Effects of a structured training plan on technical-tactical exercises on the unforced errors in competition in athletes of table tennis

Authors

  • Juan Camilo Soto Jaramillo University of Antioquia
  • Janderson Cano Arango University of Antioquia

Keywords:

Table tennis, Unforced errors, Performance, Training plan

Abstract

Problem: Table tennis is a sport characterized by the great speed of play to which it is practiced, the constant decision-making process that the athletes face and the high levels of technical precision that they must possess because it is developed in a very small playing surface. Tension points and situations that destabilize athletes are recurrently presented in the competitions. This makes the tennis players commit a lot of unforced errors in games. Objective: To determine the changes on unforced errors in competition in table tennis players after the application of a training plan. Method: Random sample of 12 athletes –8 experimental group (G1), 4 control group (G0)– of table tennis in the municipality of Carmen de Viboral, Colombia. The experimental group was given a training plan based on technical-tactical exercises focused on the resolution of real problems at the table and the stimulation of tactical thinking. Both groups were evaluated before and after the intervention. Results: Statistically significant results (p <0.002) were found on the reduction of unforced errors in competition in the experimental group. Conclusion: The training plan produced statistically significant effects in the experimental group.

|Abstract
= 947 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 716 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Camilo Soto Jaramillo, University of Antioquia

Bachelor's degree student in physical education. University of Antioquia, University Institute of Physical Education.

Janderson Cano Arango, University of Antioquia

Degree in physical education, master in motor skills and human development. Professor at the University of Antioquia.

References

Abad, M. (2008). Propuesta de enseñanza del tenis de mesa en educación primaria y secundaria. Retos, 13, 33-38.

Agudelo, C. (2016). Organización del entrenamiento deportivo (Presentaciones en clase). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física, Licenciatura en Educación Física.

Bermejo, J. (2013). Revisión del concepto de técnica deportiva desde la perspectiva biomecánica del movimiento. EmásF, 25, 45-59.

Cagigal, O., Álvarez, E., & Bode, C. (2006). Programa de preparación del deportista: tenis de mesa. Cuba: Comisión Nacional de Tenis de Mesa.

Campos, J., & Cevera, V. (2003). Teoría y planificación del entrenamiento deportivo. España: Editorial Paidotribo.

Cano, O. (2010). Modelos de planificación y su aplicabilidad en la preparación de equipos de fútbol profesional que participan en el torneo colombiano categoría Primera A. (Monografía de especialización). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física.

Cano. J. (2013). Efectos de un plan de entrenamiento estructurado a través del método continuo intensivo sobre el Vo2 Máximo y la velocidad de desplazamiento en canoistas de Antioquia (Tesis de maestría). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física.

Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. España: Universidad de Valencia, Departamento de Psicología Básica.

Daneri, F. (2012). Biología del comportamiento: psicobiología del estrés. Argentina: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Psicología.

Domínguez, G. (2010). Aspectos a tener en cuenta para el diseño de ejercicios basados en la táctica en el deporte del tenis. Trances, 2(5), 423-440.

Godoy, D., Vélez, M., & Pradas, F. (2009). Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en Jóvenes jugadores de tenis de mesa, bádminton y fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 18, 7-22.

Lopategui, E. (2008). Determinación del Índice de Masa Corporal: experimento de laboratorio I-23. Experimentos de laboratorio en fisiología del ejercicio. Puerto Rico: Saludmed.

López, J. (2009). Habilidades psicológicas para mejorar el rendimiento en el tenis de mesa. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 53-72.

Marí, J. (2003). Programa de entrenamiento psicológico para jugadores de tenis de mesa de alto nivel. Revista de Psicología del Deporte, 6(2), 77-90.

Matveiev, L. (1997). Periodización del entrenamiento Deportivo. Madrid, España: Instituto Nacional de Educación Física.

Ministerio de Salud y Consumo (2007). Guía de práctica clínica para el manejo de pacientes con trastorno de ansiedad en atención primaria. Madrid, España: El Ministerio.

Molodzoff, P. (2008). Manual de entrenamiento avanzado. Lausana, Suiza: Federación Internacional de Tenis de Mesa.

Morata, A. (2015). Análisis de los patrones técnico-tácticos y la intensidad del esfuerzo en jugadores de tenis de categoría infantil (Tesis doctoral). España: Universidad de Zaragoza, Facultad de Ciencias de la Salud y el Deporte.

Moreno, J., Martínez, C., & Belando, N, (2010). Relación del clima tarea de los iguales con el miedo a equivocarse en el deporte: diferencias por sexo en una muestra de jugadores de baloncesto. Alicante, España: Universidad Miguel Hernández de Elche.

Poveda, J. (2010). Fundamentos teóricos y aplicación práctica de la toma de decisiones en el deporte. E-Balonmano, 6, 101-110.

Silveira, Y. (2013). Miedo a equivocarse en educación física y deporte (Tesis Doctoral). Alicante, España: Universidad Miguel Hernández.

Urra, B. (2003). Caracterización psicológica del tenis de mesa e influencia en la labor comunicativa del entrenador. En Congreso Científico Internacional Aplicado al Tenis de Mesa. Santiago de Chile.

Urra, B. (2014). Evaluación de la efectividad del entrenamiento de estrategias de afrontamiento en el nivel de ansiedad precompetitiva en tenimesistas. Revista de Psicología del Deporte, 23, 67-74.

Vélez, G. (2007). Aplicación de un plan de entrenamiento tradicional para el mejoramiento de la prueba 400 metros libre de los nadadores próximos a asistir a juegos centroamericanos y nacional interclubes en la modalidad de natación carreras (Trabajo de grado de licenciatura). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física, VIREF.

Published

2019-05-20

How to Cite

Soto Jaramillo, J. C., & Cano Arango, J. (2019). Effects of a structured training plan on technical-tactical exercises on the unforced errors in competition in athletes of table tennis. VIREF Revista De Educación Física, 8(2), 83–96. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/338587

Issue

Section

Informe de investigación