Methodological scope. On the multiple possibilities of research

Authors

  • Enoc Valentín González Palacio Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte
  • Noelva Eliana Montoya Grisales Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Keywords:

Traditions in the production of scientific knowledge, Philosophical currents, Research methods, Research designs, Explanation of reality, Understanding of reality, Creation

Abstract

In the approach to research processes, it is common and imperative practice to support the epistemological and methodological position(s) that support the research work to be carried out, in the case of a project and also in the presentation of a report after having successfully completed the task of reporting on an individual, group or social reality. Understanding, explaining or creating seem to be the main support routes, or perhaps the adaptations to these, or possibly the amalgamation between them, since sometimes the problems tend to be so complex - not necessarily difficult - that perhaps that is the best route, and sometimes it is even necessary to design and build such a path. In this order of ideas, the present work aims to make a tour of a series of possibilities that have been in common use, most of them in the epistemological and methodological approach of the social sciences and the sciences of education; Therefore, more than an answer to how research work should be done or supported, it is an invitation to glimpse different perspectives, with the aim of establishing a basis or starting point and encouraging new searches, contributions, research and uncertainties.

Keywords: traditions in the production of scientific knowledge, philosophical currents, methods, designs, explanation, understanding, creation.

|Abstract
= 75 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 34 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sanz, M. A. (2013). A favor de la investigación plural en educación artística. Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, Individuo y Sociedad, 25(1), 111-120. https://doi.org/10.5209/rev-ARIS.2013.v25.n1.411

Bordoff, H. (2012). The conflict of the faculties. Perspectives on artistic research and academia. Leiden University Press. https://www.esmuc.cat/wp-content/uploads/2022/02/The-conflict-of-the-faculties.pdf

Briones, G. (2002). Epistemología de las ciencias sociales. ICFES. https://cordescorporacion.cl/wp-content/uploads/2018/03/epistemologi%CC%81a-briones.pdf

Chaverra, B., Gaviria, D., & González, E. (2019). El estudio de caso como alternativa metodológica en la investigación en educación física, deporte y actividad física. Conceptualización y aplicación. Retos, 35, 371-377. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.60168

Comte, A. (1996). Discurso sobre el espíritu positivo. Altaya.

Freire, P., & Macedo, D. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidos.

Gadamer, H. G. (1997). Verdad y Método I. Sígueme

Gadamer, H. G. (1992). Verdad y método II. Siguéme.

Galán Morera, R. (1982). La investigación en salud en Colombia. Ministerio de Salud Nacional.

Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa, el giro en la mirada. Lealon.

González-Giraldo, O. E. (2019). La narativa biográfica como prometedora experiencia (auto) formativa en el trayecto de formación docente. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 68-90. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.5

González, A., & García, L. A. (2003). Estudios de cohortes y de casos y controles: qué podemos esperar de ellos. GH Continuada, 2(1), 44-48. https://www.elsevier.es/es-revista-gastroenterologia-hepatologia-continuada-8-pdf-70000095

González Palacio, E. V. (2019). Representaciones sociales sobre ser maestro en estudiantes de educación física del departamento de Antioquia [Tesis doctoral, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/13905

Gorospe, J., Apraiz, E., & Gutiérrez, A. (2020). La investigación poscualitativa: origen, referentes y permanente devenir. En J. Gil, F. Hernández, M. Montero, J. Pons, J. Rivas, & A. Ocaña (Coords.), Caminos y derivas para otra investigación educativa y social (pp.65-80). Octaedro.

Greene, J., & Caracelli, V. (1997). Advances in mixed method evaluation: the challenges and benefits of integrating diverse paradigms. Jossey-Bass.

Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Taurus.

Mardones, J. M. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Anthropos.

Martínez, M. (2010). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Morin, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Muñoz, J. F. (2013). Un enfoque de las ciencias. Educación y Pedagogía, 1(1), 66-78. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/16752/14528

Murcia, N., & Jaramillo, L. (2008). Investigación cualitativa, la complementariedad. Kinesis.

Ochoa Torres, S. (2011). Habermas: conocimiento e interés. El nuevo Estatuto de la razón comprensiva. A Parte Rei, 55, 1-18. https://ispel3.edu.ar/_paginas/biblioteca/materiales/curso_pmi_2008/Torres%20Ochoa%20Habermas.pdf

Polit, D., & Hungler, B. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud. Mc Graw-Hill.

Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Mc Graw-Hill.

Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2004/re334/re334-11.html

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia.

van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.

von Wright, G. H. (1987). Explicación y comprensión. Alianza Editorial.

Published

2024-10-10

How to Cite

González Palacio, E. V., & Montoya Grisales, N. E. (2024). Methodological scope. On the multiple possibilities of research. VIREF Revista De Educación Física, 13(2), 60–77. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/347966