Students' perception of recreational sports services, programs and practices in the framework of the Covid-19 pandemic: the case of the Colegio Mayor de Antioquia University Institution

Authors

Keywords:

Recreational sports activities, Welfare university, Users perception

Abstract

Objectives: to establish the level of satisfaction of students with respect to the recreational sports programs offered by the University Institution, and to inquire about sports and physical activity practices during the Covid 19 pandemic. Method: an online questionnaire was designed and sent to the students who participated in the recreational-sports programs offered by the institution during the 2019-2 and 2020-1 semesters. Results: the services are well valued by the majority of the students and, despite the confinement, they continue to train or do physical activity. In addition, they propose sports practices or modalities that are not in the current offer, which provides information on the preferences of sports, recreation and physical activity of university students. Conclusion: knowing the perception of services and preferences of the students provides useful information to qualify the design and offer of programs.

|Abstract
= 1017 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 387 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 42 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Tobón Calle, University of Antioquia

Degree in physical education from the University Institute of Physical Education and Sports of the University of Antioquia

Liliana María Cardona Mejía, University of Antioquia

Degree in physical education. Sports administration specialist. Magister in Education. Doctor in business management. Professor of the Institute of Physical Education - University of Antioquia Sports Administration and Management Area

References

Briones, G. (2002). Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior ICFES.

Cardona, L., Amaya, M., Álvarez, J., Múnera, A., González, E., & Chica, L. (2018). Satisfacción de usuarios en servicios recreativos y deportivos en el contexto universitario. Educación Física y Deporte, 37(1), 29-52 https://doi.org/https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/332005

CDIU Consejo Directivo de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. Acuerdo 009 de 2015, por el cual se deroga el Acuerdo 011 de 2002 y se define y adopta la política de Bienestar Institucional de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. Medellín, Colombia: Institución Educativa Colegio Mayor de Antioquia.

CESU Consejo Nacional de Educación Superior. Acuerdo 03 de 1995, por el cuel se establecen las políticas de bienestar universitario. Colombia: El Consejo.

Grisales, H. (2000). Muestreo en estudios descriptivos. Medellín: Universidad de Antioquia.

Nuviala, A., Tamayo, J., Iranzo, J., & Falcón, D. (2008). Creación, diseño, validación y puesta en práctica de un instrumento de medición de las satisfacción de usuarios de organizaciones que prestan servicios deportivos. Retos. Nuevas Tendencias En

Educación Física, Deporte y Recreación, 14, 10-16.

Ossa, S. (2017). Factores que determinan la práctica recreodeportiva de la comunidad de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioqua. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte.

Palacios, A., Manrique, J., & Torrego, L. (2015). Determinantes de la satisfacción con un programa no competitivo de actividades físico-deportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 125-134.

Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada, España: Ediciones Aljibe.

Universidad de Antioquia (2019). El bienestar en la Universidad de Antioquia.

http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/bienestar/bienestar/

Universidad de Medellín (2019). Política de bienestar. https://udem.edu.co/index.php/politica-de-bienestar

Published

2021-05-14

How to Cite

Tobón Calle, D., & Cardona Mejía, L. M. (2021). Students’ perception of recreational sports services, programs and practices in the framework of the Covid-19 pandemic: the case of the Colegio Mayor de Antioquia University Institution. VIREF Revista De Educación Física, 10(2), 109–125. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/344251

Issue

Section

Informe de investigación