Challenges of physical education in Venezuela in the framework of Covid-19

Authors

  • Jesús Alberto Navarro Hernández Libertador Experimental Pedagogical University https://orcid.org/0000-0003-2301-7932
  • Carlyla Ramos Dearcos Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Keywords:

Physical Education, Pandemic, Covid-19, Virtual education, Long distance education

Abstract

Objective: to identify and analyze the challenges of Physical Education specialists in Venezuela in the framework of Covid-19, as a way of knowing the strategies they implemented to continue their pedagogical dynamics. Method: study with a non-experimental design, with an exploratory nature and a classical phenomenological qualitative approach. Three directives from educational institutions in the State of Miranda participated in the study. Results: the actions and strategies of the teachers did not exceed the expectations of quality, since the infrastructure of the educational community was deficient and non-existent. The specialists relied on theoretical physical education, through research work on the corresponding content, on drawings and models that simulated physical exercises, games, basic fundamentals of sports, periodically delivering the tasks in person, because they did not have how to guide or evaluate the practical component, because the limitations of technological infrastructure, economic resources for transportation, electricity and water deficit, among others, prevented its realization. These activities were observed in public or official institutions in the area. Conclusion: during the Covid-19 confinement, distance or virtual education was not carried out. The teachers decided, in some cases, to follow the guidelines of the state plan Every family a school, while others chose to implement their own strategies to carry out their work. The Ministry failed to assess the strengths and weaknesses of the plan to optimize education in the country.

|Abstract
= 358 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 149 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Alberto Navarro Hernández, Libertador Experimental Pedagogical University

Doctor in Administrative Sciences. Libertador Experimental Pedagogical University

Carlyla Ramos Dearcos, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Libertador Experimental Pedagogical University

References

Adorni, M. (2020). La Educación Física y sus profesores en tiempos de cuarentena. EF Deportes, http://m.efdeportes.com/articulo/la_educacion_fisica_y_sus_profesores_en_tiempos_de_cuarentena/446

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.

Bringel, B. (2020). Geopolítica de la pandemia, escalas de la crisis y escenarios en disputa. Geopolítica(s) Revista de Estudios Sobre Espacio y Poder, 11(Especial), 173-187. https://dx.doi.org/10.5209/geop.69310

Carrillo, A. M. (2020). Las pandemias en la historia y la salud pública nacional e internacional. Boletín COVID-19. Salud Pública y Epidemiología, 1(10), 3-5. http://dsp.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2022/03/COVID-19-No.10-03-Las-Pandemias-en-la-historia.pdf

Constitución Bolivariana de Venezuela 1999. http://www.cne.gob.ve/web/normativa_electoral/constitucion/indice.php

Fermín Kancev, M.V. (diciembre 9, 2018). Una incógnita el déficit de maestros. Diario Efecto Tocuyo. http://venezuelasindatos.efectococuyo.com/2018/12/09/una-incognita-el-deficit-de-maestros/

Hernández, C., Garcés, M. F. & Hernández, E. (2020). Covid-19: los primeros 40 días de una pandemia. Acta Científica de la Sociedad Venezolana de Bioanalistas Especialistas, 23(1), 58-100.

http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ACSVBE/article/view/19192

Inojosa, C. V. (2020). Venezuela sin relevo de maestros. Diario Crónica-uno. https://cronica.uno/venezuela-sin-relevo-de-maestros/

Márquez Arabia, J. J. (2020). Inactividad física, ejercicio y pandemia COVID-19. VIREF Revista de Educación Física, 9(2), 43–56. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342196

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

MPPE Ministerio del Poder Popular para la Educación (2020). Plan cada familia una escuela. http://cadafamiliaunaescuela.fundabit.gob.ve/index.php/

Muñoz, D. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista EDUCARE-UPEL-IPB- Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 387-404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377

Muñoz, D. (2021). Autismo y Covid-19: desafíos educativos y reflexiones en la Venezuela actual. Revista EDUCARE-UPEL-IPB Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(3), 8-34.

https://orcid.org/0000-0003-1368-8919

Navarro, J., Ramos, C. & Varguillas, C. (2019). Educación Física en Venezuela: pertinencia teórica y viabilidad de la reforma del currículo 2016-2018. Educación Física y Ciencia, 21(4), e107. https://doi.org/10.24215/23142561e107

OEV Observatorio Educativo de Venezuela (2021). ¿Reinicio de actividades sin planificación? https://observatorioeducativo.org/2021/01/18/reinicio-de-actividades-sin-planificacion/

Organización Mundial de la Salud (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19, celebrada el 11 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Ramos, A., López, R. & Guerrero, G. (2014). Educación física y su relación con la salud en la formación integral. Experiencia desde el contexto educativo en Venezuela. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(2), 303-322. https://www.redalyc.org/pdf/3111/311131093003.pdf

Presidencia de la República. Decreto 4.160 de 2020. http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/ven194367.pdf

UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia, la Educación y la Cultura (2021). La educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc/recursos

UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia, la Educación y la Cultura (2021). Proyecto de políticas de Educación Física de calidad. En Global Sports Week del 1 al 5 de febrero de 2021. https://events.unesco.org/event?id=983390604&lang=3082

UNICEF Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2021). 3 de cada 5 niños y niñas que perdieron un año escolar en el mundo durante la pandemia, viven en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/3-de-cada-5-ninos-y-ninas-que-perdieron-un-%C3%B1o-escolar-en-el-mundo-durante-la-pandemia-viven-en-america-latina-y-el-caribe

Xing, Ch., & y Xi, Z. (2021). Observaciones y perspectivas sobre las modalidades de educación básica en América Latina en la era pandémica y pospandémica - Estudio de caso: Aprende en Casa de México. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(67), 1-24. http://dx.doi.org/10.6018/red.480841

Published

2022-08-02

How to Cite

Navarro Hernández, J. A., & Ramos Dearcos, C. (2022). Challenges of physical education in Venezuela in the framework of Covid-19. VIREF Revista De Educación Física, 11(2), 146–158. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/348591

Issue

Section

Informe de investigación