Activities in natural environments: difficulties, importance and benefits in the school context

Authors

  • Fernanda Cordero-Tapia Universidad Católica del Maule
  • Lissa Silva-Reyes Universidad Católica del Maule
  • Lorena López-Toro Universidad Católica del Maule
  • Franklin Castillo-Retamal Universidad Católica del Maule https://orcid.org/0000-0001-9118-4340

Keywords:

school, teachers, initial training, physical education, nature

Abstract

Activities in natural environments have been part of the Chilean national curriculum for several decades, but over time, their importance has diminished, going from being a thematic axis to a learning objective. On the other hand, in initial teacher training, this subject is developed in one or two modules within their study plan, and only in three universities are they given the value they deserve, since they are indicated in their graduation profile, having a mention related to the area. This means that, in the school context, activities are not carried out in natural environments, due to the difficulties they present and the inexperience of the teachers. However, these activities bring multiple benefits to children for their development in the physical, psychological, social and academic fields, throughout their lives.

|Abstract
= 621 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 585 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, F., Souza de Carvalho, R., Vargas-Vitoria, R., & Arellano, R. (2022). Teachers’ conceptions about approaches of activities in nature in the physical education classroom. Journal of Physical Education, 33(1), e-3328. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3328

Baena, A. (2008). Análisis del perfil sociodemográfico y deportivo de los competidores de Raids de aventura en España (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/1839/BaenaExtremeraA.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Burgaz, B. (2016) El patio escolar como espacio educativo: propuesta del patio como acercamiento a la naturaleza (Tesis). Universidad de Zaragoza, España. https://zaguan.unizar.es/record/58215/files/TAZ-TFG-2016-3448.pdf

Castejón, J. (2007). Evaluación de programas en ciencias de la actividad física. Madrid: Síntesis

Castillo, F. (2011). Las actividades en la naturaleza en la formación de profesores. Editorial Académica Española.

Castillo, F., & Almonacid, A. (2012). Las actividades en la naturaleza en la formación inicial docente: un acercamiento desde los sentidos. Educação e Pesquisa, 38(3) 667-681. https://www.scielo.br/pdf/ep/v38n3/aop614.pdf

Castillo, F. & Cordero, F. (2017). Actividades en la naturaleza. Análisis y propuesta curricular para Educación Física. Universidad Católica del Maule.

Cruz, J., Delgado, F., Fonseca, A., Jeria, F., Nuñez, A., Salfate, C., & Swett, A. (2018). Nivel de importancia que otorgan algunos colegios de la comuna de Las Condes a las actividades en entornos naturales presentes en planes y programas de estudio del Mineduc (Tesis). Universidad Andrés Bello. http://repositorio.unab.cl/xmlui/bitstream/handle/ria/7999/a120845_Cruz_J_Nivel_de_importancia_que_otorgan_2017_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fuentealba, M., Marín, F., Castillo, F., & Roco, L. (2017). Análisis de la experiencia pedagógica: campamento EXPLORA Chile VA! Valorando la biodiversidad maulina. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.27211

Llopis, P. (2016). Los beneficios de poner en contacto a los niños con la naturaleza (Tesis). Universidad de Valencia, España. https://roderic.uv.es/handle/10550/66447

Magriz, C. (2019). La Educación Física en contacto con la naturaleza: análisis de los beneficios en la formación del alumnado y estudio de los resultados tras una práctica escolar (Tesis). Universidad de Sevilla, España. https://idus.us.es/handle/11441/90474

Ministerio de Educación de Chile (2004). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la educación media. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile, Unidad de Curriculum y Evaluación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/599

Ministerio de Educación de Chile (2013). Educación Física y Salud: progresión de los objetivos de aprendizaje 1° a 6° básico. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile, Unidad de Curriculum y Evaluación.

https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-71248_archivo_01.pdf

Navarro, R., Arufe, V., & Sancosmed, E. (2015). Las actividades en el medio natural en la educación física escolar. Formación y actitud del profesorado de Educación Primaria. Retos, 27, 122-126. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34361

Navea, L., & Tosina, P. (2020). El impacto de las nuevas tecnologías en los juegos tradicionales. (Tesis). Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/20120/El%20impacto%20de%20las%20Nuevas%20Tecnologias%20en%20los%20Juegos%20Tradicionales.pdf?sequence=1

Parra, D. (2018). Beneficios de las actividades motrices en contacto con la naturaleza. https://eduglobal.cl/beneficios-de-las-actividades-motrices-en-contacto-con-la-naturaleza/

Pimentel, G., Retamal, F., Fernandes, A., Noda, L., Silva, L., & Santos, S. (2017) Atividades alternativas na educação física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE, 5, 176-196. https://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/56/30082017172544.pdf

Ramírez, Y., & Rochow, A. (2011) Principios de la educación experiencial en la unidad curricular de actividades motrices en contacto con la naturaleza en el Instituto Superior de Administración y Turismo, comuna Valdivia (Tesis). Universidad Austral de Chile. http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2011/ffr173p/doc/ffr173p.pdf

Romero, O. (1999). El medio natural como escuela de formación: el senderismo. Elide Revista Anaya de Didáctica de la Educación Física, 2, 75-81.

Sáez, J., Tornero, I., & Sierra, Á. (2017). Situación actual de la formación en actividades en el medio natural según el profesorado de Educación Física. Un estudio cualitativo con expertos en Andalucía. Revista Multidisciplinar de Educación, 10(21), 110- 117. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i21.1033

Sampedro, M. (2015). Importancia de la naturaleza en educación infantil (Tesis). Universidad de Valladolid. https://core.ac.uk/download/pdf/211098111.pdf

Tagle, C. (2017). Proyecto de multiaventura integral (Tesis). Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/10593/TagleGutierrezCarla.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2022-07-22

How to Cite

Cordero-Tapia, F., Silva-Reyes, L., López-Toro, L., & Castillo-Retamal, F. (2022). Activities in natural environments: difficulties, importance and benefits in the school context. VIREF Revista De Educación Física, 11(2), 119–127. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349632

Issue

Section

Informe de investigación