Challenges of physical education in Venezuela in the framework of Covid-19
Keywords:
Physical Education, Pandemic, Covid-19, Virtual education, Long distance educationAbstract
Objective: to identify and analyze the challenges of Physical Education specialists in Venezuela in the framework of Covid-19, as a way of knowing the strategies they implemented to continue their pedagogical dynamics. Method: study with a non-experimental design, with an exploratory nature and a classical phenomenological qualitative approach. Three directives from educational institutions in the State of Miranda participated in the study. Results: the actions and strategies of the teachers did not exceed the expectations of quality, since the infrastructure of the educational community was deficient and non-existent. The specialists relied on theoretical physical education, through research work on the corresponding content, on drawings and models that simulated physical exercises, games, basic fundamentals of sports, periodically delivering the tasks in person, because they did not have how to guide or evaluate the practical component, because the limitations of technological infrastructure, economic resources for transportation, electricity and water deficit, among others, prevented its realization. These activities were observed in public or official institutions in the area. Conclusion: during the Covid-19 confinement, distance or virtual education was not carried out. The teachers decided, in some cases, to follow the guidelines of the state plan Every family a school, while others chose to implement their own strategies to carry out their work. The Ministry failed to assess the strengths and weaknesses of the plan to optimize education in the country.
Downloads
References
Adorni, M. (2020). La Educación Física y sus profesores en tiempos de cuarentena. EF Deportes, http://m.efdeportes.com/articulo/la_educacion_fisica_y_sus_profesores_en_tiempos_de_cuarentena/446
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.
Bringel, B. (2020). Geopolítica de la pandemia, escalas de la crisis y escenarios en disputa. Geopolítica(s) Revista de Estudios Sobre Espacio y Poder, 11(Especial), 173-187. https://dx.doi.org/10.5209/geop.69310
Carrillo, A. M. (2020). Las pandemias en la historia y la salud pública nacional e internacional. Boletín COVID-19. Salud Pública y Epidemiología, 1(10), 3-5. http://dsp.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2022/03/COVID-19-No.10-03-Las-Pandemias-en-la-historia.pdf
Constitución Bolivariana de Venezuela 1999. http://www.cne.gob.ve/web/normativa_electoral/constitucion/indice.php
Fermín Kancev, M.V. (diciembre 9, 2018). Una incógnita el déficit de maestros. Diario Efecto Tocuyo. http://venezuelasindatos.efectococuyo.com/2018/12/09/una-incognita-el-deficit-de-maestros/
Hernández, C., Garcés, M. F. & Hernández, E. (2020). Covid-19: los primeros 40 días de una pandemia. Acta Científica de la Sociedad Venezolana de Bioanalistas Especialistas, 23(1), 58-100.
http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ACSVBE/article/view/19192
Inojosa, C. V. (2020). Venezuela sin relevo de maestros. Diario Crónica-uno. https://cronica.uno/venezuela-sin-relevo-de-maestros/
Márquez Arabia, J. J. (2020). Inactividad física, ejercicio y pandemia COVID-19. VIREF Revista de Educación Física, 9(2), 43–56. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342196
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas.
MPPE Ministerio del Poder Popular para la Educación (2020). Plan cada familia una escuela. http://cadafamiliaunaescuela.fundabit.gob.ve/index.php/
Muñoz, D. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista EDUCARE-UPEL-IPB- Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 387-404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377
Muñoz, D. (2021). Autismo y Covid-19: desafíos educativos y reflexiones en la Venezuela actual. Revista EDUCARE-UPEL-IPB Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(3), 8-34.
https://orcid.org/0000-0003-1368-8919
Navarro, J., Ramos, C. & Varguillas, C. (2019). Educación Física en Venezuela: pertinencia teórica y viabilidad de la reforma del currículo 2016-2018. Educación Física y Ciencia, 21(4), e107. https://doi.org/10.24215/23142561e107
OEV Observatorio Educativo de Venezuela (2021). ¿Reinicio de actividades sin planificación? https://observatorioeducativo.org/2021/01/18/reinicio-de-actividades-sin-planificacion/
Organización Mundial de la Salud (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19, celebrada el 11 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Ramos, A., López, R. & Guerrero, G. (2014). Educación física y su relación con la salud en la formación integral. Experiencia desde el contexto educativo en Venezuela. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(2), 303-322. https://www.redalyc.org/pdf/3111/311131093003.pdf
Presidencia de la República. Decreto 4.160 de 2020. http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/ven194367.pdf
UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia, la Educación y la Cultura (2021). La educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc/recursos
UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia, la Educación y la Cultura (2021). Proyecto de políticas de Educación Física de calidad. En Global Sports Week del 1 al 5 de febrero de 2021. https://events.unesco.org/event?id=983390604&lang=3082
UNICEF Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2021). 3 de cada 5 niños y niñas que perdieron un año escolar en el mundo durante la pandemia, viven en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/3-de-cada-5-ninos-y-ninas-que-perdieron-un-%C3%B1o-escolar-en-el-mundo-durante-la-pandemia-viven-en-america-latina-y-el-caribe
Xing, Ch., & y Xi, Z. (2021). Observaciones y perspectivas sobre las modalidades de educación básica en América Latina en la era pandémica y pospandémica - Estudio de caso: Aprende en Casa de México. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(67), 1-24. http://dx.doi.org/10.6018/red.480841
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual