Psychomotor profile of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder -ASD- of the Integral Habilitation Program of the Fundación Integrar
Keywords:
Psychomotor Profile, Psychomotor, Physical Education, Disorder in the Autism SpectrumAbstract
Were studied 8 cases of children and adolescents, between 10 and 16 years old, diagnosed with the Autism Spectrum Disorder –ASD–, who belong to the Integral Habilitation Program offered by the Fundación Integral in Medellín, Colombia. Objective: To describe the psychomotor profile of children and adolescents with ASD. Method: Study with quantitative research design, descriptive, non-experimental approach. Picq & Vayer (1977) psychomotor profile examination for second childhood was applied. Results: The total of participants were adolescents male with an average age of 12 to 13 years old, with a differential range around 1.8 years old; However, the development of the tests showed shortcomings in the achievement of the proposed tasks, thus leading to demonstrate that, after the application of the test, their perceived cognitive ages were between 6 and 11 years. Conclusion: The measurements of psychomotor profiles are a useful input for the creation of intervention proposals in the physical, perceptive and cognitive capacities. The lifestyles, as well as the stimuli received by the participants in the first ages, can also influence the obtaining of the results in the tests, although they do not reach the expected ones. In this group, mainly the component of the strength of the lower train evidences the difficulty of contractile response for the realization of the activities raised that are not directly related to their daily life.
Downloads
References
ASA Autism Society of America (2013). Autism society. Obtenido de http://www.autismsociety.org/espanol/
AD Autismo Diario (2013). Autismo Diario. El método TEACCH. Obtenido de https://autismodiario.org/wp-content/uploads/2011/03/resumenTEACCH.pdf
Danhke, G. (1986). Investigación y comunicación. En C. Fernández & G. Danhke, La comunicación humana: ciencia social (pp.385-454). México: McGraw-Hill.
Frith, U. (2004). Autismo: hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza.
Fundación Integrar (2018). Fundación Integrar. Obtenido de http://www.fundacionintegrar.org/servicios/
Maciques, E. (2004). Reflexiones sobre un complejo problema. El autismo. Revista Educación, 112, 16-22.
Márquez, M. (1992). Evaluación del desarrollo psicomotriz. Madrid: Pirámide.
Mulas, F., Ros, G., Millá, M., Etchepareborda, M., Abad, L., & Téllez, M. (2010). Modelos de intervención en niños con autismo. Revista de Neurología, 50(Supl 3), S77-S84.
Parlebas, P. (1981). Contribution à un lexique commenté en science de l´action motrice. París: INSEP.
Picq, L., & Vayer, P. (1977). Educación psicomotriz y retraso mental. Barcelona: CientíficoMédica.
Portellano, J.A. (2005). Introducción a la Neuropsicología. Madrid: McGraw-Hill.
Vayer, P. (1977). El niño frente al mundo. Barcelona: Científico Médica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual