Validation of Instruments to characterize BMI, strength and resistance in schoolchildren from 7 to 10 years old

Authors

  • Carlos Alberto Agudelo Velásquez University of Antioquia

Abstract

The article is the result of a validation process of the contents of tests selected to evaluate the Body Mass Index, strength and resistance in schoolchildren from 7 to 10 years old. To carry out this validation, the Aiken V statistic was applied. The group of experts found it pertinent to evaluate resistance with a 5 minutes test of continuous running, and strength with a dynamometric test based on the summation of the 8 results obtained from measuring the
isometric force in the flexion and extension of the upper and lower limbs. The panel was composed of 11 Colombian experts who endorsed as relevant the Quetelet index to calculate the BMI, as well as measuring height with wood carvers and weight with an electronic scale. It was also found reliable to relate maximum VO2 Max. to resistance capacity and to infer the state of the relationship between health and physical activity by measuring strength and
resistance. The only item that was not approved by the majority is to measure unbalances with the proposed segmental dynamometers. 
The equation that was validated to find the indirect oxygen consumption was:
VO2 Max. = 11.6 + (d x 0.0352) Where d is the value in meters traveled during the 5 minutes for each subject. The experts were contacted in two moments. Initially by e-mail informing the necessary specifications to belong to the group of experts of the study; subsequently, with the items to be evaluated, to build the battery of tests that became the validated tool to characterize schoolchildren aged 7 to 10 years.

|Abstract
= 729 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1089 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Agudelo Velásquez, University of Antioquia

University Institute of Physical Education and Sports, University of Antioquia, associate professor

References

Agudelo, C., Zagalaz, M., & Zurita, F. (2019). Analysis of strength and endurance values in schoolchildren aged 7 to 10 years in Tolú, Colombia. Sustainability, 11(16), 4433.

Aiken, L. (1985). Three coefficients for analyzing the reliability and validity of ratings. Educational and Psychological Measurement, 45(1), 131-142.

Aravamudhan, N., & Krishnaveni, R. (2015). Establishing and reporting content validity evidence of new training and development capacity building scale (TDCBS). Management: Journal of Contemporary Management Issues, 20(1), 131–158.

Carrillo, P., García, E., & Rosa, A. (2019). Relación del desayuno con la calidad de la dieta en escolares de educación secundaria obligatoria de un centro escolar de Murcia. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 25(1).

Conejero, M., Claver, F., Fernández, C., González, J., & Moreno, M. (2017). Diseño y validación de un instrumento de observación para valorar la toma de decisiones en la acción de recepción en voleibol. Cultura, Ciencia y Deporte, 12(34), 67-75.

Díaz, D., Valbuena, L., Pérez, J., & Cardona, O. (2000). Correlación entre la ergoespirometría y la prueba de los 2000 metros. Revista Antioqueña de Medicina Deportiva, 3, 17-20.

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111.

García, D., & Ibáñez, S. (2016). Diseño y validación de un instrumento de observación para la valoración de un árbitro de baloncesto (IOVAB). Sport-TK Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 2(5), 15-26.

Gómez, C. (2004). Diseño, construcción y validación de un instrumento que evalúa clima organizacional en empresas colombianas, desde la teoría de respuesta al ítem. Acta Colombiana de Psicología, 11(97), 97-113

Guio, F. (2007). Evaluación de las capacidades físicas condicionales en jóvenes bogotanos aplicables en espacios y condiciones limitadas. Hallazgos, 4(7), 35-60.

Hébet, L., Maltais, D., Lepage, C., Saulnier, J., & Crete, M. (2015). Habd-held dynamometry isometric torque reference values for children and adolescents. Pediatric Physical Therapy, 27(4), 414-423.

Herazo, Y., Sánchez, L., & Galeano, L. (2018). Efecto de un programa de actividad física en el perímetro abdominal e índice de masa corporal de escolares. Revista Latinoamericana de Hipertensión, 13(5), 336-340.

Jáuregui, O., & Ordoñez, N. (1993). Aptitud Física. Pruebas estandarizadas en Colombia. Bogotá: Coldeportes.

Li, A., Yin, J., Au, J., So, H., Tsang, T., Wong, E., Fok, T., & Ng, P. (2007). Standard reference for the six-minute-walk test in healthy children aged 7 to 16 years. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 176(2), 174-180.

Márquez, J., Díaz, G., & Tejada, C. (2011). Behavior of indirect maximal oxygen uptake on users of de PROSA Program at Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. Revista Colombia Médica, 42(3), 327-333.

Martín, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión, 5(17), 23-29.

Merino, C., & Livia, J. (2009). Intervalos de confianza asimétricos para el índice, la validez de contenido: un programa Visual Basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25(1), 169-171.

Merino, C. (2018). Intervalo de confianza para la diferencia entre coeficientes de validez de contenido (V de Aiken): una sintaxis de SPSS. Anales de Psicología, 34(3), 587-590.

Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 2465 de 2016. Por la cual se adoptan los indicadores antropométricos, patrones de referencia y puntos de corte para la clasificación antropométrica del estado nutricional de niñas, niños y adolescentes menores de 18 años de edad, adultos de 18 a 64 años de edad y gestantes adultas y se dictan otras disposiciones.. Colombia: El Ministerio.

Mintjens, S., Menting, M., Daams, J., van Poppel, M., Roseboom, T., & Gemke, R. (2018). Cardiorespiratory fitness in childhood and adolescence affects future cardiovascular risk factors: A systematic review of longitudinal studies. Sports Medicine, 48(11), 2577- 2605.

Nyström, N., Kroskmark, A., & Beckung, E. (2006). Isometric muscle torque in children 5 to 15 years of age: normative data. Archives of Medicine and Rehabilitation, 87(8), 1091- 1099.

Otero, F., González, J., & Calvo, A. (2012). Validación de instrumentos para la medición del conocimiento declarativo y procedimental y la toma de decisiones en el futbol escolar. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 65-69.

Penfield, R., & Giacobbi, P. (2004). Applying a score confidence interval to Aiken's Item Content-Relevance Index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225.

Soriano, A. (2014) Diseño y validación de instrumentos de medición. Diálogos, 8(13), 19-40.

Van Mechelen, H., Hlobil, H., & Kemper, H. (1986). Validation of two running tests as estimates of maximal aerobic power in children. European Journal of Applied Physiology, 55, 503-506.

Published

2020-02-27

How to Cite

Agudelo Velásquez, C. A. (2020). Validation of Instruments to characterize BMI, strength and resistance in schoolchildren from 7 to 10 years old. VIREF Revista De Educación Física, 8(4), 1–13. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/341303

Issue

Section

Informe de investigación