and Desire: A Postmodern Perspective. In T. Guskey & M. Huberman (Eds.), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices (pp.9-34). Nueva York. Tabacars College Press.

Hargreaves, A. (2000). Nueva profesionalidad para una profesión paradójica. Cuadernos de Pedagogía, 290, 835-854.

Hoyle, E. (1985). The Professionalism of Teachers: a Paradox. In P. Gordon, H. Penkin, H. Sockett & E. Hoyle (Eds.): Is Teaching a profession? (pp.44-54). Londres. Institut of Education.

Jonhsen, E. (1996). Libros de texto en el calidoscopio. Barcelona: Pomares.

Kirk, D. (1990). School knowledge and the curriculum package-as-text. Journal of Curriculum Studies, 22, 409-425.

Martín, J. (2003). Evaluación de la Educación Secundaria Obligatoria 2000. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación y Calidad del Sistema Educativo.

Martín, J., Ayllón, L., Benediti, N., & Bonilla, C. (2006). Sistema estatal de indicadores de la educación 2006. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación y Calidad del Sistema Educativo.

Martínez, J. (1989). Renovación pedagógica y emancipación profesional. Valencia: Universitat de València.

Martínez, J. (1991a). Proyectos curriculares y práctica docente. Sevilla: Díada.

Martínez, J. (1991b). El cambio profesional mediante los materiales. Cuadernos de Pedagogía, 189, 61-64.

Martínez, J. (1991c). Trabajadores de la enseñanza, currículum y reforma: entre la autonomía y la proletarización. Revista Investigación en la escuela, 13, 9-21.

Martínez, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales? Cuadernos de pedagogía, 203, 14-18.

Martínez, J. (1994). Los proyectos curriculares como estrategia de renovación pedagógica. En J. Angulo & N. Blanco (Coords.), Teoría y desarrollo del currículum (pp.161-187). Archidona: Aljibe.

Martínez, J. (2002). Políticas del libro de texto escolar. Madrid: Morata.

Molina, P. (2015). El uso de materiales curriculares impresos en la Educación Física de la ESO en la Comunidad Valenciana (Tesis Doctoral). España: Universitat de València.

Molina, P., Devís, J., & Peiró, C. (2008). Materiales curriculares: clasificación y uso en Educación Física. Pixel Bit. Revista de medios y educación, 33, 183-197.

Published

2017-10-20

How to Cite

Molina, P., Martínez-Baena, A., & Gómez-Gonzalvo, F. (2017). The use of curricular materials in physical education: rationality and professional development of teachers. VIREF Revista De Educación Física, 6(3), 9–28. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/328953

Issue

Section

Artículo de revisión