Effect of a plyometric training plan on vertical jump height and direction changes in under-12 category soccer players from the Fénix Sports Club
Keywords:
Plyometrics, Changes of direction, Countermovement jumpAbstract
Objective: to analyze the effect of an 8-week plyometric training plan on vertical jump height and direction changes in U-12 soccer players from the Fénix Sports Club. Method: a randomized controlled experiment was conducted with an experimental and control group. Seventeen male soccer players, height 1.44 ± 0.07, weight 37.8 ± 7.57, BMI 17.3 ± 2.0, age 11.4 ± 0.71, were evaluated before and after the exercise. The experimental group trained with the plyometric method and the control group with the small-sided games (SJ) method, both for 8 weeks, in combination with conventional soccer training. The intensity and volume were established by the complexity of the exercises and the number of ground impacts, respectively. The vertical jump height (VJ) variable was measured with the Bosco test for Counter movement-Jump (CMJ) on a force platform; The change of direction (COD) variable was measured with the Illinois test using photocells. The data were evaluated using descriptive statistics; for the normality test, the Student T test was applied for independent samples. The data analysis was performed using the Jamovi program version 2.4. The significance level was set at (p<0.05). Results: a positive and statistically significant effect was found in both variables of the experimental group; however, comparing the results of the control group, only the COD variable had a statistically significant difference. Conclusion: plyometrics can present significant positive effects on variables such as ASV and COD in an 8-week training plan through low and medium intensities.
Downloads
References
Alonso, M. (2021). El método pliométrico en jóvenes futbolistas. Revista de Preparación Física en el Fútbol, 37. https://www.apfisicos.es/revista-futbol-pf-numero-37/
Barbosa, J., & Mendoza, L. (2018). Efectos de un plan de entrenamiento pliométrico de bajo impacto, en el desarrollo de la potencia en miembros inferiores, en jugadores de futbol del Club Real Santander, categoría sub-17 [Trabajo de grado de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/ffb67eaf-5b0f-4fdd-8047-a180143dfc0d
Behm, D., Young, J., Whitten, J., Reid, J., Quigley, P., Low, J., Li, Y., Lima, C., Hodgson, D., Chaouachi, A., Prieske, O., & Granacher, U. (2017). Effectiveness of traditional strength vs. power training on muscle strength, power and speed with youth: A systematic review and metaanalysis. Frontiers in Physiology, 8. https://doi.org/10.3389/fphys.2017.00423
Bustinza, P., & Oseda, D. (2021). Habilidades motrices básicas en los fundamentos técnicos del fútbol en niños de instituciones educativas de primaria, Puno. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 5(4), 3895-3912. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.592
Caro, O. (2012). Los cambios de dirección en fútbol. Análisis y métodos de evaluación del rendimiento. EFDeportes Revista Digital, 17(167). https://www.efdeportes.com/efd167/los-cambios-de-direccion-en-futbol-evaluacion.htm
Castellano, J., Perea, A., & Hernández, A. (2008). Análisis de la evolución del fútbol a lo largo de los mundiales. Psicothema, 20(4), 929-932. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2740178
Cohen, J. (1988). Set correlation and contingency tables. Applied Psychological Measurement, 12(4), 425-434. http://repository.cmu.edu/psychology/262
Collaguazo, L. (2022). El entrenamiento progresivo de los fundamentos ofensivos del fútbol y su incidencia en capacidades coordinativas, en las edades 12, 13 y 14 años de la Escuela Deportiva Juan Yépez periodo 2021-2022 [Tesis de grado, Universidad Técnica del Norte]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/12799
Espert, M. (2019). Estimación de la altura en el test de salto vertical mediante técnicas de procesado de sonido [Doctoral dissertation, Universitat Politècnica de València]. http://hdl.handle.net/10251/124623
Ford, P., De Ste Croix, M., Lloyd, R., Meyers, R., Moosavi, M., Oliver, J. & Williams, C. (2011). The long-term athlete development model: physiological evidence and application. Journal of Sports Sciences, 29(4), 389–402. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.536849
Garey, J. (2022). Criar preadolescentes: todo lo que debe saber. Child Mind Institute. https://childmind.org/es/articulo/criar-preadolescentes-todo-lo-que-debe-saber/
Gómez, J., Martínez, J., Vivas, J., & Ramón, P. (2017). Entrenamiento de agilidad en futbolistas: una revisión sistemática. Cultura, Ciencia y Deporte, 12(35), 127-134 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6080178.
González, Y. (2008). Validez, fiabilidad y especificidad de las pruebas de agilidad. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 11(2), 31-39. https://doi.org/10.31910/rudca.v11.n2.2008.621
González, J. R., & Sánchez, J. S. (2018). Métodos de entrenamiento de la fuerza para la mejora de las acciones en el fútbol. Apunts. Educación física y deportes, 2(132), 72-93. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/2).132.06
Gutiérrez, F. G. (2011). Conceptos y clasificación de las capacidades físicas. Cuerpo, Cultura y movimiento, 1(1), 77-86. https://doi.org/10.15332/s2248-4418.2011.0001.04
Lloyd, R., & Oliver, J. (2012). The youth physical development model: A new approach to long-term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 61-72. https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31825760ea
Martínez, P., & Vaquero, R. (2021). Systematic review of strength training in preadolescent and adolescent football players. Retos, 41, 272-284. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82487
Miller, M., Herniman, J., Ricard, M., Cheatham, C., & Michael, T. (2016). The effects of a 6-week plyometric training program on agility. Journal of Sports Science and Medicine, 5, 459- 465. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3842147/
Moncada, G., Murcia, D., & Naranjo, N. (2011). Deportes formativos como herramienta de construcción y afianzamiento del valor del respeto en los jugadores de la categoría iniciación de las escuelas de formación deportiva [Trabajo de grado de Licenciatura Educación Básica con Énfasis en Educación Física, Recreación y Deportes, Unilibre]. https://hdl.handle.net/10901/5991
Myer, G., Lloyd, R., Brent, J., & Faigenbaum, A. (2013). How young is too young to start training? ACSM’s Health and Fitness Journal, 17(5), 14–23. https://doi.org/10.1249/FIT.0b013e3182a06c59
Nariño, R., Alonso, A., & Hernández, A. (2016). Antropometría. Análisis comparativo de las tecnologías para la captación de las dimensiones antropométricas. Revista EIA, 26, 47-59. https://doi.org/10.24050/reia.v13i26.799
Prieto, W.(2021a). Influencia del entrenamiento pliométrico en el rendimiento de la agilidad, en futbolistas de categoría infantil [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/8685
Prieto, W. (2021b). Influencia del entrenamiento pliométrico en la agilidad, una aproximación teórica. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 7(2).
https://doi.org/10.31910/rdafd.v7.n2.2021.1615
Rædergård, H., Falch, H., & Tillaar, R. (2020). Effects of strength vs. plyometric training on change of direction performance in experienced soccer players. Sports, 8(11), 144. https://doi.org/10.3390/sports8110144
Ramírez, R., Burgos, C., Henríquez, C., Andrade, D., Martínez, C., Álvarez, C., ... & Izquierdo, M. (2015). Effect of unilateral, bilateral, and combined plyometric training on explosive and endurance performance of young soccer players. The Journal of Strength & Conditioning Research, 29(5), 1317-1328. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000000762
Sáez, E., Requena, B., & Newton, R. (2010). Does plyometric training improve strength performance? A meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 13(5), 513-522. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2009.08.005
Saéz, F., & Gútierrez, A. (2007). Los contenidos de las capacidades condicionales en la Educación Física. Revista de Investigación en Educación, 4(1), 36-60. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1811
Santos, J. & Janeira, A. (2008). Effects of complex training on explosive strength in adolescent male basketball players. Journal of Strength and Conditioning Research, 22(3), 903-909. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31816a59f2
Sawilowsky, S. (2009). New effect size rules of thumb. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 8, 597-599. https://jmasm.com/index.php/jmasm/article/view/452/454
Tapia, A., & Hernández, A. (2010). Fútbol: concepto e investigación. Efdeportes Revista Digital, 15(148). https://www.efdeportes.com/efd148/futbol-concepto-e-investigacion.htm
Villa, J., & Garcia, J. (2003). Tests de salto vertical (I): Aspectos funcionales. Revista Digital: Rendimiento Deportivo, 6, 1-14. http://hdl.handle.net/10612/9459
Wang, Y., & Wang, Y. (2016). Effects of plyometric training on soccer players (Review). Experimental and Therapeutic Medicine, 12, 550-554. https://doi.org/10.3892/etm.2016.3419
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual